Emma (2009)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek
240 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Jim O'Hanlon
met Romola Garai, Dan Fredenburgh en Louise Dylan

Deze verfilming van het gelijknamige boek van Jane Austen gaat over Emma Woodhouse, een jonge vrouw wier hobby het is om mensen te koppelen. Wanneer ze bevriend raakt met Harriet Smith, probeert ze voor haar vriendin de meest geschikte partner te vinden. Zelf wil Emma nooit trouwen. Maar uiteindelijk lopen de dingen een stuk anders dan ze verwacht had.

TEASER

Komend van de BBC zal dit echt niet slecht zijn, maar toch heb ik bij deze zoveelste Jane Austen verfilming zoiets van: ... zucht.. alwéér...

Nou who cares?

Deze verfilming is prachtig alles word goed verteld, Romola vind ik de beste Emma tot nu toe ze doet het erg goed.

4 sterren van mij

Inderdaad: who cares?

Jane Austen verfilmingen doen het nooit slecht bij mij en deze was ook weer heel goed. Ik vind Romola ook de beste Emma tot nu toe. Het personage heb ik altijd een beetje irritant/drammerig gevonden en ik heb me daar bij de vorige verfilmingen ook nogal aan gestoord. Romola zette het irritante karakter van Emma goed neer zonder dat ik me eraan ging ergeren

Toch vond ik deze serie iets minder dan de andere BBC series die ik al gezien heb en dat komt vooral omdat ik Emma het minste verhaal vind van Jane Austen, mede door de vele onsympathieke karakters. Het minste is in dit geval echter nog steeds erg goed, dus van mij krijgt deze serie een dikke 3.5*, die neigt naar een 4*

Juud schreef:
Inderdaad: who cares?

Emma het minste? dat vind ik zeker niet ik vind haar een geweldig karakter en vrij realistisch, ik ken genoeg mensen uit 2000 nog wat die nog zo zijn als emma en ik ben er vrijwel een beetje 1 van.
Ze is ook nog prachtig ook nog

Ik vind Sense and Sensebility het minste denk ik ook qua karakters!
Beste is zeker weten P & P! ook al lijken die verhalen veel op elkaar, ik vind de karakters vrij anders en veel steker neergezet.
Persuasion vind ik ontzettend romantisch
en Mansfield park uniek, ik heb wel wat met Fanny
Northanger abbey vind ik het minste verhaal hebben, maar ik mag Catherine graag en ik vind die kerel Sympathiek genoeg!

avatar van Juud
Smaken verschillen he? Ik vind Emma een leuk verhaal hoor, ik hou van alle Jane Austen verhalen, maar doordat ik de personages niet zo sympathiek vind, waardeer ik het toch iets minder

avatar van Katharina
Ik vind dit echt de beste Emma verfilming! De acteurs zijn goed gekozen en het verhaal en de sfeer van het boek kloppen best wel goed. En die jurken zijn om te zwijmelen .

Juud schreef:
Inderdaad: who cares?

Inmiddels voor de tweede keer gezien, en ik ga mijn stem toch verhogen naar een 4*

avatar van Gish
De laatste tijd heb ik de meeste Austen verfilmingen voorbij zien komen. Veel BBC werk.
De beide Emma versies uit 1996 het ik ook gezien maar beide versies halen het niet bij deze.
Romola Garai speelt de ultieme Emma Woodhouse en de gehele mini-serie ademt topkwaliteit. Wat een geweldige cast (Gambon is ook prachtig) en wat een subtiele en treffende regie.
Met voorsprong de beste verfilming van het boek.

P.S. Als je dit goed vindt raad ik North & South aan.
Deze dus. North & South (2004)

avatar van JasperHale
De film met Gwyneth Paltrow vond ik sowieso al erg leuk, dus de verwachtigen lagen hoog bij de BBC serie. Maar toch waar gemaakt, het is een mooi portret van Emma geworden. Met Romola Garai als een goede Emma. (want soms irriteerde ik me in de film wel een beetje aan Paltrow) verder is de cast prima in orde met Gambon die eruit springt. De meeste kennen hem alleen uit de Harry Potter reeks als Perkamentus, maar hierin bewijst hij nogmaals dat hij wel degelijk een kwaliteits-acteur is die veel meer aankan. Miss Bates vind ik persoonlijk een van de hoogtepunten, zij brengt een grote portie humor mee met haar voorkomen.

Aardige vertolking maar te lief en te zoet en veel te veel onnodige flauwe humor, haalt het nooit bij bv de serie Downton Abbey.

avatar van qwertzu
Kende het verhaal niet, maar ben wel weg van kostuumdrama's. Vooral verfilmingen van de boeken van Jane Austen. Deze vond ik erg leuk. Heb genoten van dit verhaal! Erg mooie locaties, mooie kostuums, super geacteerd en een erg prettige sfeer. Bleef met een prettig gevoel achter!