186 Dollars to Freedom (2012)

Alternatieve titel: City of Gardens

Verenigde Staten / Peru
Actie / Drama

geregisseerd door Camilo Vila
met John Robinson, Michael DeLorenzo en Alex Meraz

1980. Een jonge Californische surfer, Wayne Montgomery, wordt valselijk veroordeeld voor drugsbezit en in een Peruaanse gevangenis voor communistische dissidenten gegooid. In deze gevangenis ontmoet Wayne een reeks excentrieke en gevaarlijke personen, die hem dwingen om snel volwassen te worden en een manier te vinden om te ontsnappen. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

avatar van WaynesW
Erg brave film.
Bloediger dan de moeder is deze kloon
van 'Midnight Express" maar wel netjes blijvend.

1,5/5

De stijl van deze thriller (met een politieke achtergrond en gebaseerd op een waargebeurd verhaal) is realistisch grauw en de regisseur laat het gevangenisleven in een corrupte politiestaat zien. Het is echter jammer dat het script te doelloos is en het verhaal maar niet dramatisch wil worden. Debet daaraan is waarschijnlijk ook dat de hoofdpersoon, voor een onderwijzer, naïef en dom (als een kip zonder kop) overkomt. Bovendien ben ik geen fan van het handcameragebruik.

avatar van Piratje
Een vrij ingewikkeld verhaal in een Peruaanse politiestaat waar de mensenrechten gewoon met de voeten getreden worden. Zeker achter de verborgen muren van een gevangenis, waar alle rassen bij mekaar komen, is alles mogelijk. Zonder dan nog te spreken van de corruptie van de bewakers.
Gezag wordt misbruikt en is moeilijk.

In flarden van geweld en menselijkheid hangt deze film aan mekaar maar weet mij nergens te overtuigen. Gewoon omdat er onvoldoende uitleg komt van de politieke onderlaag die deze film beheerd.

Romantische flitsen uit het verleden maken het verhaal alleen maar moeilijker.

Ik heb gekeken en ondergaan zonder er iets van te begrijpen. Spijtig.

Toch de middemaat van 2,5 voor diegenen die er iets van begrepen hebben.

avatar van mcdaktari
Ik zal dan misschien wel een uitzondering zijn maar ik vond dit een hele goeie film. Prima gemaakt maar het is alleen niet zo commercieel gemaakt als de meeste films. Midnight Express vond ik ook een goeie bajes film maar 186 Dollars to Freedom vind ik zeker zo goed of zelfs beter. Maar ja, dan kom je weer op dat belangrijken punt, en dat is, over smaak valt niet te twisten. Als je van bajes films houd dan moet je deze toch zeker gezien hebben.

avatar van schumacher
Na de lage score en negatieve reacties hier te lezen had ik al schrik om ernaar te kijken.
Een aktie film is het niet echt, eerder een drama.
Neemt niet weg de film me de hele tijd kon blijven boeien, ik vond het een goeie film, tuurlijk bestaat er beter maar deze is meer dan doenbaar om eens gezien te hebben.
Ik heb me niet verveeld en het zijn ook waargebeurde feiten.

avatar van mcdaktari
Ben ik helemaal met je eens @schumacher. Ik begrijp die lage score ook niet goed want zo slecht is ie toch niet dacht ik zelf.

avatar van mnrk
Give me back mine $186....

Dat deze film gebasseerd is op waargebeurde feiten maakt het net allemaal wat beter om naar te kijken....

Het verhaal is in orde alleen hadden ze de manier waarop het gebracht werd anders kunnen brengen ( de shots met zijn vriendin elke keer tussendoor)... Maar de gehele setting en aankleding en het gewoon spreken van Spaans zorgen weer voor dat beetje extra's...

Acteerwerk was ook gewoon in orde , de rollen van Michael DeLorenzo en John Robinson waren goed en overtuigend...

avatar van Oliveri
ik begrijp ook niets van de lage waarderingen, gewoon een goed verhaal en prima geacteerd.

avatar van opa-ben
aardige film, als ik de hoofdpersoon was geweest had ik gewoon naar huis gebeld voor een bundeltje dollars en had zo weer buiten gestaan. hij wilde perse aan zijn principes vasthouden, daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk. de hele tent zit trouwens vol met mensen die vasthouden aan hun principes en bereid zijn daar offers voor te brengen. ik vond de film eigenlijk een beetje te traag voor het mooie.

Ik snap de lage score op IMDB em Moviemeter ook niet echt.
Op sommige momenten spijkerhard gevangenis drama.
Dat de film op ware gebeurtenissen is gebaseerd maakt het verhaal alleen nog maar rauwer.
De politieke achtergrond en corruptie binnen de gevangenis muren geven je als kijker een smerig bijsmaakje. De film deed mij boeien van begin tot eind.
Aanrader.

WaynesW schreef:
Erg brave film.
Bloediger dan de moeder is deze kloon
van 'Midnight Express" maar wel netjes blijvend.

1,5/5

Netjes blijvend?????
Braaf????
Waar dan?

avatar van Filmfan74
Boeiend verhaal dat op sommige punten net iets beter uitgewerkt had mogen worden. Een halve minuut met iets meer achtergrond van Wayne was leuk geweest. En volgens klopt de titel niet. Hij 'betaald' dat geld maar krijgt zijn vrijheid er mee.
Die operazangeres is daarentegen prachtig,

avatar van Moviestar1979
Een matige dramafilm die met wat actie wordt gecombineerd.

Het verhaal speelt zich af in 1980, en is op feiten gebaseerd.
De Amerikaan Wayne Montgomery is een surfer in Lima.
Hij heeft echter geen oog voor het feit dat een groot deel van de bevolking onderdrukt wordt en dat het land rijp is voor een revolutie.
Wayne wordt vervolgens door de corrupte politieman Gutierrez valselijk beschuldigd voor drugsbezit.
Hij komt terecht in El Sexto.
Dit is een gevangenis in Lima waar ook communistische dissidenten opgesloten zitten.
Wayne is vastberaden om te overleven.

De film weet niet echt te overtuigen, en laat het je als kijker meer koud.
Het enige en misschien wel belangrijkste filmfeitje over 186 Dollars to Freedom, is dat het de laatste film van Johnny Lewis was.
In tegenstelling tot zijn rol in deze film was hij in het dagelijks leven geen lieverdje.
Hij overleed op 26 september 2012 op 28-jarige leeftijd onder mysterieuze omstandigheden.
Het lichaam van Lewis werd op de oprijlaan voor een huis in Los Feliz, Californië gevonden.
De eigenares van het huis, Katherine Davis, werd eveneens dood in haar woning aangetroffen.
Volgens de LAPD zou Lewis iets te maken hebben gehad met haar dood, en vervolgens van een dak of schuur zijn gesprongen.
5 Dagen vóór dit incident werd hij ontslagen uit de gevangenis wegens goed gedrag.
Hij zat vast voor een inbraak en mishandeling in 2012.

2,0 *

avatar van cantforgetyou
Deze film is best 'oké'. Vreselijk hoe corrupt het er in die landen aan toe gaat. De film blijft wel een beetje saai. Ik kan niet precies uitleggen hoe dit komt. De fotografie/belichting was ook niet sterk. Toch wel een film die niet verkeerd is om te zien.

ramonbrenda
redelijke film leuk voor een keer maar meer ook niet 2 sterren waard

Michael DeLorenzo als de wrede Gutierrez en Alex Meraz als slapie Nicaragua waren zeer overtuigend. Hoofdpersoon John Robinson als Wayne was mij te gelaten. Op IMDb geef ik deze film een 8. Want hij heeft mij van begin tot eind geboeid. Was benieuwd naar het verloop en de afloop. Ik heb er zelfs een stuk nachtrust voor opgegeven. Moest en zou 'm voor het slapen gaan uitzien.