Johnny Suede (1991)

Verenigde Staten / Frankrijk / Zwitserland
Komedie / Drama

geregisseerd door Tom DiCillo
met Brad Pitt, Catherine Keener en Richard Boes

Johnny Suede is een werkeloze gitarist en leidt een simpel leven in z'n kleine appartement. Hij droomt er van om ooit een rock and roll ster te worden maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te gaan. Ook in z'n liefdesleven is van alles mis.

alleen het kapsel van brad pitt maakt deze film goed

avatar van Zandkuiken
Surrealistisch filmpje dat best wel grappig is. Leuk "early 90s" sfeertje en de setting heeft een beetje weg van Eraserhead. Da's nu ook mal, want eigenlijk heeft Johnny Suede evenveel te zien met Lynch als een vrouw die zich verkleedt als een boterham en overal stennis gaat schoppen maar iedereen identificeert haar bij de politie als een boterham dus niemand kan haar stoppen en bevers die in musea tekeningen gaan bewerken met hun kleurpotloden. Huh? Die verlaten straten, dat appartement,... Om nog maar te zwijgen van de magnifieke haartooi van de hoofdpersonages! Hoe cool kan een kapsel eigenlijk zijn?!

Maar best komisch dus, ook al omwille van Mister Brad Pitt, die handen gewoon in die zakken. Zijn onschuldige hondenblik doet wat denken aan Chad uit Burn After Reading. Ook zijn beste vriend (die bloedserieus lijkt te reageren op de onzin van Johnny) en Nick Cave (Pretty music, Freak.) zijn leuk.

Twijfel tussen 3 en 3,5* maar toch het eerste want het is net wat te weinig allemaal.

avatar van Sergio Leone
Bevreemdend.

Johnny Suede is anders dan ik verwacht had. Anderhalf uur lang doet het me denken aan een stoffige videoclip uit de jaren 80 incluis een surrealistische laag die regelmatig me de vraag liet stellen: wat stelt dit in godsnaam voor? Het gaat nergens over en is misschien daardoor zo grappig bij momenten.

Brad Pitt is hier ook echt goed; compleet van de pot gerukt en best onsympathiek maar ook grappig. Ondanks enkele goeie rollen in de jaren 90 heb ik het meer voor de Brad Pitt sinds midden jaren 2000 maar zo'n verrassinkje van tijd tot tijd mag altijd wel.

Qua look is het allemaal wel wat gedateerd maar dat helpt de sfeer alleen maar. De soundtrack en kleurrijke maar lelijke decors doen ook hun duit in het zakje. Pitt zingt ook wat - zelf, neem ik aan - en met z'n haardos doet Johnny Suede wat denken aan Cry-Baby, uit hetzelfde jaar.

Lekker weird