Father of Invention (2010)

Komedie / Drama

geregisseerd door Trent Cooper
met Kevin Spacey, Heather Graham en Johnny Knoxville

Father of Invention verhaalt over een egoïstische uitvinder-miljardair die op een dag alles verliest na een uit de hand gelopen experiment. Als hij na acht jaar gevangenis vrijkomt, is hij blut en dakloos, maar vastberaden om zijn reputatie en fortuin te herstellen.

avatar van witboek
Mooie film die heel goed begint en in het midden wat zakt en het einde is prachtig. Zeker de moeite om te zien. Echt vernieuwend is het niet, maar ja

Volgens mij is de carrière van Kevin Spacey langzaam in het slob aan het raken want ik zie hem steeds vaker in B-films verschijnen zoals deze. De film staat betiteld als een komedie/drama en dat klopt ook wel maar het komedie gehalte is zeer laag in deze film en eigenlijk heb ik alleen een beetje moeten glimlachen om Heather Graham en Johnny Knoxville. Een drama is het zeker want het is gewoon allemaal dramatisch slecht. Het verhaal stelt weinig (beter gezegd "niets") voor en sukkelt in slaapstand naar het einde toe zonder dat er iets gebeurt.

De cast van deze film is best indrukwekkend maar als je eens goed kijkt naar de cast zijn het eigenlijk allemaal acteurs en actrices die zelden nog een hoofdrol krijgen in een film en ook in de vergetelheid zijn geraakt zoals Camilla Belle, Heather Graham, Johnny Knoxville (echt een typisch voorbeeld van een B/C acteur), Virginia Madsen en John Stamos. Kevin Spacey begint ook langzaam op dat pad te geraken.

Nee deze flut film is er eentje om snel te vergeten (zal ook niet moeilijk zijn) want het gaat gewoon nergens over. De eerste 5 minuten zijn overigens het beste van de film, daarna kun je beter de film afzetten.

Matig.

Ligt deels aan de wat matte humor, gecombineerd met het niet al te beste drama en een brakke soundtrack. Vooral dat laatste trouwens zorgt voor een wat vervelend sfeertje doorheen de hele film.

Spacey is best oké in z'n rol, maar krijgt te weinig om echt grappig te zijn. Het moet allemaal redelijk droog zijn, maar Cooper krijgt het niet echt voor elkaar. Ook iets teveel pogingen tot grapjes die iets te vaak doodvallen.

Verder stelt het drama ook niet al te veel voor. Aan clichés zeker geen gebrek in deze film. Verder acteerwerk ook zeker niet super.

Vooral een grijze muis deze film. Echt slecht is het niet, maar het is allemaal veel te gewoontjes, te cliché en te mat. Jammer, want het idee was op zich niet slecht en met wat meer identiteit had er een leuk filmpje ingezeten.

Vooral dankzij Kevin Spacey is "Father of Invention" plezierig om naar te kijken.
Hij zet prima en overtuigend de uit gratie geraakte uitvinder Robert Axl neer.
Alhoewel de komedie zeker geen topper is blijft deze toch leuk om naar te kijken.
De relatie met zijn dochter, het opnieuw proberen een succesvolle uitvinding te realiseren, het is allemaal beetje voorspelbaar maar verveelt niet.

avatar van tal1b
Kevin Spacey zet hier een grappige rol neer..
Bijv. de scene dat hij de rockband terug neemt vd ex. is zeer komisch gedaan.
Bijrollen zijn ook prima gespeeld, film op het eind is dan net weer wat te cliché, dat dan weer jammer.
Ruim voldoende voor deze film 3,5*

avatar van barcam
Zeer mooie film met een uitstekende Kevin Spacey.
Leuke bijrol van Heather Graham.

avatar van mock turtle
Leuk verhaal maar zoals altijd bij "komedie / drama" films, veel meer drama dan komedie. En matig geacteerd.

Kevin Spacey blijft maar films naar beneden halen deze man wordt echt over gewaardeerd en kiest de laatste jaren ook nog eens de verkeerde films uit.

avatar van joey1973
Kevin Spacey is geniaal en blijft geniaal. Zodra er drama/komedie staat bij de omschrijving, verwacht ik al weinig komedie. Als drama is deze film erg geslaagd.
Mensen die deze film dezelfde rating geven als Barbie en de prinsesseschool of Ilsa the tigress of Siberia kan ik niet serieus nemen, sorry.
Enige minpuntje was Knoxville.

avatar van tal1b
stinissen schreef:

vond ik ook achteruitgaan, maar in deze film zeer zeker niet.
vind hm juist grappig overkomen in deze, hij is gegoten voor deze rol en genre.

avatar van missl
Zo Spacey slaat hier de plank volledig mis, wat kiest die man tegenwoordig oninteressante films uit. Een kleurloze prent met een verschrikkelijk moraal.
De boze lesbo maakte me af en toe wel aan het lachen.

Goede film. Veel beter dan ik had verwacht. De laatste 15min zwakte hij wel iets af. Verhaal was voor de rest wel goed. Kevin Spacey speelde wel goed vond ik. Ik wist niet dat Camilla Belle er in mee speelde, ze zet ook weer een leuke rol neer.

avatar van SaNDuTjE
Zwakke film met een geforceerde Spacey en stijf van de clichés.

Leuk verhaal, dat wel, maar wanneer je als kijker al snel de indruk krijgt welke (gemakkelijke) kant de film op probeert te gaan zakt het allemaal langzaam maar zeker in. Spacey speelt zijn typisch rolletje maar dit keer met slechte grappen, Knoxville is te over de top om grappig te vinden en Graham is nog de leukste van het stel. Daarnaast moeten een paar grappig bedachte uitvindingen voor de humor zorgen en dat typeerde voor mij de film.

Niet leuk. Ook niet voor tussendoor.

Zeer saaie film.. Daar heb ik meteen alles mee gezegd

Theunissen schreef:

Ook maar net wat je leuk vind om naar te kijken.......geen topper......maar zeker geen flut. En Kevin Spacey doet het nog zeker goed, speelt nog in veel films een goeie rol!!!! Maar goed....ik hou niet van suiker, maar dat wil niet zeggen dat het niet lekker is!

avatar van james_cameron
Volstrekt middelmatige komedie met een zeer sentimentele insteek. Spacey is redelijk in de hoofdrol, maar het script is erg voorspelbaar en vlak. Reeds halverwege verspeelt de film het voordeel van de twijfel die je het geheel nog wilt gunnen. Vervolgens zeurt de boel maar een beetje door naar het moraliserende einde. De leuke rol van Heather Graham is het enige lichtpuntje.

avatar van henkula
Aardige film, geen topper, bij Spacey gaat het tegenwoordig vaak om geld, carrière. Living the American dream.

avatar van T-man
geen verheffende film, maakt geen indruk en Spacey op de automatische piloot.
Al met al weinig goede woorden voor deze film. Toch heb ik de film moeiteloos afgekeken. Zo slecht was het dus ook weer niet.

Leuk om eens te zien maar daar blijft het bij.
Verhaal zelf was beetje mager soms en zonder Spacey zou de film nog minder zijn.
2,5 sterren