Domovoy (2008)

Alternatieve titels: The Ghost | Домовой

Rusland
Thriller
145 minuten (Canada (Toronto International Film Festival)) / 104 minuten (Rusland)

geregisseerd door Karen Oganesyan
met Konstantin Khabenskiy, Vladimir Mashkov en Chulpan Khamatova

Anton Prachenko (Konstantin Khabenskiy) is een schrijver van misdaadromans met een ernstige writer's block. Op een dag benadert een schimmig figuur hem met een kopie van zijn boek. Terwijl Anton het boek van een handtekening voorziet vraagt de vreemdeling hem of hij ooit iemand heeft vermoord. Vlak daarna is Anton getuige van hoe de man ijskoud en met minutieuze precisie een dubbele moord pleegt. Als de vreemdeling (Vladimir Mashkov) hem later weer benadert is Anton eerst geshockeerd, maar ziet later de oplossing voor zijn writer’s block als de man hem belooft de vieze details van zijn leven te vertellen in ruil voor een schuilplaats bij Anton. Anton heeft nu de toegang tot een wereld waar hij voorheen alleen over schreef, maar waarvan hij eigenlijk geen kennis had. Langzaam raakt hij steeds dieper verweven met deze wereld.