The Blackout (1997)

Verenigde Staten / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Abel Ferrara
met Matthew Modine, Claudia Schiffer en Dennis Hopper

Op zoek naar een uitweg voor de zware druk van zijn plotselinge succes vlucht Matty, een jonge filmster, naar Miami waar hij hoopt een beetje tot inkeer te kunnen komen. Maar het draait wel anders uit: hij komt terecht in een zelfvernietigende spiraal van seks, drank en drugs.

avatar van narva77
De eerste Abel Ferrara die ik zie. Ik hoop niet dat al zijn films zo matig zijn als deze.

avatar van Redlop
De films die ik gezien heb van Ferrara vond ik bijzonder matig. Hij heeft de status van controversiële en eigenzinnige filmmaker. Maar films als

*King of New York
*Body Snatchers
*Dangerous Game
*The Funeral

zijn verre van controversieel. Beetje standaard video en zelfs ver onder die standaard.
Ik vind het (zag ook een stuk van de documentaire: "Abel Ferrara: Not Guilty") een beetje een zwaar overschat figuur.

avatar van xangadix
Bad Lieutant vind ik persoonlijk echt een ontzettend goede Ferrara. King of New York is ook denderend, maar vanaf daar gaat het snel bergafwaarts. Met Driller Killer als absoluut dieptepunt...

Wat een waardeloze film, ik geeft 1 1/2 * voor

avatar van xangadix
Het vorige stukje had ik geschreven vóór het zien van deze film. Deze komt in mijn lijstje nog onder The Driller Killer te staan. Een film over mensen die me helemaal niet interesseren.

avatar van Dragon
Film die tracht te intrigeren, maar finaal ontgoochelend is. De alcohol-en drugsspiraal vond ik wel vrij goed in beeld gebracht. **

avatar van donnie darko
dit is gewoon slecht. 1*

flauwe film, slap verhaal, ik vind em ni de moeite om te bekijken. jammer genoeg van de tijd die ik er in gestoken heb om hem te bekijken

avatar van dutchtuga
Ferrara die inhoudelijk bar weinig te bieden heeft maar audiovisueel toch best intrigerend is op momenten. Mooie soundtrack en een alom duistere sfeer. Uitstekend acteerwerk van Modine mag ook wel genoemd worden. Niet op het niveau van veel andere Ferrara's maar herkenbaar is The Breakdown wel.

MdB
Ik vind het wel een goede film. 3,5

avatar van sinterklaas
Mijn 500ste stem.

Toch wel een zeer boeiende film. Over de oorzaken en gevolgen van een black out. Met veel drama ertussen door en geile wijven. Dennis Hopper acteert weer goed als pornoregiseur en Matthew Modine speelde ook goed. Eigenlijk is deze film wel erg snel afgelopen, althans zo voelt dat. Maar voor de rest blijft het je boeien.

Diesel
Wat Menni met The Driller Killer heeft, heb ik met deze film. Velen hier noemen The Blackout een waardeloze film, in mijn ogen is het echter een geslaagde drama over de neerwaartse spiraal.

De duistere sfeer van de film staat symbool voor de geestelijke toestand van de hoofdrolspeler. Ferrara concentreert zich puur op wat er zich afspeelt in de hoofd van filmster Matty, en doet dat vooral met beelden. Het gegeven dat liefde blind maakt is perfect verwerkt in deze film.

Het eerste deel van de film richt zich op de relatie van de filmster met zijn vriendin. Veel drank en drugsmisbruik, over the top party's en keiharde seks. Typische Ferrara elementen. Het tweede deel van de film gaat over de innerlijke strijd van Matty, ofwel de manieren waarop hij de herinneringen aan zijn geliefde uit zijn hoofd wil bannen. Matty was aan het begin van de film al zelfdestructief en in het tweede deel wordt dat alleen maar erger. De scène waarin Matty in zijn gedachten zijn ex-vriendin probeert te wurgen, is van hoge klasse. En dan de finale, wellicht het beste stukje uit de hele film. Erg sterk hoe Matty in de nacht de zee induikt en aan een eindeloze toch begint.

Veel positieve dingen dus, maar de film is zeker niet perfect. Een groot minpunt is het acteerwerk. Ferrara heeft simpelweg de verkeerde acteurs gekozen voor de hoofdrollen. Matthew Modine is een grote miscast en Béatrice Dalle kan voor geen meter acteren. Zelfs Claudia Schiffer doet het beter dan Dalle. Dennis Hopper speelt (zoals gewoonlijk) wel erg goed, zijn (beruchte) woede uitbarstingen vervelen nooit.

Wat deze film maakt, is kort samengevat de regie van Abel Ferrara. Zijn audiovisuele stijl en gevoel voor drama heeft hem veel fans bezorgt, zijn bekende duistere stijl is onweerstaanbaar voor sommigen. The Blackout is just another geslaagde Ferrara experiment en bevat bijna alle ingrediënten die een goede drama hoort te hebben.

avatar van mikey
Ik wist niet eens dat hij van ferrarra was.. dat lees ik nu. Weird, tijdens de film zat ik de hele tijd aan ferrarra te denken maar omdat het zich voornamelijk in miami speelde (en even in NY)..... Het is nogal ruw gefilmd en je moet van dit soort (typisch ferrarra) thematiek houden. De clou had ik al erg vroeg geraden waardoor de film een saaie bedoeling blijft.

Gekocht voor 1 euro bij fame, als je daar 10 dvd's koopt voor 2.50, mag je ze voor een tientje meenemen.. deze film was toen gewoon een aanvulling, maar vanwege collectionele redenen ben ik best blij met dit filmpje.

avatar van g_unitboy
kei saaie film

Film is slordig afgewerkt en montage en beeldkwaliteit is vaak niet erg mooi, maar als liefhebber van intens acteerwerk en participerend camerawerk kwam ik toch wel aan mijn trekken. Modine vond ik erg goed hier. En Dalle en Hopper overtuigen altijd wel.
Het verhaaltje is ook niet zo slecht. Film weet overtuigend een toestand van zware beschonkenheid en sleaze uit te stralen.

avatar van yeyo
Wederom een intrigerende film van Ferrara die schaamteloos de grond ingeboord werd. The Blackout mag dan verre van zijn beste werk zijn, maar blinkt niettemin uit op een aantal vlakken. Om de toestand van het hoofdpersonage uit te drukken kiest Ferrara voor een desoriënterende vertelwijze en niet-gearticuleerde tijdsprongen, waardoor de kijker als het ware in de schoenen komt te staan van de verwarde protagonist. Ook de dramatiek komt uitermate goed tot zijn recht. Door een eenvoudige, maar oprechte aanpak weet Ferrara zijn personages als authentiek en onversneden voor te stellen, in plaats dat het pionnen in een soort groter geheel worden. Tenslotte is Modine ideaal gecast: ik vind hem altijd nogal een gladde, decadente uitstraling hebben.

avatar van funnyhow
niet zo slecht als ik had gedacht ... niet mega, maar toch lekker rauw,vuil hou ik wel van ...

avatar van RuudC
Boooooring!

Geen seconde heeft het lamlendige leven van een verslaafde filmster me kunnen boeien. Het hele zooitje was goedkoop en lelijk geschoten en enkel het geschreeuw van Dennis Hopper zorgt nog voor enig vermaak. Het stomme verhaaltje kabbelde maar voort om op het eind opeens met ‘een ontknoping’ te komen. Toen had ik er al lang en breed geen zin meer in. Flauwe softporno maakt verder nog geen cult overigens.

avatar van BlueJudaskiss
Wat RuudC zegt.