Suzumiya Haruhi no Shôshitsu (2010)

Alternatieve titels: The Vanishment of Haruhi Suzumiya | The Disappearance of Haruhi Suzumiya

Japan
Animatie

geregisseerd door Tatsuya Ishihara en Yasuhiro Takemoto
met de stemmen van Aya Hirano, Tomokazu Sugita en Minori Chihara

Op 17 december is alles normaal. De SOS Brigade, onder leiding van Haruhi Suzumiya, is van plan om een Nabe feestje te houden voor Kerstmis. Maar op 18 december arriveert Kyon op school om te ontdekken dat alles anders is dan normaal. Haruhi ontbreekt, en Ryoko Asakura, die al eerder verwijderd was door Yuki Nagato, wordt een normale student. Yuki is een gewoon mens, en Mikuru Asahina herkent hem niet. Alleen Kyon is zich ervan bewust dat alles anders is. De enige aanwijzing is een bladwijzer achtergelaten door de vervreemde versie van Yuki, die Kyon leidt op een zoektocht terug in de tijd, waar hij interageert met het verhaallijn van "Bamboo Leaf Rhapsody", probeert het mysterie te ontrafelen en terug te keren naar zijn eigen tijd.

avatar van Black Math
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het kijken van anime, en de serie Suzumiya Haruhi no Yuuutsu (The Melancholy of Haruhi Suzumiya) kwam al snel op mijn pad. Die kwam destijds erg verfrissend op me over. Ik ben niet bepaald dol op highschoolfilms of -series vanwege de vele clichés, maar in deze serie werd er wat anders met de clichés omgesprongen doordat ze op een rijtje gezet werden, benoemd werden en vervolgens in die hoedanigheid geïntegreerd werden in het verhaal. Neem daarbij het sarcastische commentaar van het hoofdkarakter plus de a-chronologische volgorde van de afleveringen en ik vond het wel vermakelijk.

Daar dacht het Japanse publiek ook over, want in korte tijd is de serie ontzettend populair geworden - al moet gezegd worden dat de boeken waarop de serie gebaseerd is dat ook al waren - tot op een niveau dat Haruhiisme als een nieuwe godsdienst werd geïntroduceerd. Weliswaar als grap, maar het zal me niets verbazen als er in Japan mensen zijn die het net zo serieus nemen als de Engelsen die bij een bevolkingsonderzoek "Jedi" invulden toen naar hun religie werd gevraagd. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven, namelijk in de vorm van een nieuwe serie die de afleveringen van de oude bevatte aangevuld door afleveringen die hiaten in het verhaal opvulden. Het geheel werd nu in chronologische volgorde uitgezonden, maar was geen onverdeeld succes, mede door een aantal afleveringen die nogal repetitief zijn. Ik moet zeggen dat ik het wel grappig vond, en de makers hebben zich het niet makkelijk gemaakt, want in de animatie, waarbij de achtergronden er overigens soms erg mooi uitzagen, is er in tegenstelling tot het verhaal geen herhaling. Wat verder opviel is dat de sfeer wat minder onbekommerd is binnen de nieuwe episodes.

Op die voet gaat deze film verder. Het onbekommerde van de originele serie is er nu wel helemaal uit, al wordt het nooit echt dramatisch. Wat verder opvalt is dat de achtergronden er nog mooier uitzien, er wordt soms bijzonder mooi met licht gespeeld. De animatie zelf is soms ook erg mooi met als hoogtepunt de scène met Yuki als het sneeuwt en de dromerige muziek van Satie klinkt. Zijn Gymnopédies en Gnossiennes zijn her en der verspreid over de film, en zijn wat mij betreft het sterkste onderdeel van de soundtrack, die verder als er binnen het verhaal sprake is van een oplossing van problemen soms een beetje aan de platte kant wordt. In ieder geval heeft de film ervoor gezorgd dat ik na afloop meteen wat cd's van Satie ben gaan bestellen, want daar had ik nog niets van in huis. Het verhaal heeft verder niet echt iets nieuws te bieden voor mensen die films als Back to the Future 2 hebben gezien. Toch wordt het wel aardig uitgewerkt, al moet ik zeggen dat de scène waarin Kyon door Asakura neergestoken wordt niet echt veel toevoegde.

Ondanks de lange speelduur heb ik me niet echt verveeld, al speelt het wellicht ook een rol dat ik al vertrouwd was met de personages door de series. Het moet benadrukt worden dat deze film echt een vervolg is, en niet los staat van de series. Het zien van de oorspronkelijke serie en de episode "Bamboo Leaf Rhapsody" uit de volledige serie is essentieel, maar het beste is toch dat men de volledige serie helemaal bekijkt voordat men zich aan deze film waagt. Voor deze film is de conclusie dat het een mooi uitgewerkte voortzetting van de serie is, die echter niet veel nieuws brengt. 4*.

Weer een film die volgt op een serie.

Ik kan het tegenwoordig niet echt meer opbrengen om volledige anime series te kijken. Dat maakt dat het tijdens de intros van dit soort films een beetje behelpen is, want erg veel moeite wordt er niet gedaan om een zekere context te scheppen.

Je zou dat als een negatief punt kunnen zijn, anderzijds geeft het wel wat bezigheid, in een film die toch tegen de drie uur aanhinkt. Vond het dus op zich nog wel fijn om het eerste uur meer bezig te zijn met puzzelstukjes aan elkaar te linken. Jammer genoeg betekent dat dat de rest van de film niet echt geweldig beviel.

Het tijdreisgebeuren deed me een beetje denken aan Steins:gate, die ik vorige week zag. Eenzelfde setup met een nogal complex verhaal verteld in een bokaal van clichés. De personages, setting en onderlinge romances weten echt niet te boeien en voelen voor uitgekauwd en inspiratieloos aan.

Animatie was wel van een iets hoger niveau. De character designs vond ik wat flauw, maar de stijl is wel aangenaam en je ziet toch dat er met het budget wat gedaan is, zodat het niet zomaar op een lange TV aflevering lijkt.

Jammer genoeg is 160+ minuten ridicuul lang voor een film als deze. Na een tijdje had ik het wel gezien en ondanks dat het tweede deel toch wat interessantere scenes bevat blijft het als geheel wat underwhelming.

Doe mij maar stand-alone films, die doen meestal wat meer hun best, eerder dan op de fanbase van de serie te vertrouwen.