Beyond the Forest (1949)

Film noir / Thriller

geregisseerd door King Vidor
met Bette Davis, Joseph Cotten en David Brian

Rosa Moline (Davis), vrouw van een arts (Cotten), heeft een verhouding met Neil Latimer (Brian), een zakenman in Chicago. Neil moet terug naar Chicago en Rosa wil met hem mee, maar Neil accepteert dit niet omdat hij van plan is om met een andere te gaan trouwen. Rosa keert terug naar haar man en ontdekt kort daarna dat ze zwanger is. Haar man is dolblij en denkt dat hij meer tijd moet besteden aan haar. Wanneer Neil terugkomt om met Rosa te trouwen, bedreigt Moose, een vriend van haar man, Rosa dat hij het Neil gaat vertellen dat zij zwanger is. Rosa wordt woedend en vermoordt hem.

Bette met pik zwart haar geen gezicht in dit standaard drama.

Op een of andere wijze vond ik dit hoogdravende (overdreven), gezwollen en nevelige melodrama, over een jonge huisvrouw (de femme fatale) die zich dodelijk verveelde en zich opgesloten voelde in haar kleine nietszeggende woonoord en een buitenechtelijke affaire had, best te pruimen. Bette Davis was te oud voor de hoofdrol en niet aantrekkelijk genoeg; ze speelde te grotesk (maar dat had ook z'n charme).