• 8.556.606 stemmen

Genre: Drama / Thriller

Oorsprong: Frankrijk / Zwitserland

Geregisseerd door: Yves Boisset

Met onder meer: Lino Ventura, Bruno Cremer en Michel Piccoli

IMDb beoordeling: 6,6 (962)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Espion, Lève-toi

Financieel adviseur en voormalig spion Sebastian Gernier krijgt, na een stille periode van acht jaar, weer een opdracht van de regering. Hij bereidt zich goed voor op deze missie en gaat te rade bij oude vrienden die echter onder vreemde omstandigheden één voor één overlijden.

imageimageimageimageimageimage

Brix

Maandag 23 sept. te zien op ARTE TV 13:50 uur

avatar van Tanita

Tanita

De enige film waarin Lino Ventura, Michel Piccoli én Bruno Cremer samen opereren in deze onderhoudende spionage thriller van regisseur Yves Boisset wiens werk weinig bekeken wordt. Op Moviemeter heeft Le Juge Fayard dit le 'Shér... de hoogste waardering en maar liefst 10 stemmen. Soit.

Met deze cast kan het niet mis gaan, met als bonus de muziekscore van Ennio Morricone. 3.5*

avatar van Movsin

Movsin

Zoals een spionage-film hoort te zijn, met een geheimzinnig intrige, veel vragen en verrassende wendingen en af en toe valt er wel een aanslag of is het zo dat "ongewensten" uit de weg worden geruimd.

Toch is deze "Espion, lève-toi" geen hoogvlieger in zijn genre. Met de koude Oorlog op de achtergrond, de aanslagen ""in opdracht" en een hoofdpersonage dat van het ene mysterie in het andere verzeilt, slaagt de film er toch zelden in echt te boeien. De opnames zijn nochtans puik, de cast kent zijn vak en ook de muziek mag er zijn en de film laat toch enkele bedenkingen over het spion-zijn na.

En inderdaad. Yves Boisset komt weinig aan bod. Ikzelf zag hier pas mijn derde film van de man (een 4-tal blijven voorlopig op de wishlist). Wellicht ligt de reden in de sterk naar politieke narigheid neigende thema's.

avatar van Fransman

Fransman

• 1972 stemmen

Beter dan Movsin kan ik het niet samenvatten. Voor wie van dit filmtijdvak houdt, zoals ik, valt er toch veel te genieten. Lino Ventura, een nog jonge Bruno Cremer en Michel Piccoli in één film, daar zijn er niet zo veel van. Je moet je aandacht er goed bijhouden om de ingewikkelde dialogen in rap Frans te blijven volgen. Dat ging bij mij wel eens mis, waardoor ik gemist heb wie nou de kwade genius was achter die moorden en wat het doel daarvan was. Maar ach, na al die jaren...ze toch al allemaal dood.