Belly (1998)

Jamaica / Verenigde Staten
Misdaad

geregisseerd door Hype Williams
met DMX, Nas en Method Man

Sincere is een jongen van de straat die bevriend is met de gangster Tommy Brown. Ze worden flink rijk van het dealen in drugs, maar worden op een gegeven moment gedwongen een ander leven te overwegen, als het dealen steeds gevaarlijker wordt.

Stom. Veranderd.

Als je echt van gangster films houdt dan moet je deze gezien hebben. Ik heb hem al gekocht. Net als Menace II society is deze film bij mij echt wel favoriet. En laat staan de cover! Alleen voor de cover zou je deze al kunnen kopen! Ik denk dat vooral de jeugd dit soort films zeker wel wardeert.

heel goed crown secure!!
Dit is echt een nice movie, heb deze ook.
Wu-Tang Clan doet nog even mee aan de soundtrack, dat nummer is gewoon vet, "Windpipe" heet ie.
Je hoort m als Tommy een blowjob krijgt in his car haha

shayed schreef:
Erg slechte film, met uitzondering van Method Man, ik heb sowieso een hekel aan DMX en NAS.

toch is Nas nog één van de weinige mc's die ik beetje kan waarderen maar goed als je sowieso hekel aan Nas en DMX hebt, ga je toch 'sowieso' niet naar een film met hun erin kijken?

Whaaaaaaaat?!?!?!?!
Belly is de BESTE gangsterfilm die er is man!
Queens-gangsters zijn de beste! de slimste! de snelste!
Alles!!!
NY NY!!!

Helemaal niet Briansky! Belly is waardeloos! Ik viel bijna in slaap, en is ook niet de BESTE gangsterfilm! Denk aan Scarface, Godfather, King of New York (en zo kan ik wel doorgaan). Ik viel bijna in slaap toen ik naar Belly keek..

avatar van Mythikal
Ook ik vind het wel een van de beste afro-amerikaanse gangster films. Lekker muziek, mooie dames, flink geld verdienen, snelle auto's... doet me wel erg denken aan mijn eigen jeugdige jaren, haha

vond de film eigenlijk wel stoer jammer dat er geen een blank persoon in voorkwam. voor de rest lijp verhaal 3*

avatar van Fikret8
Met stip de beste hip-hop cult film aller tijden.
De soundtrack alleen is al 5* waard.

Redelijk flauw.
Na een tijdje ben je het ook beu om te horen dat in elke zin de hele tijd Fuck, Bitch wordt gezegd.
Wees een beetje origineler ipv dat afgezaagde de hele tijd.

deze film was helemaal niet zo slecht van dmx. Ik heb slechtere gangsta-films gezien zoals 'hot boyz'.
het stukje met de jamaicaan die wordt gedood heeft wel veel weg van het einde van scarface...dat was wel grappig om te zien.

avatar van kArIzMa_Movie
Geen topper, maar wel leuk om het eens gezien te hebben. DMX doet het redelijk goed als de gangster Tommy Buns. Nas daarentegen, moet het bij het rappen houden.
De film heeft een aantal leuke scènes. Zoals de 'Black Scarface'-scène:
''You wanna ramp wit bombaclad me?'' ‘Belly’ staat voor macht, hebzucht, seks en geweld. De film geeft een vrij goed beeld van hoe ''gangsters'' kunnen veranderen.

The Cube
my style schreef:

Oh nee?! Ik zou die film maar nog een keer kijken, want ze komen er zeker wel in voor. Effe op een rijtje:

1. De club eigenares.

2. 2 studentes die drugs kopen bij de drugsdealer z'n auto.

3. Blanke politie agenten en inclusief hoge pief die Tommy benadert om de Minister te doden vanwege een politiek complot.

4. Een paar blanken in de kerk van de Minister.

Hoe bedoel je dat er geen blank persoon voorkomt in Belly?!

vond vooral de ainde mooi als die man (priester ofzo) gaat praten tegen dmx echt vet

en het begin is ook legendarisch als ze zo komen binnelopen in het blauwe licht met achtergrond muziek (back to life)die track paste echt goed erbij
en vond tyrine turner(menace2society) wel grappig als kleine gangster met pruik leek beetje pimp met die banaan hahaha
gwn dope film

The Cube schreef:

1. De club eigenares.

2. 2 studentes die drugs kopen bij de drugsdealer z'n auto.

4. Een paar blanken in de kerk van de Minister.

Hoe bedoel je dat er geen blank persoon voorkomt in Belly?!

hahaha grappig dat je ze allemaal kunt opnoemen..

niet zoveel blanken dus...

avatar van vph1272qm
ik vond hem heel erg stylistisch gemaakt, erg mooie aparte camera hoeken en shots.
vond het verhaal beetje vaag, volgde het niet echt, maar ben onder de indruk van de manier waarop het gemaakt is.

Uitgezet. Wat een lege huls. En een orgie van slechte smaak.

who the fuck is dit een slechte film
met goede kwa hiphop en jweetwel
NaS
dmx
Methodman
Tyrin Turner(menace 2 society)
AZ

avatar van Prudh
Met goede kwa hiphop en jweetwel.

avatar van OttomanWarrior
Belly is een leuke film met een goed realistisch verhaal.
Acteerwerk van DMX als Bundy is vrij goed gespeeld en trouwens ook van Nas als Sincere.
Ik ben een grote fan van NaS, zou graag meer acteerwerk van hem willen zien. Ben benieuwd als er iets nieuws van hem komt.

avatar van Xx_se7en_xX
met goede kwa hiphop en jweetwel
NaS
dmx
Methodman
Tyrin Turner(menace 2 society)
AZ

avatar van ElPlaga loco
OttomanWarrior schreef:
Belly is een leuke film met een goed realistisch verhaal.

Jy vind Nas goed acteren omdat je fan bent. Maar echt dikke film! Belly 2 is trouwens echt lelyk.

avatar van yeyo
Hype Williams regisseert voor de kost videoclips vol van met bling bling zwaaiende negers en met hun booty shakende bitches, dus waarom zou de man van deze succesformule afwijken voor zijn eerste langspeelfilm? Juist ja, omdat het een langspeelfilm is en geen 3 minuten durende videoclip.

Want de paarse kleurenfilters en de MTV-cribs met volledig wit interieur mogen nog zo mooi ogen, inhoudelijk is dit echt een incoherent zootje. Het scenario is een ware rommelhoop, wat de film bijna onbegrijpelijk om te volgen maakt. Al is het een waardeloze acteur, DMX voelt zich hier duidelijk in zijn element en is dus vermakelijk. Nas daarentegen, ironisch genoeg een betere rapper, vertolkt zo een zeurderig mannetje dat kost wat kost 'uit de hood' wil geraken. Je kent ze wel, zo van die betweterige moraalridders. Het probleem aan dit soort personages is dat de makers zelden weet hoe zo een figuren respectabel voor te stellen. Nas die verkondigt dat er wel 'interessante shit' in sommige boeken staat of dat flauw moralistisch praatje van die dominee op het einde, vind ik als het ware nog zelfs lachwekkender dan de 'live by the bullet' mentaliteit van DMX.

Een raad aan de makers van dit soort troep: laat de sociale inhoud over aan verstandige ghetto films zoals Fresh of Clockers en leg de nadruk eerder op lachwekkende, eenvoudige gangstershit, zoals die achterlijke Jamaicaan die zich Tony Montana waant.

dominion
Deze lijkt me best wel tof.
Ik ga hem maar eens opzoeken

avatar van Harco
Een anderhalf uur durende videoclip met zes miljoen lensflares. Hype Williams weet die dingen.

Zoals rapper Lexxxus al zei: je MOET Belly gezien hebben.

avatar van DragQueen
Dit heeft meer van een lange videoclip weg, dan van een gangsterfilm. Visueel ziet het er dan ook flitsend uit. Soundtrack is ook goed. Het lijkt wel of ze deze film alleen gemaakt hebben om hun muziek te promoten. Het acteerwerk deugt niet, maar de actie is wel vermakelijk. 2 Sterren.

Tegenvaller, had er ook meer van verwacht.
Weinig spanning, weinig gangster.. niet bepaald de moeite waard!

avatar van Macady
ach als liefhebber van het genre is dit wel een aardig filmpje

avatar van tattoobob
Ik heb mij destijds prima vermaakt met deze film....acteerwerk laat soms wat te wensen over maar genoeg te beleven in deze film en kijkt prima weg voor een keertje.
Toffe soundtrack ook

avatar van Fikret8
Film met een hele grote cultstatus onder de hip-hop kringen. Eentje die ik tig keer opnieuw kan kijken. Meest ondergewaardeerde film op Moviemeter.

avatar van j0enne
De intro beloofde veel goeds, helaas was dat ook meteen het hoogtepunt.

avatar van arveladze
Fikret8 schreef:

Helemaal mee eens! Wat een shockerend laag gemiddelde!! Kan je blijven kijken deze film!