The Tourist (2010)

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Romantiek

geregisseerd door Florian Henckel von Donnersmarck
met Johnny Depp, Angelina Jolie en Paul Bettany

Frank Tupelo is een Amerikaanse toerist, die in Europa gemoedsrust probeert te vinden. Maar dan raakt hij verstrikt in een web van samenzweringen en leugens van Elise, een Interpolagent. Elise zit echter achter een crimineel aan met wie ze in het verleden een liefdesrelatie had.

Aardige film met hele mooie beelden van Venetie. Het begin van de film is heerlijk, maar in Venetie heb ik het gevoel naar een aflevering van 'Bassie en Adriaan' te kijken. Te simpel van opzet. Daar had nog veel meer in gezeten.

Achteraf bekeken, eigenlijk gewoon een "avontuurlijke komedie" die, als we over de onpreciesheden in het plot heenstappen, toch wel vlot wegkijkt en boeit.
Meerdere plotwendingen zorgen daar mede voor en Depp en mooie Angelina voegen er de nodige romantiek en charme aan toe.

avatar van Geno
Nee... dit was echt geen goed film. De voldeed wel aan alle ingrediënten (een hoop drukte om niets... maar de mensen willen gescheur en gevlieg... ok... dan krijg je dat), maar het raakte kan noch wal.

Deze film moet het alleen hebben van de soms aardige beelden, de goede acteurs (die ook wel begrepen dat ze hiervan nog iets moesten maken), en natuurlijk de oogverblindende Angelina Jolie... dit alles maakt het de moeite waard.

Ja de 'moeite'... want de film (het eigenlijke verhaal) was pijnlijk en gênant slecht.

Eigenlijk is een 2* nog te veel...

avatar van des1
Heeft het tempo van een 70-er jaren film. Hoeft niet slecht te zijn, maar de hoofdrolspelers draaiden voelbaar op routine. Anderen hebben Depp hier bekritiseerd over z'n rol... maar ik heb die man nooit een interessant personage (wel tiepetje) zien neerzetten. Jolie oogt als een opblaaspop. Als je niet wist dat die lippen Jon Voight DNA waren, zou je denken dat de botox spuit eraan te pas was gekomen. Erg oninteressant verhaal... Heb na de boot scenes overgeschakeld.

avatar van Boenga
des1 schreef:

In What's Eating Gilbert Grape (1993)

avatar van Oliveri
Ik heb een zwak voor films met Venetië als decor. Ook in deze film voegt deze sfeervolle stad aardig wat toe, mooie beelden. Het verhaal is simpel, ietwat komisch, maar net voldoende boeiend. Dankzij Venetië als achtergrond en aardige rollen van Depp en Bettany nog een 6 op 10.

avatar van Vinokourov
Toch opmerkelijk hoor dat Florian Henckel von Donnersmarck na zijn meesterdebuut Das Leben der Anderen pure middelmaat in de vorm van The Tourist aflevert. Qua plot en setting denk je nog aan een moderne versie van een Hitchcock-film, maar het wordt steeds meer bizar tot het ongeloofwaardige af. Er wordt ook geen enkele moeite gedaan om al die onlogische wendingen enigszins plausibel te laten zijn. En tsja, Angelina Jolie als femme fatale, daar moet je maar van houden. Vond die maniertjes van haar aan de overdreven kant, maar je ziet wel dat ze plezier heeft gehad tijdens het filmen. De locatie Venetië ziet er ook wel mooi uit in deze film.

avatar van Duke Nukem
Mijn vriendin wou deze film al een hele tijd samen bekijken, en wat ik vreesde werd ook bevestigd: The Tourist is een romantisch niemandalletje zonder enige spanning of een goed verhaal. Ik had al heel snel door hoe de vork in de steel zit en wie Alexander Pearce was.

De beelden in Venetië zijn natuurlijk mooi, hoe kan het ook anders? Zet er een camera neer en je hebt een mooi plaatje! Het verhaal is echter zo simpel en oninteressant dat deze film geen moment weet te boeien.

Waarschijnlijk had men gedacht een soort Hitchcock-achtige suspense film te maken, en verwachtte men dat Depp en Jolie een gedenkwaardige rol zouden neerzetten die ons zou doen denken aan een charmante Cary Grant en een elegante Grace Kelly, maar dat is dan jammerlijk mislukt.

avatar van IH88
“Why is everyone trying to kill me?”

Rommelig. Met Venetië als locatie en Angelina Jolie als hoofdrolspeelster sta je als film eigenlijk al met 3-0 voor, maar regisseur Von Donnersmarck weet de voorsprong aardig te verkwanselen. Het verhaal is rommelig opgebouwd en ontbeert spanning. Dat kan goedgemaakt worden door de chemie tussen de acteurs, maar tussen Jolie en Depp gaat het niet helemaal lekker. Vooral Depp loopt wat verdwaasd rond, alhoewel dat ook aan de rol kan liggen. Bettany en Dalton in een kleine rol zijn wel heerlijk op dreef. Maar als geheel maakt The Tourist gewoon te weinig indruk.

Fijn filmpje, maar minder dan verwacht. Venetië is een prachtige locatie dus visueel gezien kon er weinig mis gaan en is er ook weinig mis gegaan. Met Jolie en Depp kan ook weinig mis gaan zou je denken, maar toch kwamen die twee niet goed in de film. Met name Jolie speelt als een zoutloze zandzak, zonder enig plezier of creativiteit. Depp speelt zijn rolletje wel aardig, maar ook zeker niet op het niveau dat ik van hem gewend ben. Ook de tussen de twee was de chemie vrijwel afwezig.

Het verhaaltje kijkt verder wel lekker weg, maar is nergens vernieuwend.

Wat een vreemde film.

En dat van de regisseur van Das Leben der Anderen, ik kan de twee maar moeilijk aan elkaar koppelen. Qua stijl hebben ze echt helemaal niks met elkaar te maken, jammer genoeg heeft deze film daar wel wat onder te lijden, want Donnersmarck zit hier eigenlijk niet op z'n plaats.

The Tourist is qua opzet een spionagethriller, maar daar had Donnersmarck duidelijk geen zin in. Hij maakt er een romantische versie van, met wat komische trekjes. Veel aandacht voor stijl en presentatie, maar daar schiet deze film dan net tekort. Het is dan ook even zoeken waar Donnersmarck eigenlijk naartoe wil, want zeker het begin van de film (op de trein enzo) voelt erg geforceerd en ongemakkelijk aan.

Depp speelt redelijk ingehouden, Jolie net erg overdreven, terwijl een beetje naturel de rollen wel goed had gedaan. Het prestigieuze gevoel had Donnersmarck beter via de stilering kunnen meegeven, maar daar slaagt hij niet echt in. Hij doet wel z'n best, maar echt majestueus klinkt of oogt het nergens. Om dat tot een goed einde te brengen heb je iemand ala Kar-wai nodig, maar die zie ik dit soort film nog niet zo snel maken.

Wel hulde dat Donnersmarck het wilde proberen, het is toch iets unieks en wat anders dan de flauwe gebrekkige thrillers die Hollywood normaal voorschotelt, maar de uitwerking en afwerking is gewoon niet goed genoeg.

avatar van jippie2010
Depp die een typetje neerzet, Jolie die voor haar looks is gecast, je wordt doodgegooid met vooroordelen over Italië, Rusland en zelfs VS, SFX om van te huilen, en een plottwist die je van mijlenver ziet aankomen. Zelfs het prachtige decor van Venetië kan deze film echt niet redden. *1,5