Country Strong (2010)

Drama / Muziek

geregisseerd door Shana Feste
met Gwyneth Paltrow, Leighton Meester en Garrett Hedlund

De film gaat over een opkomende singer-songwriter, Beau Williams (Hedlund), die verliefd wordt op een gevallen countryzangeres, Kelly Canter (Paltrow). Haar manager en echtgenoot, James (McGraw), neemt het duo mee op een concerttournee, samen met Chiles Stanton, een ex-model die het als zangeres wil proberen te maken. Tijdens hun reis geraken de vier verstrikt in romantische verwikkelingen die tot complicaties leiden.

avatar van TragieStar.*
Lijkt me een zeker een leuke film. Met Gwyneth in de hoofdrol altijd leuk

Weet niet of ik deze snel zal bekijken..

avatar van KeeCee
Net in de bios gezien! Ondanks niet echt een feel good movie toch een lekker gevoel!

avatar van F.
F.
Pff wat een film. Mooi met soms wel iets te vaak een 'oh-come-on', maar dat wordt door de muziek onder andere weer goed gecompenseerd. Garrett Hedlund heeft me verrast, als acteur maar ook als een zanger!

avatar van Bubblez
Goeie film! Ik verwachtte van tevoren een vrij soft countryverhaaltje, maar uiteindelijk valt dit enorm mee. Vooral door de sterke rol van Gwyneth Paltrow is de film bijzonder te noemen. Het geheel geeft een mooi sfeerbeeld, goede karakters, maar laat je vooral meevoelen met een eigenlijk helemaal niet likeable hoofdpersonage en dat is best knap. Acteur Garrett Hedlund doet het ook opvallend goed en Leighton Meester ontstijgt haar Gossip Girl-niveau ternauwernood. De zang van de hoofdpersonen is erg goed overigens.
Ik vond het wel jammer dat ik de zelfmoord van mijlenver aan zag komen. De film is mij vooral bekend door de oscarnominatie van het mooie liedje Coming Home. Anders was het volledig aan me voorbij gegaan. Blij dat ik hem gezien heb.

Clichématig verhaal wordt afdoende gecompenseerd door mooie soundtrack om er een alleszins aanvaardbare film van te maken. Vooral de concertopnames zijn mooi. Met uitzondering van Paltrow en Hedlund zijn de acteerprestaties niet om over naar huis te schrijven.

avatar van Leo1954
Lekkere country film, met de juiste dosis drama en liefde. Gwyneth Paltrow speelt de destructieve Country star met verve. Tijdens haar optreden komt ze helemaal los, erg mooi gedaan. Ook Leighton Meester vond ik goed spelen. En nergens gaat de film over de top.Bij een country film mag dat wel een beetje, het Amerikaanse levenslied vraagt er eigenlijk om, maar ik kan de film niet op onechte sentimenten betrappen.

avatar van kelama3
Idd een lekkere country-film!

Al vond ik wel dat Gwyneth iets minder had mogen huilen en iets meer had mogen zingen hahaha.
Jammer dat ze een beetje lang achterhielden wat er nou precies met haar was gebeurt.
Had het denk ik nog leuker gevonden als we wat meer van haar carriere hadden gezien.
Maar je kan niet alles hebben he?
Leighton Meester doet het prima, die gaat het nog ver schoppen denk ik.
Hedlund deed me iets denken aan de jonge Viggo Mortensen, goed gespeeld!

Heerlijke muziek, van mij mag dit meer gemaakt worden hoor.

Gwyneth Paltrow heeft in de amerikaanse hitserie "Glee"al laten zien dat ze muzikaal een leuk deuntje kan zingen. In de country musical "Country Strong"doet ze dit dunnetjes over.
Alle ingredienten zijn aanwezigin deze film. Romantiek, drama, overspel en vooraal veel muziek.
Prima vermaak.

Qua verhaal niet echt super en 2,5 ster, het is mij allemaal een beetje te standaard. De muziek maakt echt een heel hoop goed in deze film, de juiste country snaren worden geraakt en brengt zoveel meer goede sfeer in de film.

Omdat ik wel echt genoten heb van de film, uiteindelijk op 3,5 ster uitgekomen.

Uitstekende film met dito muziek en prima rollen van de cast Leighton Meester (
Gossip Girl ) en Garrett Hedlund waren perfect gecast en natuurlijk een glansrol van Gwyneth Paltrow als Kelly Canter.

avatar van benthe
De film had het gewoon niet voor mij. Het verhaal is wat voorspelbaar helaas, maar we kennen het gewoon al. Daarnaast is Country muziek gewoon niet echt mijn ding. Die 2,5* staat er toch omdat het acteerwerk van allemaal zeker niet slecht was, het totaal beeld netjes was en de muziek, ondanks het country was, zeker te doen was.

Ik denk dat er over deze film twee kampen te vinden zijn: de ene vindt het een clichématig, manipulatief, voorspelbaar, melodramatisch smartlapdrama en de ander geniet van een klasieke, conventionele, rechtlijnige, romantische muziekballade, vol melancholieke stemming. Ik behoor tot de tweede groep. Doordat de cast de songs zelf intepreteert is deze roadmovie authentiek en geloofwaardig en beleef je de aardse kracht van het 'country' heelal. Wat kan countrymuziek zalig treurig zijn. De song 'Coming Home' werd zowel voor een oscar als golden globe genomineerd.

De film heeft een verhaal waar je niet echt vrolijk van wordt, maar het is wel een goede film die je even tot nadenken aanzet. Roem is niet altijd rozengeur en maneschijn.
Wat me wel opviel in deze film, is dat men er fantastisch goed in zingt, ook de hoofdrolspelers, waaronder Gwyneth Paltrow, misschien moet ze maar eens proberen om haar volledig op de muziek te storten en haar man (frontman van Coldplay) van de troon stoten, het zou haar volgens mij nog kunnen lukken ook.
Maar deze film is me dus wel bevallen, al had ik er geen goed oog in.
En voor de liefhebbers van country is dit helemaal top.

avatar van weaselweasel
Opvallend hoe positief men hier is. Had ik niet verwacht.
Ik vond de film erg leeg. Er gebeurt eigenlijk heel weinig en het komt in zo'n geval dus vooral aan op dialoog en karakterontwikkeling. Dialogen vond ik ronduit slecht geschreven en veel van de confrontatiescenes waren over-de-top geacteerd.

De karakters zitten vol cliche's. De harteloze man/manager, de hersenloze barbie, de goedzak die haar niet mag, maar uiteindelijk toch helpt. Vond het op het flauwe af.

Ik ben een liefhebber van countrymuziek en de sfeer eromheen, maar vond die in deze film wel erg glad en zielloos geportretteerd.

avatar van Divoboy
Zeker een leuke country film!

avatar van Fran
Deze film laat goed zien hoe het er achter de schermen aan toe kan gaan rondom een grote ster. Het sterkste aan het verhaal vond ik hoe je kon zien hoe Kelly geleefd werd. Ik vond het wel heel treffend toen Beau tegen Chiles zei dat Kelly eigenlijk het enige eerlijke persoon was in het gehele circus. En dat was absoluut de waarheid. Wat kan zo'n artiest toch volledig uitgehold worden zodat het alleen nog maar een gebruiksvoorwerp word dat in toom gehouden moet worden. Volgens mij gaat het er in de praktijk ook echt zo aan toe. Kijk naar een Whitney Houston, Brittney Spears of Michael Jackson. Ik heb het idee dat het er bij hun ook ongeveer zo aan toe ging. Dat maakt het heel interessant om naar te kijken.

Ik vond het ook wel heel sterk dat de personages niet geheel zwart/ wit werden weergegeven. De manager / echtgenoot was niet geheel slecht. Aan de ene kant gebruikte hij haar maar aan de andere kant zag je toch echt wel dat hij veel gevoelens voor haar had. Heel dubbel. Chiles, de concurerende zangeres, was ook niet zo inhalig en ambitieus dat je haar echt heel onsympathiek begon te vinden. En Beau was de steun en toeverlaat van Kelly maar af en toe liet hij ook een donker kantje zien zoals hij af en toe met Chiles omging.

Dit alles in combinatie met de goede countrymuziek maakt dit een leuke film om naar te kijken.

avatar van cantforgetyou
Deze film is wel 'aardig'. Het eigenlijk één grote soap aflevering. De ene gaat vreemd met de ander. Dat wordt ontdekt, dan gaan ze elkaaar slaan, dan worden ze weer vriendjes. Een beetje dom niveau, als ik dit mag zeggen. Gwyneth Paltrow acteert altijd erg goed, zo ook in deze film. Daardoor wordt het soap niveau iets omhoog getild. Ik hou niet zo erg van country, maar sommige nummers raakte mij toch wel. Goede soundtrack.

Deze film is leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook niet. Leighton Meester is daarentegen wel een schoonheid echt een heel mooi meisje.

avatar van missl
Wat flauwe met een Paltrow die alleen maar huilt. De muziek maakt het wel wat fijner.

avatar van mnrk
"If you see me getting smaller, I'm leaving, don't be grieving, just gotta get away from here. If you see me getting smaller, don't worry, and no hurry, I've got the right to disappear."

Toch wel een mooie film van Shana Feste...

Het verhaal wordt goed weer gegeven en laat ook een mooi beeld zien van hoe en wat er allemaal kan gebeuren met artiesten...Dit verhaal deed me soms wel denken aan de film Crazy Heart (2009).

Maar het is de combinatie van het acteerwerk en de muziek was deze film nu net dat extra zetje geeft waardoor het leuk blijft om naar te kijken, Gwyneth Paltrow en Garrett Hedlund acteren zeer goed en kunnen ook nog eens prima zingen....maar wat is Leighton Meester toch aangenaam om naar te kijken en naar te luisteren ...

Album is ook lekker om naar te luisteren....
Country Strong (2010) - MusicMeter.nl

avatar van Si68
Mooie film! Ik hou erg van dit soort films zoals ook Crazy Heart en The Broken Circle Breakdown. Een drama met goede country muziek kan bij mij al snel niet meer stuk. Deze film biedt ten opzichte van de genoemde films niet veel nieuws onder de zon maar toch een aardig verhaal dat bleef boeien. Met name de muziek van Hedlund was erg gaaf, van de vrouwen ging toch meer richting de pop en had weinig met country te maken. Hedlund zingt en speelt prima!
Weinig te klagen met deze film, maar het brengt ook niks bijzonders.

Goeie film over een alcoholistische countryzangeres die door haar man te vroeg uit de afkickkliniek wordt gehaald. De vier hoofdpersonages worden goed neergezet en hun onderlinge verhoudingen houden het verhaal onderhoudend. Gwyneth Paltrow is meer dan overtuigend (zowel als zangeres als alcoholverslaafde).

avatar van des1
Wat is het toch dat als vocal harmonies effekens later in een song worden vergezeld van een pedal steel guitar er een mooi fuzzy feeling ontstaat? Goeie film met een wat voortkabbelend verhaal, dat eerder recht doet aan het landschappelijke van country muziek dan aan de relatieverwikkelingen in de film. Gwyneth Paltrow kan mooi grienen en heeft de verschijning van een moderne Loretta Lynn om de film te kunnen dragen. Paradoxaal genoeg misschien is het echte talent Leighton Meester (die we kennen uit de TV serie Gossip Girl). Ze speelt een ex Miss Dallas die het poogt te maken als nieuwe country ster. In het echt heeft ze een zangcarriere (naast haar filmcarriere) en is het beste nummer uit de film "Words I couldn't say" ook echt door haar geschreven (en gezongen). Als je niet van country houdt, waar de Dixie Chicks overigens goddank het = gelijkteken met Bush / red neck country tussenuit gehaald hebben, kun je beter deze film overslaan. Inderdaad een atypisch eind aan de film, maar tevens een onderschrijving van de moraal van de film dat liefde (doen wat je hart je ingeeft) en een carriere niet samengaan.

avatar van Zwolle84
’Let’s just get through tonight, okay?’

Als liefhebber van country, pop en chick flicks leek Country Strong vooraf net zo’n veilige keuze als de tv-serie Nashville. En dat blijkt achteraf niet onterecht te zijn geweest; de film kijkt heerlijk weg. Maar toch mis ik iets.

Om met het positieve te beginnen: Country Strong doet veel dingen goed. Met een onsje meer gewicht dan Nashville laat het de countryscene van vandaag de dag op een nuchtere, ietwat prettig-clichématige manier zien. Je kent het wel, van houten kroegjes naar grote arena’s, een fading star versus the new kid on the block, iedereen doet het met iedereen, enzovoorts.

Klinkt wat cynisch, maar het misstaat de film zeker niet. Country(pop) is namelijk geen genre van de grote gebaren. Liefdesperikelen en een rise & fall-verhaal vormen doorgaans een prima kapstok om de oh zo fijne muziek aan op te hangen. Niet met shockerende ontwikkelingen, maar herkenbaar en klein gebracht. Dat zie je ook terug in de onopvallende regie, wat nu eens geen kritiekpunt is.

Op dat vlak scoort Country Strong flink, wat mede te danken is aan de fijne performances van de prima zingende Gwyneth Paltrow, de verrassend genoeg [i[niet[/i] zingende Tim McGraw en de op alle vlakken uitstekende Garrett Hedlund. Het is echter Leigton Meester die hier (letterlijk) de show steelt. Op een ontwapenende manier zet ze het schuchtere, soon to be big talent Chiles Stanton neer. En wel zo dat ze direct je hart steelt met die grote, vragende ogen en lieve stem.

Het belangrijkste bij een countryfilm is echter de muziek, en laat dat nu net het punt zijn waarop Country Strong tekortschiet. Niet zozeer qua arrangementen en uitvoering, want de nummers luisteren lekker weg, maar ik mis hier de beleving die bij het genre zo cruciaal is. De teksten hebben niet de juiste impact om de drama’s die erachter schuilgaan kracht bij te zetten. Mede daardoor blijft zo’n getroebleerd karakter als Kelly Canter wat op de vlakte en deed haar dood me vrij weinig.

Het is eigenlijk geen eerlijke vergelijking, omdat de country van nu niet de country van vroeger is, maar eigenlijk mist hier net die beleving die I Saw the Light (2015) zo geweldig maakt.

Nogmaals, Country Strong is een prettig wegkijkende film en dat effect moet je ook zeker niet onderschatten, maar het had met wat meer focus op de nummers nog veel meer dan dat kunnen zijn.