Requiem (1998)

Zwitserland / Frankrijk / Portugal
Drama / Fantasy

geregisseerd door Alain Tanner
met Francis Frappat, André Marcon en Alexandre Zloto

Paul heeft een bijeenkomst in Lissabon met de geest van de grote schrijver Fernando Pessoa. Tussen middag en middernacht zal hij door middel van een reeks van toevalligheden en sporen van zijn verleden, verscheidene personages ontmoeten, mensen uit het heden van Lissabon en verrezen geesten, in een merkwaardige mengeling van tijd en ruimte tussen levenden en doden.

Kunstzinnige en poëtische film over een man die gedeeltelijk in de werkelijkheid en gedeeltelijk in een droomwereld leeft en daarin ontmoetingen heeft met geesten van dierbaren die zijn overleden. Uit zijn verleden hoopt hij op deze wijze de reden van zijn bestaan te vinden en de betekenis van kunst te begrijpen. Op zichzelf wel een mooie film, maar mij ook te zweverig.