F (2010)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Johannes Roberts
met David Schofield, Eliza Bennett en Ruth Gemmell

De collegedagen lopen op hun einde. Het schoolgebouw wordt een uitgestrekt complex van donkere gangen en griezelig stille klaslokalen. Wat geen van de overgebleven leraren en leerlingen zich realiseren is dat vanavond een avond wordt die ze zich de rest van hun leven zullen herinneren. Met name de Engelse leraar Robert Anderson die levensmoe is, alcoholverslaafd, last van een burn-out heeft en opnieuw contact probeert te leggen met zijn dochter. Als de school wordt aangevallen door een moordlustige groep jongelui moeten de leraren zichzelf zien te verdedigen.

Tja... Extreem en genadeloos geweldadig, dat wel... Het blijft echter inderdaad (zie andere commentaren) allemaal in de lucht hangen, tot en met het einde van de film. Men zal erop vertrouwd hebben dat al dat geweld zichzelf wel zal verkopen. Dat laat een indruk achter van een wat goedkope poging tot effectbejag...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Simpele slasher.

Het verschil met de berg lopende-band-meuk wordt o.a. gemaakt door een paar aardige schrikmomentjes. Ook de mix met de dramatische intro werkt, doordat sympathie voor het hoofdpersonage onvermijdbaar is. Helaas wordt tijdens het slash-gedeelte menigmaal het pad der clichés bewandeld, al is juist het einde weer lekker fris. Een simpele maar effectieve griezelfilm.

Goed.

Zoals het verhaal zich voorschrijft, zo speelt deze film zich ook letterlijk af.
En zo, wat zit er een hoop spanning in deze film !

Een groep mensen die nog laat in een school aanwezig zijn worden één voor één afgemaakt door een indringende bende.
Het is goed opgezet, het ziet er realistisch uit, er zit een hoop spanning in en het acteren is ook best redelijk.

Al bij al een zeer geslaagde low-budget film die zeer zeker de moeite waard is !
3 sterren.

avatar van Atomaster
Een spannende film, goed geacteerd. Weinig echte moordscene's maar de slachtoffers zagen er luguber uit. Ik vond het einde alleen erg open.

avatar van Liakat
goede film!!
zeer geslaagd!!

avatar van jacques19
net gezien .
topper met een open einde

Mattige slasher met te weinig echte gore ,laat staan spanning ook alweer een open einde waar ik ook al geen liefhebber van ben.

avatar van Vascago
Aardig filmpje met een fijn sfeertje. Helaas te weinig spanning en de moorden worden buiten beeld gepleegd jammer genoeg. Aardige soundtrack wel.
Er wordt redelijk geacteerd en de film heeft een fijn open einde.

zal wel deel 2 komen toch............

zet paar vage gasten in een school met leraren en een dochter en verder....... einde

avatar van schaper
film was aardig, maar wat een waardeloos einde. Maakte de gehele film meteen tot het nulpunt. Hoe erg kan je een film verkl**ten.

avatar van voomzap
Pretentieloze engelse hoody-horror op basis van dezelfde strekking als "Eden Lake". Voer voor de liefhebber. Prima kop, prima staart. Ruim voldoende. Jammer voor degenen die de film nog moeten zien dat iedereen het hier weer zo specifiek over 'het einde' heeft . Een einde dat overigens helemaal bij een film als deze past! Uit de beoordeling blijkt ook weer dat sommigen er een eigen unieke puntenlogica op nahouden. Dus voor alle duidelijkheid volgens de Nederlandse richtlijn:

10 uitmuntend/uitstekend (5,0)
09 zeer goed (4,5)
08 goed (4,0)
07 ruim voldoende (3,5)
06 voldoende (3,0)
05 matig/zwak (2,5)
04 onvoldoende (2,0)
03 ruim onvoldoende (1,5)
02 slecht (1,0)
01 zeer slecht (0,5)

Een 3,5 voor F!

avatar van JSW
JSW
matig acteerwerk, op zich redelijk plot, maar wel ontzettend slechte uitwerking!
Geen aanrader.

avatar van voomzap
In ieder geval een film waar de meningen zéér verdeeld over zijn. Go see for yourself

avatar van El ralpho
Gesneden koek

Wil je een simpele slasher die verder weinig om het lijf heeft? Go for this one!
De film probeert de nodige sympathie op te wekken voor bepaalde personages, maar uiteindelijk voegt dit weinig toe. Een groep jongeren komt de school terroriseren en besluit het hele boeltje uit te moorden. Dit is waar de film daadwerkelijk om draait. Waarom ze dit doen? Dit blijft de gehele film onduidelijk..niet alles hoeft een verklaring te krijgen, maar het mysterie wat hier gecreëerd wordt maakt dat de film juist nóg onbevredigender aanvoelt omdat het geheel al niet veel soeps is.

Het open einde slaat tevens kant noch wal en past misschien goed bij een psychologische thriller of een film die in zijn geheel een compleet andere stijl uitstraalt maar niet bij deze film..

Wat er uiteindelijk voor de kijker overblijft zijn enkele goed opgebouwde spanningsmomenten en tevens enkele kleine schrikmomentjes. Werd er nog iets met deze opgebouwde spanning gedaan; zoals opgebouwd naar een goede climax dan was het geheel ongetwijfeld een stuk sterker geweest.

En nee, voor de liefhebbers van gore is er bij deze film verder ook weinig te halen..het geheel voelt gewoon niet af, en was met een goed afgerond einde beter te pruimen geweest.

De uiteindelijke score wordt hierdoor voor de film niet dramatisch laag, maar is nog steeds niet al te best..

avatar van sacha77
Wat deze film zo naar beneden takelt is het teleurstellende einde. Voor de rest een paar originele 'gore' scenes, netjes geacteerd maar een te trage opbouw.

avatar van AmazingPP
Onverwacht spannende film die een beetje (zoals de beschrijving hierboven al aangeeft) een beetje hangt tussen een thriller en een horrorfilm. Ik heb toch wel vaak met dichtgeknepen billen zitten kijken. Je bent natuurlijk ook benieuwd naar de daders, dus het einde stelde me wel degelijk teleur. Dat had ik even niet voorzien. Desalniettemin: 3,5 *!!

avatar van patrick17
F

Een standaard horror/thriller film. Ik vond hem nergens er boven uit
springen. De spannende momenten vind ik zelf maar schaars te vinden
in de film zelf. Het verhaal opzich niet verkeerd maar ook niet origineel
of dergelijk. Gewoon een standaard thrillertje.
De daders blijven nu inderdaad onbekend en het verhaal heeft een
open eind...

2.5 *

avatar van @quikfit
Wat een dubbel gevoel film...enerzijds spannend en aan de andere kant irritant vanwege de (onder)belichting.
Het open eind.............
Toch 2,5*

avatar van Noodless
Raar filmpje, enerzijds vond ik het simpele verhaal best wel spannend gebracht en anderzijds heb je het gevoel dat de uitwerking toch beter kon. Misschien ligt de reden bij de personages en bij het abrupte einde. Je blijft een beetje met een leeg gevoel achter. Bepaalde momenten kwamen ook best ongeloofwaardig over , bv. het vrij in-en uit lopen van de school i.p.v. de school te vergrendelen door die moordlustige groep zodat er niemand meer uit kan, de handelswijze van de directrice, de snelle bewegingen van die groep op rekken, kasten...
Toch best aardig, dus een 6/10

Reinbo
Lekker naargeestig en genadeloos high concept filmpje. Niet zo goed als Eden Lake, maar wel weer een sterk horror/geweldsfilmpje uit Engeland.

avatar van H1DD3
Reinbo schreef:

Van gedachte veranderd Reinbo?

Reinbo
Nee, dat is die stomme iphone, bij het scrollen verandert die vaak ongewild je stemmen.

avatar van daxclusive
Redelijk spannende horrorfilm.
Het minpunt waar ik me vooral aan stoorde, was het "donkere" in de film.
Veelste donker, waardoor je niet alles op en top kunt zien.
Het open eind is jammer, je weet nu eigenlijk nog niets. Maar, wie weet komt er een vervolg op. Ik had wel willen weten hoe de daders eruit zien, en wat hun motief is geweest.

avatar van perceived
Fijn, maar dat einde... Te makkelijk en abrupt. Als kijker blijf je toch met vragen achter en wat mij betreft is dat teveel om de film een voldoende te geven. Het is net alsof het project van de ene op het andere dag moest stoppen en er toen maar snel een eind aan gemaakt is. 5/10*

avatar van Megapearl
Film blijft spannend tot het einde, echter is er geen clue, einde blijft open.

avatar van Observator
Wat zonde. F is visueel dik in orde. Maar voor de rest gaat ongeveer alles mis wat er mis kan gaan, ontbreekt er wat er kan ontbreken. Strontvervelende personages, geforceerde schrikmomenten. Had zoveel meer ingezeten.

avatar van Shinobi
Mwah, niet al te bijzonder. Grootste manco vind ik dat je er nooit achterkomt wie de 'hoodies' zijn en wat hun motief is, plus het einde is ook erg kansloos alsof het budget op was en ze de film maar moesten afkappen.
Gore was op zich wel redelijk.

2,0 Sterren.

avatar van Zandadder
Gore was goed. Het einde heel abrupt en luguber gezien het waarschijnlijke lot van de ex-vrouw

Ook een onbevredigende film. Op zich mag ik dat wel, geen happy end, maar het motief van de 'hoodies' blijft onbekend. Dat was weer een manco. Sloeg zelfs helemaal nergens op.

avatar van erpunited
Ik vond het langzaam op gang komen. Toen werd het eigenlijk wel aardig maar vond het einde gewoon slecht. Ik heb het gevoel dat er veel meer in zat om er iets fatsoenlijks van te maken.

jacques19 schreef:
net gezien .