Waiting for Superman (2010)

Documentaire

geregisseerd door Davis Guggenheim

In Waiting for Superman volgt regisseur Guggenheim een handvol talentvolle kinderen tijdens hun eerste schreden in het Amerikaanse educatie-systeem. Hij ontdekt dat dit systeem academische groei eerder belemmert dan stimuleert en probeert een dieper beeld te geven van het publieke scholingsnet en haar problemen.

avatar van SouthParkHero
Hm... Bij deze film dacht ik eerst aan een nieuw Superman deel. Maar nadat Zach Braff én Donald Faison ( JD en Turk van Scrubs) hebben gezegd dat het een geweldige Docu is ben ik toch wel nieuwsgierig geworden.

avatar van JohnLennon
Wauw wat een verrassing dat jij daar eerst aan dacht! Ben jij even tuk genomen door de regisseur.

avatar van badfans69
Interessante docu over het publieke onderwijs in de USA, 5 studenten worden gevolgd.

Werd er aan het einde bijna emotioneel van...

Niet te geloven dat je in zo'n zichzelf welvarend noemend land als kind puur bent aangewezen op mazzel om normaal naar school te kunnen. Erg triest.

Benieuwd naar deze docu, binnenkort eens zien want deze staat bij de prime a la carte films.

avatar van helleke
Gisteren bekeken op Prime Telenet.
Triestig om zien hoe een superieur(?) land als de Verenigde Staten, niet in staat is om ieder kind een treffelijke en gelijkgestelde opleiding te laten volgen.

Als je dan hoort dat het niet mogelijk is om, leerkrachten die hun werk niet naar behoren doen, te ontslaan omwille van het feit dat ze vast benoemd zijn, dan is dit toch te zot voor woorden.

Die leraarsvakbond is pure maffia, en die pompt zodanig veel geld in de kandidatuur van een toekomstig president, zodat ze na zijn verkiezing, hun gang kunnen blijven gaan.

Ik had echt medelijden met die jonge gastjes, die zaten te hopen op een plaatsje in een betere school, en dan niet bij de uitverkorene waren.

3,5 sterren.

Deze docu lijkt, vooral in het begin, half op een speelfilm, waarin een verteller de beelden aan elkaar praat. De beelden in deze scenes werden verwerkt in een vloeiende montage en deze scenes worden afgewisseld met interviews met kinderen en inmiddels volwassen zijnde kinderen van vroegere tijden. Slechts in deze laatstgenoemde stukjes deed het mij aan een documentaire denken. Deze speelfilmachtige vormgeving, inclusief de bijpassende score, maakt het voor mij boeiend.

Later worden er meer documentaire technieken gebruikt, met andersoortig materiaal. Hierbij gaat het erom dat het onderwerp je aanspreekt en dat was bij mij minder het geval. Op zich is het voor velen wel interessant, denk ik. Het gaat over onderwijs, kwaliteit van onderwijs, gebrek aan onderwijs, de standpunten van leraren, rol van vakbonden, etc.

avatar van SPT
SPT
Iets te veel bijzaken (lange lijsten van namen die ze voorlezen, etc.), en net iets te weinig achtergrondinformatie maken dat ik de film maar net een voldoende kan geven.

Verder hebben we in Nederland natuurlijk precies hetzelfde. Ook hier is leraar in principe een baan voor het leven, en kunnen mensen die niet goed presteren heel lang hun positie behouden, overigens een probleem van de (semi) publieke sector in z'n algemeenheid. Hoewel Nederland het niet slecht doet in internationaal perspectief, blijft ook hier sprake van een heel forse schooluitval en slaagt een heel grote groep mensen er niet in het min of meer minimale opleidingsniveau (HAVO of MBO4) te behalen dat nodig is om redelijk verzekerd te zijn van een baan met enigszins acceptabele arbeidsvoorwaarden.

In Nederland komt hier nog eens een ander groot probleem bij, namelijk dat jongeren totaal niet gemotiveerd zijn. Mensen die zich inzetten voor studie/school of qua prestaties boven het maaiveld uitsteken worden al snel als kneusjes gezien. zelfs op universiteiten - waar het niveau van de meeste studies zo laag is dat 20 à 30 uur voor iemand met een normale intelligentie toch echt wel zou moeten volstaan om een voldoende te halen - gaat het bij veel mensen toch mis. Een verkeerde mentaliteit, aanlokkelijke mogelijkheden tot vrijetijdsbesteding, bijbaantjes, en denk ik een gebrek aan extrinsieke motivatie doordat er maar ééns in de zoveel maanden getentamineerd word, zorgen daarvoor. Als ik zie hoeveel procent van de studenten bij colleges aanwezig is: dat is soms nog niet eens de helft.

Waar we in Nederland naartoe moeten is dat het gebruikelijke antwoord op de vraag "Heb je nog wat gedaan in het weekend?" wordt: "Gestudeerd, wat anders?" .