Tatal Fantoma (2010)

Alternatieve titel: The Phantom Father

Roemenië

geregisseerd door Lucian Georgescu
met Barry Gifford, Valer Delakeza en Mimi Branescu

Robert Botto, professor op de Universiteit van Stanford onderzoekt de biografie van de bekende Traum broers. Hij besluit om avontuur te zoeken door eerst naar Wenen en Boedapest te reizen en later ook nog naar Transsylvanië en Bucovina. In Bucovina ontmoet hij Tanya, een overheidsarchivaris welke hem wil helpen met zijn zoektocht. Onderweg ontmoeten ze niet alleen mensen die hen proberen te helpen of te hinderen, maar leren ze elkaars echte innerlijk kennen.

avatar van morpheus2000
Wederom een kleine parel op Film1.
Op ontdekkingstocht door Roemenië met mooie beelden en prima muziek.
Met een goede hoofdrol van Marcel Iures.

“Take a look at my girlfriend
She's the only one I got
Not much of a girlfriend
Never seem to get a lot”
Heerlijk nummer dit....

Ja, een Roemeens pareltje. Heerlijke film over een Amerikaanse professor die in Roemenië op zoek is naar z'n roots en daar een leuke archivaris ontmoet waar hij wat voor begint te voelen. Maar ze heeft een nogal jaloerse en zeurende vriend, die haar steeds belt, tot vervelends toe (ook voor ons als kijker). Het is een roadmovie die hen door het noorden van Roemenië voert, langs veel verpauperde gebouwen en dorpen. Een caleidoscoop van mensen en landschappen en gebeurtenissen, met hier en daar een wat surrealistische twist, want niet alles wat we zien is de werkelijkheid. Of toch wel? Leuke muziek van Supertramp, die mijn voorganger hier al gememoreerd heeft.