The Flapper (1920)

geregisseerd door Alan Crosland
met Olive Thomas, Warren Cook en Theodore Westman Jr.

Ginger King, een kleinstedig stadsmeisje en verblijvend in een oostelijk gelegen kostschool, droomt van een meer glamoureus leven. Ontevreden met haar vriendje Bill Forbes, uit de militaire school, ontmoet ze de oudere intrigerende Richard Channing en zij begeleidt hem naar de country dansclub. Stoutmoediger na dit avontuur, ontmoet Ginger op weg naar huis voor een vakantie, twee boeven die haar een aantal gestolen juwelen toevertrouwen en vragen om die voor hen te bewaren. Maar Ginger doet de juwelen aan en ze verschijnt in haar dorp als een echte vamp. Zodra de boeven weer verschijnen begint ze echter de ernst van de situatie te begrijpen...

avatar van argus
Dit vond ik wel een geinige 'stomme' film.
Lollig verhaal en vermakelijke scenes.

Mijn aandacht voor deze film werd getrokken na kennismaking met het dramatisch levensverhaal van hoofdrolspeelster Olive Thomas, naar verluidt de eerste ster van het witte doek die op het hoogtepunt van haar carrière geheel onverwacht op tragische en ook een beetje op mysterieuze wijze de dood vond.
De mooie Thomas speelt in deze film de vrijpostige tiener Ginger, die door haar vader naar een strenge meisjeskostschool gestuurd wordt. Zonder veel effect trouwens.

Het verhaal is heel aardig. Een soort prelude van de “Roaring Twenties”, toen veel (jonge) vrouwen letterlijk en figuurlijk afscheid namen van hun dwangcorset uit het Victoriaanse tijdperk. Het is even wennen aan het statische camerawerk, maar de montage en de soms koddige tussentitels zorgen voor enige compensatie. Best een leuke film eigenlijk, zeker gezien zijn ver gevorderde leeftijd.