Anti Matter (2016)

Verenigd Koninkrijk
Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Keir Burrows
met Yaiza Figueroa, Philippa Carson en Tom Barber-Duffy

Ana is promovendus van Oxford die geen nieuwe herinneringen kan opslaan als gevolg van een experiment. Met dat experiment wilde men kunstmatig een wormgat genereren om er doorheen te reizen. Ana wordt steeds wanhopiger om te begrijpen wat er is gebeurd en wil uitzoeken wie, of wat, achter de gruwel in haar leven zit.

avatar van Phoenix Phaedra
Aardig filmpje. Niet het beste van het beste, en middelmatig geacteerd. Maar kijkt lekker weg. Was toch constant benieuwd wat er nu weer verder gebeurde. Op het moment dat mijn aandacht ging verzwakken kwam de plotwending, deze verraste me nogal, en ik keek weer geboeid verder. Vond het al met al een leuke film.

avatar van Pazmaster
Een B film met, in grote lijnen, toch wel een leuk verhaaltje. Helaas wordt er slecht gespeeld en ziet het er allemaal niet al te best uit. Ook is het vrij voorspelbaar en de uiteindelijke ontknoping was dan ook geen verrassing. Het idee is leuk, maar de uitvoering is helaas niet best. Jammer, met een flinke berg poen en een betere cast had dit wel wat kunnen worden maar hier kan ik geen voldoende voor geven.

Gemiste kans.

Nochthans doet Burrows ook veel goed. Zeker de aanloop van deze film was meer dan behoorlijk. De link naar Primer wordt snel gelegd en zeker het eerste half uur is dat meer dan terecht. Alleen loop het daarna wel een klein beetje fout.

Visueel is het erg goed, zeker voor een klein filmpje als dit. Er zijn momenten dat het net iets goedkoper oogt, maar gemiddeld genomen fijn en sfeervol in beeld gebracht. Soundtrack sluit daar makkelijk bij aan, al is die dan net iets minder opvallend.

Probleem één ist Yaiza Figueroa, die als Mexicaans-Amerikaanse (?) met een zwaar accent worstelt. Weet niet of het daaraan lag, maar de wat meer zweverige dialogen leken daarom erg geforceerd en afgehaspeld. Het zijn net die momenten die het mysterie in een film als deze kunnen verhogen, dat kwam er nu echt niet uit.

Maar ook het plot zelf zit daar wat in de weg. Waar een film als Primer je vooral meeneemt op een reis, laat deze film meteen al na het grote experiment in z'n kaarten kijken. Er is duidelijk wat verkeerd gelopen en als kijker mag je niet weten wat, want net die momenten laat de regisseur op opvallende wijze weg. Zo wordt het allemaal iets te "oeh, er is hier iets gaande hoor" mysterieus, waardoor de film op sfeer inboet.

Het einde is dan ook niet écht een verrassing en qua emotie ook niet echt geslaagd. Jammer, want met een iets betere casting en een iets slimmer plot had hier een geweldig leuk mystery filmpje ingezeten. Nu is het allemaal vermakelijk, maar met iets teveel bultjes voor een hoge score.

avatar van burhmahn
Mooi verhaal, matig acteerwerk!
Mooie opbouw, plot had sjieker gemogen en muf einde...
Al met al mager 6je.