Sonagi (1979)

Zuid-Korea
Romantiek / Drama

geregisseerd door Young Nam Ko
met Yeong-su Lee, Yun-suk Jo en Shin-jae Kim

Yeon-ie wordt vanuit Seoel bij plattelandsjongen Suk-ie in de klas geplaatst. Hij vindt haar meteen leuk, maar laat geen interesse in haar blijken en probeert haar pogingen tot toenadering te negeren. Als ze een paar dagen niet op school verschijnt mist hij haar en volgt haar naar huis na haar terugkeer in de klas. Daardoor redt hij haar van een groep pestkoppen en ze raken bevriend. Ze besluiten samen de heuvels rondom het dorp te gaan verkennen.

avatar van Baggerman
Lijkt me een bijna vergeten parel qua fotografie, als ik de stills in deze link zo zie:

THE SHOWER (Sonagi) 1978 Ex...

Wow!

Sterker nog, dit is een van de mooiste vergeten parels uit de geschiedenis van de film!

Qua fotografie verwacht je dit toch niet uit jaren zeventig Zuid Korea? Ik dacht echt dat de Koreaanse cinema van voor 1995 er totaal niet toe deed, maar wat betreft deze film gaat dat zeker niet op! Werkelijk verbluffend qua visuele pracht en werkelijk on-ge-lo-fe-lijk dat deze film niet door labels-die-ertoe-doen is uitgebracht. Zitten ze daar met oogkleppen op? Foei MoC en Criterion als jullie deze film niet oppoetsen en uitbrengen!!!!

Want het lijkt bijna dat deze film maar tenauwernood is gered? Op het einde van de film kreeg ik op mijn dvd namelijk zomaar een piepklein stukje met Duitse ondertiteling en iets fletser beeld te zien?

De film heeft een vrij simpel verhaal over de eerste kalverliefde tussen een jongetje en een meisje en wordt erg (fatsoenlijk) sensueel gebracht. Het jongetje doet precies zoals ik en waarschijnlijk miljoenen anderen op die leeftijd doen en deden als ze een meisje leuk vonden: negeren en tegelijkertijd je voor haar uitsloven en haar overal 'toevallig' proberen tegen te komen!

Hoewel ik slechts twee andere films uit Zuid-Korea uit dit tijdperk zag, durf ik nu al te stellen dat deze film hèt Koreaanse meesterwerk van de jaren zeventig is!

avatar van beavis
niet als zwaar kritiek punt hoor, maar wel grappig:
eerst denk je dat K-cinema van vóór 1995 er niet toe deed en nu durf je al te beweren dat dit het meesterwerk is van de jaren 70... zou je niet eerst gewoon wat meer zien voor dat soort conclusies te trekken?

beavis schreef:
eerst denk je dat K-cinema van vóór 1995 er niet toe deed

Je hebt helemaal gelijk en de uitspraak is in wezen natuurlijk volledig fout, maar qua karigheid in media-aandacht, toplijstjes en wat er op dvd beschikbaar komt, zou je dit toch wel al snel gaan denken? En blijkbaar denkt de rest van de wereld er dan dus wèl zo over?

De Koreaanse cinema zit sowieso wel een beetje in een verdomhoekje, want zelfs de meeste nieuwe films staan vaak pas ruim na één jaar op IMDB!

beavis schreef:

Ik heb het heel graag fout, hoor!!! (Tips, tip, tips, a.u.b.! )

avatar van beavis
heb zelf ook nog veel te weinig gezien, maar de korean film archive brengt de laatste jaren veel verloren klassiekers uit (soms, zoals in het geval van deze, blijkt geen totale film kopie meer aanwezig, maar ze doen goed hun best om de kwaliteit zo goed mogelijk te krijgen).
Een tijdje geleden stond Kim Ki-Young weer helemaal in de spotlight (zijn klassieker "the housmaid" is onlangs, waarschijnlijk daarom, ge-remaked) en zijn films worden door iedereen zéér aangeraden. Ik heb de box van zijn films (ging heel snel OOP!) destijds aangeschaft, maar nog geen goed moment gevonden om er voor te gaan zitten, dus ik kan je er nog niet echt meer over vertellen... maar daar is wikipedia ook goed voor:
Kim Ki-young - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van beavis
hier kan je the Housemaid gratis bekijken

The Housemaid (1960) - mubi.com

avatar van Baggerman
Hij is ook te pindakazen, zag ik net

Mijn foute uitspraken waren ook wat gebaseerd op deze links:

http://www.koreanfilm.org/i... en

Ik had toch wel mijn best gedaan om me wat te verdiepen in de wat oudere Koreaanse film (Kim Ki-Young's naam kwam ik wel vaak tegen, ook in het boekje bij de dvd van 'Sonagi'), maar deze is vaak lastig te krijgen op dvd.

avatar van beavis
heb net voor de grap even gezocht wat ik gezien heb uit zuid-korea uit de jaren 1970:

Sampoganeun Kil (1975) Alternatieve titel: The Road to Sampo
XXX1/2

Sonagi (1979) Alternatieve titel: The Shower
XXXX

écht niet veel dus
Road to Sampo vond ik gezien mijn score dus wel minder dan the Shower, maar is toch ook wel een kleine aanrader eigenlijk. Zeker als je wat meer uit deze hoek wilt zien.

avatar van beavis
de lunchpauze is nu toch wel ruim voorbij, maar nog een grote tip
zag net dat die box van kim ki-young tóch weer te krijgen is:

Kim Ki Young Collection - seoulselection.com

kijk ook bij de rest van de classics, erg prettige winkel dit; mooie prijzen, ook voor de shipping, en verschillende betaal opties. had hier destijds ook mijn box gekocht

avatar van Baggerman
Haha, ik heb de seoulselection.com-pagina nèt openstaan. Daar heb ik dus deze film vandaan.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een lieve, fijn naieve film. Heel knap in die gevoelens weergeven door de camera voorzichtig op bepaalde punten te richten, heel voorzichtig wordt er zelfs lust weergegeven al klinkt dat woord helemaal niet bij deze film. Daarvoor is de film te subtiel. Het hart van de film, de regenbui zeg maar, is erg mooi. En de film speelt zich af tegen een heel erg mooi decor van kabbelende riviertjes, bergen, veelkleurige wilde bloemen.

Het schijnt overigens dat dit verhaal klassiek is in Zuid-Korea. Volgens wat ik online vond kent iedereen het boek.

Baggerman schreef:

Ik hoop bijna dat die scene ooit uit de film gehaald is, want het letterlijk uitspreken dat Yeon-ie dood is deed voor mij afbreuk aan de film en was zelfs overbodig. Jammer, maar een fijne film.

Dik 3.5*

avatar van arno74
Ben verbaasd dat er zo weinig mensen deze film hebben gezien. Het is een lieve film over de vriendschap / liefde tussen twee kinderen, naast het verhaal zit de kracht toch wel in de fantastische cinematografie en de bijpassende subtiele soundtrack. Deze video (youtube) van vijf minuten geeft door middel van stills wel een idee van de talloze prachtige beelden die de film bevat.

Qua acteerwerk speelt het jongetje behoorlijk overtuigend, het meisje vond ik wat aan overacting doen zonder dat dit storend werd. En wat die 'gerestaureerde scene' op het einde betreft, zonder was de film eigenlijk beter geweest, misschien is dat stukje niet zomaar per ongeluk verloren gegaan denk ik dan. Richting 4*.

avatar van TornadoEF5
Het probleem is dat het ook niet echt makkelijk beschikbaar is.

Ik heb geen idee wat er met het slot van deze film gebeurd is, maar de laatste drie minuten of zo —wanneer plotseling Duitse ondertitels in beeld komen— passen voor geen meter bij de rest van de film. Zonde, want tot aan die gewraakte scène is het een vriendelijke film over puberteit en de eerste confrontatie met je hormonen, die herinneringen oproept aan je eigen vroege stuntelige ervaringen met het andere geslacht. Het coming-of-age verhaal speelt zich af in een rustieke omgeving, wat ertoe bijdraagt dat de film je een warm gevoel geeft. Volgens mij is dit een film, die vraagt om een open einde. Helaas hebben de filmmakers anders beslist.