Dunderklumpen! (1974)

Zweden
Familie / Animatie

geregisseerd door Per Åhlin
met Beppe Wolgers, Jens Wolgers en de stem van Halvar Björk

Dunderklumpen speelt zich af in het hoge noorden van Zweden tijdens de midzomernacht. Op een verlaten eiland brengt een familie de vakantie door: vader, moeder, Jens en Camilla. Ongemerkt sluipt een vreemd mannetje de kamer van Camilla binnen. Hij neemt al haar poppen en stopt ze in een grote zak. Telkens als hij één van hen aanraakt, wordt die levend. Bij het buitengaan neemt hij ook een schatkistje mee, maar Jens zet meteen de achtervolging in.

avatar van E V
E V
Jeugdsentiment.
Deze tekenfilm keek ik vroeger altijd bij mijn oma en opa.
Toen ze gingen verhuizen heb ik de videoband gekregen.

avatar van psycholamp
Ik heb deze een keer in de bioscoop gezien op een kinderfeestje, dat is wel lang geleden, maar niet in 1974. Ik vond 'm toen erg leuk, maar ik zou niet meer weten waar het over gaat.

avatar van markie1978
Vroeger was deze film vaak te zien op de TV tijdens vakanties, heb deze film een paar keer gezien en ovnd het altijd erg leuk, de laatste keer dat ik deze film gezien heb is minstens 20 jaar geleden, dus dat is wel lang geleden,

avatar van FinkPloyd
Jeugdsentiment ten top! We hadden deze op video thuis, heb em ontelbare keren gekeken samen met mn broer.

De mix tussen animatie en film is niet altijd even geslaagd, maar dat mag de pret niet drukken. Gewoon een leuke jeugdfilm. Het leeuwtje met de te grote broek is trouwens bijzonder schattig.

Het liedje van de film ken ik nog altijd (denk ik toch):

Ik ben Dunderklumpen
Van de berg Dunderklumpen
Onschuldig als een lam
Lief en reuzetam
Maar ik ben zo eeeeeeeeenzaam

ti tie tie die die die ti tie tie die die

avatar van flups
talloze keren gekeken als kind (nu nog hahaa)

Vanaf 20 juni in de bioscoop (Twin Film)