Haiyang Tiantang (2010)

Alternatieve titel: Ocean Heaven

China

geregisseerd door Xiao Lu Xue
met Jet Li, Zhang Wen en Lun-Mei Gwei

Wang Xincheng werkt in een zeeaquarium in Qingdao en zorgt alleen voor zijn 22-jarige zoon Dafu, mede dankzij de geweldige hulp van zijn buren. Dafu is autistisch: hij gedraagt zich afwezig, herhaalt constant de woorden van andere mensen, zwemt met het verbazende gemak van een waterrat en houdt thuis alles netjes op en precies op dezelfde plaats. Dat zijn moeder enige jaren geleden is gestorven is nog steeds niet tot hem doorgedrongen. Dan wordt er een vorm van terminale kanker ontdekt bij Wang Xincheng en moet hij iets gaan regelen voor zijn zoons leven na zijn dood.

avatar van Maikeru
"A devoted philanthropist and the uncle of an autistic child himself, Jet Li took no salary for his starring role with the hopes that the film will raise awareness for the ten million-plus autism sufferers in China."

In deze ontroerende, wat langzame, tranentrekker (de film wordt echter nooit goedkoop) excelleert vooral Jet Li in een dramatische rol. Opvallend zijn de prachtige beeldcomposities.

Een mooie film over een vader, die met de dood voor ogen, op zoek gaat naar een zorgomgeving voor zijn autistische zoon. Minder aansprekend dan ik van tevoren verwachtte, omdat het verhaal naar mijn smaak net iets te monotoon is. Ik vind het vooral jammer dat regisseur Xue de formidabele zwemcapaciteiten van Dafu en diens warme relatie met de clown/jongleur slechts oppervlakkig uitwerkt. Daarmee had hij m.i. verrassender om moeten gaan.
Dat alles neemt niet weg dat het toch wel een aandoenlijke film is, waarin Jet Li en Zhang Wen formidabele vertolkingen neerzetten. Het is maar te hopen dat laatsgenoemde aan zijn moeilijke rol geen tic heeft overgehouden.