Dang Doi Lai Ming (1984)

Alternatieve titel: Hong Kong 1941

Hongkong

geregisseerd door Po-Chih Leong
met Yun-Fat Chow, Cecilia Yip en Alex Man

In een tijd van oorlog en chaos vechten drie jonge vrienden om hun dromen te realiseren. Vlak na de invasie van Hong Kong door de Japanners in 1941, proberen de jonge aantrekkelijke Nam, haar jeugdvriend Keung en Fay, een would-be acteur het land uit te vluchten. Een nieuw bestaan in Amerika of Australië lonkt, maar de Japanse bezetter houdt elke vluchtroute sterk in de gaten.

avatar van Villevalo23
Best een aardige productie ondanks de gedateerdheid en het soms overdreven acteerwerk uiteindelijk toch nog indruk weet te maken. Juist door het begin slaagt de film er niet in om echt indrukwekkend te worden, maar door het acteerwerk van voornamelijk chow yun fat is hij het kijken wel waard.

Wat wel gaat irriteren is de drukte die constant heerst, mensen schreeuwen of lachen enorm overdreven en dit werkt vanaf seconde één al op je zenuwen.

Matig.

Eigenlijk steeds hetzelfde liedje bij dit soort films. Er is dan ook een goede reden waarom ik de meeste HK dramas nog niet gezien heb. Het is allemaal wel goedbedoeld, maar de overacting, die in hun comedies en actiefilms wél werkt, is in dit soort dramas gewoon een struikelblok.

Daarbij ben ik die Japanse bezettingsfilms ook wel een beetje beu. Ze lijken best allemaal op elkaar en zijn vaak nogal eenzijdig. Da's allemaal niet zo erg als er tussendoor een aardig robbertje gevochten wordt, maar wanneer een niet zo geweldige liefdesverhaal centraal staat wil het allemaal niet vlotten.

Met Chow Yun-Fat en Cecilia Yip wel twee bekende gezichten die er nog het beste van proberen te maken. Tussen hen zijn er nog wel een paar scenes die redelijk werken, maar als geheel is dit een redelijk doorsnee, ietwat saai en weinig opwindend filmpje.