Escape to Athena (1979)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Oorlog

geregisseerd door George P. Cosmatos
met Roger Moore, Telly Savalas en Claudia Cardinale

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt een groep gevangenen op een Grieks eiland gevangen gehouden door de Duitsers. Nu plannen ze een uitbraak, maar zijn niet alleen op hun vrijheid uit, maar willen ook op zoek gaan naar een schat verborgen in het klooster bovenop de berg van het eiland.

avatar van Filmkriebel
Een groep gevangenen en een Griekse rebel plannen de herovering van een Grieks eilandje op de Nazi's. Veel vuurwerk in de tweede helft van deze avonturenfilm. Eerste uur gebeurt er niet veel. De personages boeien niet echt en Roger Moore als Nazi is wel echt slecht gecast (ik bedoel maar... hoe Britser kan je een Nazi nog maken?) ... De film leek me soms meer een reclamefilm voor Griekenland, en dat was op dat moment een bestemming die stilaan in trek kwam voor het massatoerisme. Gould, die ik een heerlijk acteur vind, zorgt voor de komische noot. Hoogtepunt vond ik de motorachtervolging door de smalle steegjes van een dorpje. Niet mis en enorm entertainend, maar het voelt allemaal kitscherig aan en het script was op zijn zachtst gezegd een rommeltje.

lezertje
B-film scenario moet het voornamelijk van de grote namen hebben. De ontsnapping zelf is van zo een kinderachtige knulligheid, dat zelfs Willy van der heide zich er voor zou schamen om iets dergelijks in zijn Bob Eversboeken te verwerken. Duits wachtposten die werkelijk stront in hun ogen hebben. De film schijnt het goed gedaan te hebben op kindermatinees. En heeft regisseur George P. Cosmatos ooit een goede film afgeleverd? Dacht het niet.

avatar van John Milton
Ik ben wel benieuwd hoe je deze onder ogen kwam? TV?

Leuke film met prima muziek!

avatar van thunderball
Iemand de Japanse blu ray al geprobeerd?

Ik heb hem gisteren besteld, ben vooral benieuwd omdat er meer speelduur wordt vermeld dan normaal. Of de film duurt langer (maar dat lijkt niet waarschijnlijk), of er staan extra's op en daar heb ik tot nu toe nooit iets van gezien.

avatar van des1
thunderball schreef:
Iemand de Japanse blu ray al geprobeerd?

Heb 'm in een 4 films op 1 dvd pakket zitten. Kosten: een halve euro. Nog niet aan begonnen. Omdat van de eerste paar minuten al enorm B film gehalte van afdroop. In pakket zit ook Return From The River Kwai. Geldt hetzelfde voor. Angstzweet breekt uit bij de gedachte dat je zomaar anderhalve uur van je leven kwijt bent... Gelukkig wel ook The Eagle Has Landed en The BOys From Brazil in het pakket.

avatar van thunderball
Ik heb 'm inmiddels alweer een tijdje zelf als die Japanse blu ray , maar het is geen langere versie, kwaliteit was het wel gewoon goed.
Een B-film is het niet bepaald, maar snap wel wat je bedoeld, zonder mijn filmheld Moore had ik 'm na ooit één keer gezien te hebben, waarschijnlijk niet meer snel bekeken, laat staan voor een derde keer aangeschaft.

avatar van jono
Escape to Athena is een film die handelt over een groep gevangenen die tijdens de Tweede Wereldoorlog wil ontsnappen van een Grieks eiland.

De film is geen aanrader. De Duitse kampcommandant wordt gespeeld door een bijzonder slecht gecaste Roger Moore, en hij loopt halverwege de film ook nog eens over naar het verzet. De Duitse soldaten spreken Engels, wat alles nog eens extra ongeloofwaardig maakt. De diverse ontploffingen in de film zijn wel mooi gedaan, de rest van de film is het aanzien niet waard. Zonde van mijn tijd en snel vergeten dus. 1*

avatar van Left4Dead
Als gevangenen hadden we veel pret, man wat is dit toch slecht. Heb wel vaker een 2de WO-films gezien die de ellende in die oorlog niet serieus namen, met name uit de periode waar deze prent uit stamt. Je zult maar krijgsgevangene of in de kampen hebben gezeten en dan dit verhaal voor ogen krijgen. Als je het mij vraagt zeg ik schandalig. Alle leed in de kampen wordt hier voor apekool verkocht.

Dom verhaal, tenenkrommend script en een cast die niet wist wat ze ermee aan moesten. Kortom bagger en ik ben verrast dat zoiets het witte doek ooit gevonden heeft.
1,5**

avatar van Boneka
Kelly's Heroes 1970 is een van de leukste oorlogsfilms uit de jaren 70. Dit kunstje zou 9 jaar later nog eens herhaald moeten worden in Escape to Athena. Dit is echter maar deels gelukt. Er zitten zeker leuke momenten bij enigszins voorspelbaar maar best aardig om te zien. De striptease show vond ik best leuk. De motor achtervolging en de mooie setting in Griekenland zagen er fraai uit. Opgenomen op Rhodos. Ook de vrouwen zagen er niet onaantrekkelijk uit. Muziek was prettig en het verhaal heel aardig voor dit genre! Er werd ook nog regelmatig Duits gesproken. Roger Moore als Duitse officier vond ik nou niet zo geweldig gecast. Het was dan ook een lieve Duitser die zich makkelijk liet overhalen! U begrijpt dit is een oorlogsfilm met een hele vette knipoog. Volledig ongeloofwaardig maar best vermakelijk. Verhaal vond ik wel wat mager en rommelig. Afijn leuk om een keer te hebben gezien.

Het beeld zag er goed uit op blu ray. Mooie frisse kleuren en scherp. Vooral buiten! Af en toe een minuscuul wit vlekje. Geluid is goed.

Film 3,0
Beeld 4,0