Code of Silence (1985)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Andrew Davis
met Chuck Norris, Henry Silva en Bert Remsen

In één van de achterbuurten van Chicago proberen twee politieagenten te infiltreren in een enorme cocaïnedeal van een Zuid-Amerikaanse bende. Hun plan mislukt doordat een andere bende de arrestatie verhindert en de hele voorraad cocaïne steelt. Een verwoed vuurgevecht volgt tussen de politie en de twee bendes. Daarbij doodt een van de agenten een onschuldige teenager. Wanneer ook nog een 19 jarige dochter van een van de bendeleiders wordt gekidnapt, ontstaat een bloedige oorlog tussen de politie, de misdadigers en een aantal lijfwachten.

onderhoudende Chuck Norris film, vakkundig geregiseerd door Andrew Davis (The Fugitive) 3*

Ik heb het normaal niet zo op films met Chuck Norris, maar deze brengt toch enige nostalgische gevoelens naar boven. Eigenlijk gewoon een standaard HP met SM, waar het jaren '80 sfeertje goed in zit (wat ik persoonlijk wel kan waarderen). En het is volgens mij de enige film waar je de smerige kant van Chcago te zien krijgt. Films als "To Live and Die in L.A." en "Repo Man" geven mij een beetje hetzelfde gevoel, hoewel ik die twee een stuk beter vind. Ook 3*

avatar van hannes64
Alweer 1 van de beteren van Norris met ..denk ik..een groter budget.
Davis`regie is zeer goed te noemen ( een voorproefje op `t betere werk , zoals ABOVE THE LAW en THE PACKAGE )
Goeie actiefilm met een beetje beter acterende Chuck, en alweer een smerige rol van Silva als badguy...( Oh, wat kan die man dat goed spelen )
3 sterren vind ik `t maximum wat deze film verdiend.
Een wegkijker...niks meer, en niks minder.

avatar van thunderball
Dit is samen met Lone Wolf McQuad een vd betere Norrisfilms, hoewel dat op zich niet veel zegt.
Behoorlijk standaard smeris verhaaltje, maar met een meer dan degelijke cast en aardige actiescene's.

Norris doet waar ie goed in is, hoewel bij de meer gevoelige scene's hij er niet veel van bakt (Wanneer dat meisje verdriet heeft zit Norris er maar wat houterig en emotieloos bij, dat is niet wat er met acteren bedoeld wordt, beste Chuck!)

Silva is een perfecte schurk, maar heeft heelaas maar weinig te doen. Wat is er eigenlijk met hem gebeurd verder? Sinds midden jaren '80 (behalve deze film zat ie ook nog in Le Marginal en een Burt Reynolds vehikel) niks meer van gehoord.

2,5 ster.

Helaas heb ik deze zooi vroeger ook gezien. En ik moet zeggen dat deze film nog enigszins ging want er zat tenminste nog in redelijk verhaal in. De acteer prestaties van Chuck Norris zijn natuurlijk weer uiterst beroerd.

avatar van Die Hard,Willis
Vroeger honderden van die actiefilms gezien. Waaronder deze, redelijk vermakelijk. Maar ook heel slecht.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Davis zou, ondanks deze standaard actiefilm, later veel beter werk maken. Ook in het, minder denderende, ouvre van Norris is dit niet het beste werk. Gemiddeld.

avatar van Lennert
Behoorlijk lage score voor een meer dan redelijke actiethriller. Het is duidelijk dat Above The Law/Nico de verbeterde versie is met een bijna zelfde cast en enkele identieke situaties. Ook de soundtrack is nagenoeg hetzelfde.

Wat Above The Law een betere film maakt is het feit dat de actie daar veel beter over de film verspreid is. Waar we hier in het begin en aan het einde actie hebben, kunnen we Steven Seagal de hele film door zien knokken en laat ik eerlijk zijn, dat mag ik bij iemand als Chuck Norris zeker graag zien.

Het acteerwerk is over het algemeen zeer goed, zelfs de houten acteur Norris komt zeker niet hinderlijk over als zwijgzame politieagent met een sterk gevoel voor rechtvaardigheid. De actiescenes die wel te vinden zijn, zijn zeker niet verkeerd, vooral het gevecht in het biljartcafe laat Norris' gevreesde roundhouse kicks goed in beeld zien.

Het verhaal is niet slecht, ondanks de raakvlakken met andere films. Het damsel in distress gedeelte komt nog het beste uit de verf dankzij Diana Luna, die overtuigend speelt. Misschien dat dit voornamelijk te danken is aan de altijd enge Henry Silva, die man zet een zeer sterke rol neer als gewetenloze slechterik.

Met iets meer actie zou deze film nog wel eens mijn favoriete Norris film kunnen zijn geweest, nu is het vooral een goeie film waar nog wat meer mee gedaan het kunnen worden. Above The Law blijft toch beter.

avatar van Die Hard,Willis
Die Hard,Willis schreef:
Herzien, een stuk leuker ervaren!

avatar van Vascago
Redelijke film maar die Norris vind ik nog steeds niets. Kijk dan liever naar een Seagall of Van Damme. Norris komt meer in de buurt van Dolf Lundgren.

avatar van crimedevil
Niet echt bijzonder maar wel vermakelijk.

avatar van movie acteurs
Een aardige jaren 80 actie filmpje. Natuurlijk een beetje standaard. Norris die het weer in zijn eentje opneemt tegen slechteriken. Maar het vermaakt wel en de actie zat er best stevig in. 3,0.

avatar van yeyo
Regisseur Andrew Davis heeft van Code of Silence meer een narratief gedreven 'cop drama' trachten te maken dan een hersenloze actieprent. Een grote fout. De nadruk had beter gewoon op de over-the-top actie gelegen, want de plot is erg matig en routineus uitgewerkt. Er worden voortdurend nieuwe (oninteressante) personages voorgesteld en de film bewandelt enkele irrelevante zijspoortjes. Chuck Norris presteert ondermaats. Zelfs nog meer dan gewoonlijk toont hij een totaal gebrek aan uitstraling en levert hij zijn one-liners erg saai. De hoogtepunten zijn de wervelende openingsscène en het stoere bargevecht waar Norris met z'n roundhouse kick zeker 15 belagers omver maait.

Volgens mij zenden ze dit pareltje uit op MGM Misschien toch nog maar eens kijken.

erik1677
lekkere harde 80ies actiefilm, toen der tijd van genoten en eigenlijk nog steeds.

Nomak
Chuck Norris speelt hier de rol van Eddie Cusack, een keiharde superflik met een sterk rechtvaardigheidsgevoel die steevast recht op zijn doel afgaat. Maar nu krijgt hij te maken met Luis Comacho, een erg gevaarlijk heerschap gespeeld door Henry Silva met zijn boeventronie. Er zit genoeg actie in de film en die actie laat niet lang op zich wachten. In de openingsscène is het al meteen raak en vanaf dan wordt het alleen nog maar heftiger. En net als je denkt dat het gevecht op het dak van een trein het hoogtepunt is wordt het zelfs nog beter als Cusack in zijn eentje een café vol boeven binnenstapt. Een enorm hevig gevecht is het gevolg en onze held slaat en trapt zowat de helft van de aanwezigen tegen de vlakte, maar helaas is de overmacht uiteindelijk toch iets te groot.
Maar het allermooiste is de oneliner die Chuck Norris gebruikt als hij net die kroeg binnenkomt.

Schurk: Hey, you don't wanna be in here.
Chuck Norris: When I want your opinion, I'll beat it out of you.

De laatste actiescène mag er ook wezen, maar het gevecht in de bar is in mijn ogen toch wel echt het hoogtepunt. We kunnen tussendoor ook even lachen met twee niet al te snuggere boeven die denken dat het een goed idee is om een café boordevol politieagenten te overvallen.
Code of Silence is dus alweer zo een actiefilm met Chuck Norris die niet teleurstelt. Ook hier kan ik weer een mooie voldoende aan kwijt.

avatar van DragQueen
Een prima Chuck Norris film. met een redelijk uitgevoerd verhaal, en een goede dosering vermakelijke actie. 2,5 Ster.

Op het einde is het wel een beetje overdreven,... Zeker met die tank

avatar van Beertje45
Zowat de beste film met Chuck. Een gangsterbende raakt in conflict met een rivaliserende bende en de plaatselijke politie. De aktie is heel aardig gebracht en er wordt goed spel geleverd, er is een korte, maar knappe autoachtervolging en Chuck leeft zich weer aardig uit met vuist en voetwerk.

Redelijke film waarin een drugsdeal misloopt en een derde partij er met het geld en de drugs vandoor gaat. Een simpel verhaaltje waarbij het subplot met de geplante revolver de film geen verkeerd doet. Het ouderwetse knok- en stuntwerk ziet er gewoon nog goed uit en zorgt tegenwoordig juist voor extra charme. Een welverdiende 3.0 sterren.

avatar van Filmkriebel
Hersenloos en onderhoudend.

Norris klopt er weer goed op los in deze cop flick rond twee rivaliserende drugbendes. Het zijplot van de corrupte Cragie neemt men er voor lief bij en de humor ontbreekt niet. De oneliners zijn helemaal niet geniaal, maar die twee nitwits die een café vol flikken willen overvallen werkte wel . Hoewel het soms op een lange Starsky&Hutch aflevering lijkt vind ik dit één van de betere Norris films uit die periode samen met Delta Force. De reden hiervoor kan mss liggen aan het feit dat dit nu eens geen Cannon productie is.

avatar van Metalfist
One day, I would like to give you a gift of a Columbian neck-tie

Eigenlijk is het vreemd hoe zo'n beperkt acteur als Chuck Norris toch altijd mijn aandacht weet te trekken. Enkel Way of the Dragon heb ik tot nu toe een voldoende gegeven (voornamelijk vanwege Bruce Lee, dat moet ik er wel bij zeggen) en toch blijf ik nog altijd geïnteresseerd in zijn films. Een tijd geleden heb ik er eens een hoop aangeschaft en pik ik er regelmatig eens eentje uit als zin heb in wat hersenloos vertier.

Ik was nog aan het twijfelen tussen deze en Forced Vengeance (met de geniale Nederlandse titel: Chuck Norris regelt je begrafenis!) maar het plot in deze sprak me net iets meer aan. Code of Silence is nog altijd geen fantastische film maar het is wel één van de betere Norris vehikels dat ik tot nu toe ben tegen gekomen, al blijft dit nog altijd wel een redelijk slechte film. Soit, het is voornamelijk te wijten is aan het heerlijke jaren '80 sfeertje dat doorheen heel de film wordt neergezet dat dit iets hoger scoort dan pakweg Slaughter in San Francisco. Het groezelige Chicago en de heerlijke soundtrack, het is zeker een meerwaarde. Qua actie kan het er allemaal wel mee door, al zou regisseur Andrew Davis later wel wat meer potten breken met onder andere Under Siege, maar de film duurt toch net iets te lang en het einde met de Prowler is simpelweg niet goed. Sowieso heeft Code of Silence een vrij mak en standaard politie verhaal maar er zijn een handvol leukere scènes zoals de 'overval' in het café die het geheel nog redelijk draaglijk maken.

Oorspronkelijk was dit bedoeld als een film voor Clint Eastwood maar die besloot om de rol af te wijzen waarop Chuck Norris in de picture kwam. Het is ergens wel te begrijpen dat Eastwood dit afketste want Eddie Cusack voelt wel een beetje aan als een Dirty Harry rip-off. Norris is overduidelijk geen Lundgren of een Van Damme maar probeert toch nog een zekere cool uit te stralen. Het mislukt over de gehele lijn maar toch heeft hij iets dat ik wel kan waarderen. Het blijft toch bizar hoe zo'n B-actiester kan uitgroeien tot een cultfiguur. Goede bijrol nog voor Henry Silva als Luis Comacho maar die heeft op zich te weinig screentime om echt een goede bad-guy neer te zetten, er had sowieso meer in dit personage gezeten.

Na een aantal films van de man met een extra vuist achter zijn baard gezien te hebben kan ik concluderen dat Norris het eigenlijk vooral van korte stukjes moet hebben (iedereen kent wel het fragment waar Norris met een vliegende kick de voorruit van een rijdende auto verbrijzeld) maar niet goed genoeg is om een film in zijn geheel te dragen. Ook hier zijn er een paar leuke stukjes maar over het algemeen toch wat te flauw allemaal.

avatar van Movie Jim
Een goeie ouwe spannende
actie film met Chuck Norris.

Veel spannende scenes

Was nog erg moeilijk om aan te komen,
maar een paar jaar geleden wist
ik toch de DVD origineel te bemachtigen
bij de Zeeman.

avatar van 606
Aantal hele bekende koppen die ik meer zag in die jaren in de B films.

avatar van Alexander1900
Een oude film met veel bekende spelers en een hoog budget voor een Chuck Norris film, maar dat mocht allemaal niet baten... Er was helaas te weinig actie en relatief veel verhaal.

Een voldoende.

avatar van Gerlof1378
Voor mij de beste Chuck Norris film naast Lone Wolf McQuade, het is een typische jaren 80 actie/thriller film met een goed spelende Chuck als politieman Eddie Cusack die het aan de stok krijgt met badguy Luis Comacho.

avatar van fappie
Deze film wordt door fans blijkbaar als beste Norrisfilm gezien. Opzich niet onbegrijpelijk als je kijkt naar het scenario waaraan zeker aandacht besteed is. Maar ik vond zelf dat er te weinig klappen vielen en ik kijk toch liever naar een hele cheesy Chuck Norrisfilm met veel vechtscenes. Lone Wolf McQuade vind ik zijn beste film. Desalniettemin best goed gemaakt en zeker voldoende.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Movie Jim
Inderdaad een goeie
Spannende actie film,
Mee eens groter budget
Betere film.
Het verhaal en de regie
Is inderdaad niet slecht.
Deze film is vaker voor herhaling
Vatbaar om te kijken
Een van de beste Chuck Norris films
Goeie spannende actie scènes top film!