Urban Cowboy (1980)

geregisseerd door James Bridges
met John Travolta, Debra Winger en Scott Glenn

De licht ontvlambare plattelandsjongen Bud Davis reist naar de stad Pasadena om er zijn oom te bezoeken. Hij bezoekt er regelmatig de bar Gilley's en ontmoet er de jonge cowgirl Sissy. De tortelduifjes trouwen snel en vanaf dan gaan ze elk weekend samen naar Gilley's, waar Bud de show steelt op de mechanische stier. Aan het sprookje komt al snel een einde wanneer zware jongen Wes ten tonele verschijnt. Hij temt de mechanische stier met verbluffend gemak, en laat bovendien zijn oog vallen op Sissy.

Leuke film - enorm anti-intellectueel, maar dat hoeft ook niet om vermaakt te worden. Travolta en WInger spelen allebei zeer goed. Kijk hem gewoon als een leuk filmpje dat niet al te veel voorstelt, en ik garandeer dat hij je zal vermaken.

avatar van Rancid
Hij vermaakt inderdaad, zeker als je van deze muziek houdt en het hele westernsfeertje, zoals een rodeo op een namaak-stier en overal waar je kijkt cowboyhoeden, je wel bevalt.
Prima begin, slap middenstuk, maar daarna gelukkig weer een fatsoenlijk einde.
Het hele romantische maar minstens zo dramatische relatie- en familiegedoe hoeft van mij niet. Mij ging het nogmaals om de muziek en de sfeer.

Film begint sterk, maar wordt na het huwelijk tussen de twee hoofdpersonen al snel langdradig. Door het slappe scenario krijgen John Travolta en Debra Winger niet de kans om te laten zien wat ze in huis hebben. Een beetje raar ook dat de filmcarrière van de verleidelijke Madolyn Smith nooit van de grond gekomen is, al heeft ze wel mooie rollen gespeeld in TV-series en TV-films.
Eigenlijk 2,5* maar één * extra voor de lekkere muziek.

avatar van Sunday
Flinterdun puberverhaaltje. Maar best wel een aardige film. Met een van mijn persoonlijke favorieten Debra Winger. En verder draagt de muziek de film. Toch een heerlijk cowboysfeertje Beetje zelfde gevoel dat ik ook kreeg bij Southern Comfort (ook helemaal in de cajun-style).

avatar van Filmkriebel
Wat een slecht gemiddelde voor een nochtans meer dan aardige film. Sterke chemie tussen Travolta en Winger en een swingende country & rodeo aankleding met gepaste soundtrack. Travolta speelt een te trotse en hoogmoedige man, te onvolwassen om een relatie te kunnen beheren zoals het moet. Winger is op haar sexiest wanneer ze de mechanische stier berijdt ... Soms gaat het de simplistische kant op. De manier waarop relaties aangegaan worden bvb : gewoon een grietje uit het publiek pikken, een dansje plaatsen en hup, in bed duikt ze... weekje later getrouwd. Het eenvoudige plot verhult de mooie en nog steeds actuele boodschap dat je in welke relatie ook, je trots en ego soms eens opzij moet kunnen schuiven. Er valt wel wat aan te merken maar ik vond het een heerlijke film... heb er ook jeugdherinneringen aan dus daarom afronding naar boven.

avatar van Arapaho85
Niet slecht, John Tavolta herhaalt zijn rol uit Saturday night fever nog eens maar ditmaal in de country en western i.p.v. de disco wereld.
Hierna zou John’s carrière bergaf gaan tot Look who’s talking en nadien Pulp fiction.