• 8.349.597 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Kadir Ferati Balci

Met onder meer: Nihat Alptuğ Altınkaya, Tilbe Saran en Nergis Çorakçı

IMDb beoordeling: 6,1 (369)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Plot TurQuaze

Het verhaal gaat over een Turkse jongen die verliefd is op een Gents meisje. De twee ondervinden in hun relatie nogal wat tegenstand binnen hun families. Als de vader van de jongen sterft, trekt hij een tijdje naar Istanboel, waar zijn vader begraven wordt. Zijn vriendin reist hem na. De jongen realiseert na de dood van zijn vader ook diens droom: lid worden van een fanfare.

avatar van pardalis

pardalis

Deze op het filmfestival in Oostende gezien. Aangenaam verrast !

Heel goed geacteerd door niet en minder gekende acteurs.

Hele mooie beelden met enorme prachtige muziek !!!

Hou je van de wat alternatieve films waar er niet zo heel veel in gebeurd, dan zit je zeker heel erg goed bij deze.

Ondertiteld in het Nederlands, Frans en Turks daar waar het nodig is !

Balci heeft dit heel mooi gemaakt en mooier nog is dat zijn broer ook een hoofdrol speelt hierin !

Deze film wordt vernoemd als de tweede aanrijding in Moskou.

Met uitzondering dat het zich in gent afspeelt en dat er ergens in de film ook een aanrijding plaatsvindt, vind ik dat er geen gelijkenissen zijn.

Ik vond deze zelfs veel beter ! Geloofwaardig, mooi neergezet en internationale uitstraling !

Ik hoop dat Balci spoedig nog een film maakt !!!

kleine anekdote: ik zat net achter Kadir Balci in de zaal, puur toeval

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2085 stemmen

Deze film lijkt me toch wel iets meer dan romantiek alleen!

Met muziek van Absynthe Minded en de cameraman van De Helaasheid der Dingen.

Komt morgen in première en vanaf volgende week in de zalen.

avatar van Mr Confused

Mr Confused

Film met interculturele liefdesrelatie schokt Turken

Artikel

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Maakt een goede indruk bij mij.

avatar van 009

vond hem niet slecht, maar ik had er echt meer van verwacht...

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2085 stemmen

Smet promoot Belgisch-Turkse film Turquaze.

Vlaams minister van Gelijke Kansen Pascal Smet (sp.a) was zo onder de indruk van de Belgisch-Turkse film Turquaze, die donderdag in première ging in Gent, dat hij een aantal laagdrempelige vertoningen op poten wil zetten om zoveel mogelijk Turkse Vlamingen of Vlaams Turken naar de film te lokken.

Lees verder!

avatar van jikamajoja

jikamajoja

Ik vond hem ook niet slecht, maar ik had er ook meer van verwacht...

Is nogal voorspelbaar en soms wat langdradig.

Het einde is schitterend.

gauke

Langdradige, voorspelbare en weinig schokkende en in feite niet zo'n interessante film die wat voortkabbelt.

avatar van barcam

barcam

Gentse huppeltrut en autochtone Turk vinden na een jaar en de dood van zijn vader dat het tijd wordt om elkaar eens voor te stellen aan de eventueel toekomstige schoonouders. Klinkt idioot en is het ook. Script zit vol gaten en kruipt als een slak vooruit. Misschien iets voor romantische zielen.

avatar van breedbeeld

breedbeeld

Fijn filmpje omdat ie zo goed gemaakt is.Goede acting door iedereen , zeer goede regie, mooie score en een handycam die eens niet stoorde.

De vertelling is ook niets mis mee. hoewel de slotscene voor somigen wellicht wat oubollig overkomt.

Bovengemiddeld en voor mij de moeite waard.

avatar van Dreiecke

Dreiecke

Ik heb hier wel een stuk van gekeken, maar het verhaal kon mij niet zo boeien.

Daarom geen cijfer. Wel goed uitgebeelde emoties en prima geacteerd, voor zover ik kon zien.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een typische Vlaamse film met drama, romantiek en een sociaal thema. Dat geeft een film die zeker niet slecht is, maar qua originaliteit er ook weer niet bovenuit springt. Het is misschien wel jammer dat de promotie (en comotie) rond deze film naar het onderwerp gaan en niet naar de film zelf. Alhoewel het thema dit soort aandacht anders wel kan gebruiken natuurlijk.

Aangename film dus, maar ook weer geen memorabele prent.

avatar van K. V.

K. V.

Deze passeerde op tv en hem eens bekeken en 'k vond het geen misse film. 'k had geen verwachtingen bij deze film en hij viel nog goed mee. 'k vond het een mooi verhaal en een goeie mix van romantiek en drama. Ook de cast kon me wel bekoren.

De focus lag wel iets meer op de Turkse relatie met de familie dan op de Vlaamse.

Voor de rest wist de film me wel te boeien en 'k ben wel blij dat 'k deze eens heb gezien. Het is wel niet direct een film die 'k direct nog eens wil terug zien, maar 'k heb het me zeker niet beklaagd.

avatar van Movsin

Movsin

Het probleem van het cultuurverschil binnen een relatie wordt hier nu eens een beetje luchtig behandeld in tegenstelling met meerdere andere films met hetzelfde thema.

Kadir Balci maakte geen slechte film, met soms wat onhandigheden (de overgang tussen de verschillende scènes, bijvoorbeeld) en met m.i. als bijzonderste euvel het gebrek aan wat vaart en pit.

avatar van nadrin

nadrin

Ja wat moet je met zo een film,

Eerst dacht ik dat het een heel politiek correcte film zou worden,

Maar uiteindelijk leek het me meer op een komedie,

Vond het best aardig geacteerd, maar het verhaal kon me niet boeien,

The Feelgood en te onrealistisch, Misschien als sprookjesfilm zou hij wel scoren,

In elk geval kon ik de hele heisa rond de sexscenes niet begrijoen,

Want die vond ik zelf sober

avatar van funnyhow

funnyhow

pfff saaie boel ...

zo cliché als het maar kan

dialogen heeeeeeeeel ondermaats ...

enigste positieve is zowa de 'gentse alternatieve' sfeer .. maar daar is dan ook alles mee gezegd.

avatar van Yokidoki

Yokidoki

ben wel een fan van Charlotte Vandermeersch

goed filmke, maar ni meer dan dat

BBarbie

Gewoon een erg goede film met een intelligent script over cultuurverschillen, vooroordelen, integratie, hypocrisie en oprechte liefde. Het prima acteerwerk, de rijk gevarieerde soundtrack, het fraaie camerawerk (vooral in Istanbul) en een paar leuke invallen van de schrijver/regisseur (integreren via de fanfare, de slotscène in de wasserette) zorgen voor een aangenaam eindresultaat. Na afloop moest ik glimlachend terugdenken aan de tegengestelde reacties van haar moeder én zijn moeder op de liefdesrelatie. Een hemelsbreed verschil. Goed gedaan, Balci, denk ik dan.Jij mag mij nog meer verrassen.

avatar van 93.9

93.9

Prima film! Vooral Charlotte Vandermeersch speelt erg leuk. Knap poppetje

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Degelijke Vlaamse film over een liefdesrelatie van verschillende culturen. Door zich elk op hun beurt de vreemde eend in de bijt te voelen, houden ze hun relatie grotendeels geheim voor hun familie. Dit besluit weegt op hun relatie. De confrontatie en reactie met de Belgische mama over muziek was dan ook hard, hoewel dit weggelachen of geminimaliseerd. De film speelt zich voornamelijk af de periode vóór de voorstelling aan de schoonfamilie waardoor Balci een bepaalde keuze heeft gemaakt.

Prima geacteerd, vlot verhaal en aangenaam om te volgen. Het script werd misschien iets te veel geleid met zijn tegenstellingen en hypocrisie, maar dat neemt weg dat het in zijn geheel een leuke film is. De focus werd iets te veel op de Turkse familie gelegd, maar dat deert niet.