La Pivellina (2009)

Alternatieve titel: Non è Ancora Domani (La Pivellina)

Italië / Oostenrijk

geregisseerd door Tizza Covi en Rainer Frimmel
met Patrizia Gerardi, Walter Saabel en Tairo Caroli

Wanneer de werkloze circusartieste Patty haar hondje aan het zoeken is, vindt ze in plaats daarvan een 2-jarig kind. Aangezien het regent neemt ze het kind mee naar haar woonwagen, waar ze een briefje vindt met daarop de boodschap van iemand die het kind 'binnenkort wel komt ophalen'. We volgen Patty, haar echtgenoot en hun 13-jarige buurjongen terwijl ze zich aanpassen aan de nieuwe toevoeging in hun leven en ze zoeken naar de echte ouders van het kind.

avatar van JDSsmetje
Vanaf 5 mei in de Vlaamse bioscopen.

avatar van jikamajoja
Een hartverwarmende kijk op het leven aan de rand, die balanceert tussen documentaire en fictie. Het verhaal is triest maar knap. De film is vrij monotoon ...

avatar van Verhoeven
La Pivellina is nogal een gemakzuchtige versie van een Dardenne-film.

Geen professionele acteurs? Check. Geen (klassieke) verhaalstructuur? Check. Documentair-achtige stijl van filmen? Check. Geen (sturende) muziek? Check.

Zoals gewoonlijk lopen de critici ermee weg. Maar ik kreeg hier gewoon de kriebels van. Hoe vaak kun je een close-up nemen van het kleine meisje om de kijker te sturen? Dat noem ik niet meer oprecht of puur dat is gewoon manipulatie van de eerste orde.

Op een gegeven moment moeten filmcritici zich misschien af gaan vragen of het neo-neorealisme geen arthouse-trucje geworden is, zoals het afgelopen jaar door sommigen over 'slow cinema' werd geoordeeld. Want net als daar ligt het gemakzuchtig maniërisme op de loer.

Het begint inderdaad stilaan een arthouse-trucje te worden. Ik ben benieuwd welke film(s) als eerste de wind van voren krjgen. Dat zal pas een interessante discussie opleveren.

avatar van Movie-Addicted
Mooi stukje melodrama in arthouse-achtige style gefilmd.

avatar van henkula
Een leuk kind, gelukkig hebben ze huilbuien en alles er netjes uitgeknipt. Wat er niet uitgeknipt is de aframmeling van de hond Hercules, dat arme beest weet echt niet wat het fout heeft gedaan.
100 minuten is eigenlijk ook te lang, ik zat op het einde te wachten, dat is geen goed teken.
En dan nog te veel vraagtekens, het verhaal moet ergens naar toe werken, de rest zou ik onzichtbaar moeten schrijven, maar daar heb ik vandaag geen zin in.

avatar van arno74
Ontspannende neorealistische film in een duidelijk herkenbare Dardenne-stijl. Een hele tijd weet de film met heel weinig toch de aandacht vast te houden, maar op een gegeven moment werd het te ontspannend en werd het een tikkeltje slaapverwekkend, wat een halve sterretje kost. Het verhaal is net te leeg, en dit wordt helemaal duidelijk door het teleurstellende open einde. Dankzij dat ontspannende sfeertje krijgt het wel een ruime 2,5* van mij.