The Do-Deca-Pentathlon (2012)

geregisseerd door Jay Duplass en Mark Duplass
met Mark Kelly, Steve Zissis en Jennifer Lafleur

Twee volwassen broers gaan in het geheim de competitie aan in door henzelf in het leven geroepen 'Olympische Spelen' tijdens een familiereünie. Wanneer de felle en ontregelende strijd ontdekt wordt, komen ze voor de keuze te staan: gaan voor hun passie om de ander in elkaar te slaan, of voor het grotere goed dat familie heet...

avatar van Inland Rabbit
De broers Duplass gaan met deze film een beetje terug naar hun roots. Weg zijn de bekende acteurs en weg de verhalen met meer structuur. Dat hebben ze ook niet nodig. Verder is het niet heel erg anders, maar de back to the roots feel in combinatie met de modernere filmstijl van de laatste jaren, dat zorgt wel voor hun beste film tot nu toe. Knap, want dan breek je door, heb je het voor elkaar dat bekende acteurs in je films willen spelen. Wat doe je dan? Je maakt een kleinere film.

Het idee is simpel. 2 broers zien elkaar al jaren niet. Toen ze jong waren hielden ze een sportcompetitie met 25 disciplines, dat ging gigantisch mis. Nu zijn ze verbitterd tegenover elkaar. Op het moment dat beide broers naar hun moeder gaan omdat er een verjaardag (van de ene broer) te vieren valt, begint de strijd opnieuw.

Simpel verhaal en al even simpel in de uitwerking. Een luchtige komedie, met de juiste sympathieke drama elementen. De speelduur is erg kort en haalt daar ook zijn kracht vandaan.

Top!

avatar van david bohm
Behoorlijk genoten van deze film die in het begin aandoet als een klassieke sportfilm maar zich focust op de strijd tussen twee broers. De nodige tongue in cheek grappen en zelfs nog een dramatisch sausje.
Sterk, aanrader.