A Time for Dying (1969)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Richard Lapp, Anne Randall en Audie Murphy

Een jonge boerenzoon die handig is met de revolver, besluit dat het tijd wordt om zijn leven rigoreus om te gooien en probeert een leven op te bouwen als premiejager. Tijdens zijn tochten wordt de jongeman bezocht door verschillende helden van het wilde westen. Zo ontmoet hij Judge Roy Bean en Jesse James. De helden uit het verleden geven de jongen adviezen hoe te overleven in het westen.

De laatste film met Audie Murphy.
Nogal een wrange titel van de film.

"This was Audie's last movie. Unfortunately, Audie Murphy was killed before the film was finished. Consequently, 20 minutes of film featuring Audie was never shot. As a result, Audie appears in only one scene."

Murphy, met baardje, is ongeveer een minuut te zien als Jesse James, vergezeld door zijn broer Frank en Bob Ford. Judge Roy Bean komt ook nog voorbij, en dat is eigenlijk het aardigste gedeelte van de film.
Ik vond het maar een matige film met een apart en abrupt einde. Het is net of de film nog lang niet af was, maar de laatste draaidag wel een feit.

lezertje
Barfly schreef:

De film was inderdaad nog niet. Murphy kwam tijdens het maken van de film te overlijden, terwijl er nog veel scènes met hem gedraaid moesten worden.

avatar van Moviestar1979
De laatste film met Audie Murphy.

De acteur kwam op 28 mei 1971 om het leven bij een tragisch ongeluk met een privévliegtuig. Het ongeluk werd grotendeels veroorzaakt wegens slecht weer en zicht. Samen met Budd Boetticher richtte hij de filmmaatschappij Fipco op. Grotendeels om nog meer films zoals deze uit te brengen. Helaas waren de financiële omstandigheden slecht. Het heeft Murphy ruim anderhalf jaar gekost om geld bij elkaar te krijgen, en de film te voltooien. De rol van the Kid zou oorspronkelijk worden vertolkt door Peter Fonda.

Ondanks de korte tijdsduur en een laag budget, blijft dit een redelijke western om eens te bekijken. Al is het alleen maar voor Audie Murphy.

2,5 *