Plastic Planet (2009)

Oostenrijk / Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Werner Boote
met Werner Boote, John Taylor en Felice Casson

Als kind was regisseur Boote gefascineerd door de overdreven bewondering van zijn grootvader voor de wonderen van plastic. Het leek alsof alles kon worden gemaakt van deze materie die het moderne leven gemakkelijker, goedkoper en zelfs gezonder zou maken. Educatieve kortfilms en oude reclamespots uit de jaren 50 lichten het wonderlijke plastic, met zijn houdbaarheidsdatum van 500 jaar, verder toe. Maar Boote onthult dat de toenmalige magie vooral door de industrie werd opgeklopt en dat er nog steeds te weinig wettelijke voorschriften zijn. Zo wordt plastic nog altijd gecombineerd met giftige additieven. Boote bezoekt producenten, de met plastic bezaaide woestijn waar Lawrence of Arabia werd gedraaid en de Stille Oceaan waar een enorme oppervlakte water besmeurd is met plastic afval.

avatar van lebowski
Vanavond gezien in de heerlijke Freiluftkino in Volkspark Hasenheide. Als een Europese variant van Michael Moore raast Boote, een aangename en sympathieke verteller - door de wereld van het plastic, en maakt aannemelijk dat er geen vierkante kilometer op deze planeet meer is die niet door plastic is bereikt.

Niet zo'n drammer als Moore en met meer aandacht voor de kracht en schoonheid van zijn beelden wil ik wel meer van deze heer zien. Over hetzelfde onderwerp graag, hoewel je er bepaald niet vrolijk van wordt.