The Wooden Horse (1950)

Verenigd Koninkrijk
Oorlog / Drama

geregisseerd door Jack Lee
met Leo Genn, David Tomlinson en Bryan Forbes

In de Tweede Wereldoorlog graven Britse krijgsgevangenen in het Duitse Stalag Luft III-kamp een tunnel om te ontsnappen. Op de ingang van de opening van de tunnel staat een gymnastiektoestel: the wooden horse.

Mooi plaatje. Stalag 17 is drie jaar na deze film uitgekomen. Wellicht is er sprake geweest van enige beinvloeding, ook al is Stalag 17 gebaseerd op een toneelstuk.

neo (crew)
The Wooden Horse op een boek. Overigens was The Great Escape gebaseerd op ware gebeurtenissen in precies hetzelfde kamp als waar The Wooden Horse zich afspeelt las ik.

neo (crew)
Geschiedenis herhaalt zich met het Paard van Troje principe. Tegelijk met deze ontsnapping waren er nog andere aan de gang, alleen in andere gedeeltes, met andere nationaliteiten (die vaak gescheiden werden opgesloten). Zeer goede gemaakte film met meer dan genoeg spanning. Het wordt gerelativeerd door wat humor (de Beethoven grap is grandioos) en een reeks heerlijke uitspraken van Leo Glenn. 3.5 sterren

avatar van Humphrey
Eerlijke oorlogsfilm uit de oude doos waar je echt kan van genieten in zijn eenvoud. Zeker aan te bevelen voor de liefhebbers van het genre 3,5*.

Een goede film, maar....de filmtitel is aantrekkelijk en het turntoestel speelt zeker een belangrijke rol, maar een groot gedeelte van de film (te lang m.i.) speelt zich ook daarna af en bovendien stel ik mij toch een beetje de vraag of gevangen Britse officieren van de Duitsers dergelijke armslag en faciliteiten kregen.

avatar van Lovelyboy
Film die me vooral vanaf de tweede helft erg tegenviel omdat er een paar ontsnapten gevolgd worden tijdens hun reis richting een neutraal land.

Het eerste deel in het kamp is interessant. Wat ze bedenken voor een ontsnapping ook. Nu wordt er hier boven al afgevraagd of het reëel is dat men zulke privelleges had. Nu is het gebasseerd op ware gebeurtenissen, en iets van belang in het begin al gezegd, is dat het kamp onder leiding van Luftwaffe personeel stond. Dat scheelt al heel veel, want ik meen dat de meeste gevangen ook piloten zijn. Dat scheelt al. Net als dat de behandeling in Colditz, soort officieren code, ook redelijk was. In beide gevallen zeker anders dan de bewaking van joden door SS troepen.

Terug naar de film, de plan en uitbraak is kunstig. Mooi in beeld gebracht en best wel spannend. Qua sfeer en stijl doet het me allemaal wel wat denken aan Stalag 17, hetzij dat deze iets serieuzer is. Desalniettemin is deze film voor mij klaar wanneer de twee ontsnapten van station naar station reizen, van dorp naar dorp en ondervraagt worden en ga zomaar door. Het duurt en het duurt en wellicht realistisch in beeld gebracht niet bepaald boeiend.