Happy Few (2010)

Frankrijk
Romantiek

geregisseerd door Antony Cordier
met Marina Foïs, Élodie Bouchez en Roschdy Zem

Twee koppels ontmoeten elkaar – ze zijn allen in hun dertiger jaren, behoren tot de betere middenklasse en hebben zich gesetteld. Ze vinden elkaar leuk en voelen zich tot elkaar aangetrokken. Ze worden intiem met elkaar. Hun gedeelde passie wordt een verslaving. Ze verliezen zich volledig in elkaar, maar dan moeten ze vechten om uit de door hen zelf gecreëerde chaos te ontsnappen. Is het wel mogelijk om een nieuwe seksuele passie te ervaren zonder overspel te plegen? Kan lust samengaan met het alledaagse leven? Kan je ooit echt alles hebben? En als de normale grenzen van familie en relaties overschreden zijn, hoe weet je dan wie je bent?

Van dezelfde regisseur als 'Douches Froides', die ik wat beter vond. Ook in deze film toont Cordier zijn voorliefde voor expliciete erotiek en stelt hij de kernvraag op welk moment intimiteit bedreigende vormen aan gaat nemen en dan vooral met het oog op wat er na de seks kan gaan gebeuren. Maar concreet is er weinig nieuws onder het beddegoed in deze zeer Franse, soms kinderlijke film, al zijn de personages nooit onsympathiek. En de beelden zijn een stuk minder gewaagd dan je vooraf verwacht.

avatar van blurp194
Met een mooie verrassing in het verhaal, en daarom vind ik deze film wel ietsje uitstijgen boven het al wel wat vaker vertoonde gebeuren van experimenten met de ietwat vrije liefde en de expliciete verfilming daarvan.

En het is zeker geen straf om naar de dames Foïs en Bouchez te kijken. Zeker expliciet genoeg, er is een hoop te zien, de camera maakt geen opvallende schijnbewegingen. Toch wordt het geen porno, daarvoor houdt het verhaal teveel de overhand.

Heel aardige film over de psychische impact van partnerruil. Vooral het tweede deel, waarin alle betrokkenen gaan twijfelen en worstelen met hun gevoelens, maakt best indruk. Hoewel de beelden soms weinig te raden overladen, wordt het nooit vulgair.
Geen topfilm, maar zeker de moeite waard.