Big Business (1988)

geregisseerd door Jim Abrahams
met Bette Midler, Lily Tomlin en Fred Ward

De vrouw van een zeer rijke man uit de grote stad moest bevallen van een tweeling maar het ziekenhuis was te ver weg. Hij koopt daarom een fabriekje in een klein dorpje zodat hij het personeelsziekenhuis kan gebruiken. Daar bevalt ook een lokale vrouw van een tweeling. Van elke tweeling komt er per ongeluk één bij de verkeerde moeder. Nu zijn de kinderen volwassen en de tweeling van het rijke stel staat aan het hoofd van vaders bedrijf. Ze willen een fabriekje verkopen in het dorp van de andere 2, die hiertegen in opstand komen en naar New York gaan. In New York zitten ze alle vier in hetzelfde hotel zonder van zichzelf te weten dat ze identieke tweelingen zijn.

Toen ik hem zag vond ik hem nog erg leuk, maar da's al erg lang geleden, dus ik ben bang dat ie nu wel minder zou scoren

Ik weet het wel zeker 8-)

vroeger vond ik hem wel leuk, nu weet ik het niet echt meer.

Vond hem niet erg leuk. Wist toen de film even begonnen was al hoe hij af zou lopen. Veel te veel cliché's

Slap verhaal. Maar Midler maakt veel goed. Grappige komedie 3*

Ik zie dat we nu ookal een Bette Midler fan hebben?

FisherKing
Redelijk ondanks de overacting van die Midler

avatar van narva77
Big Bah!

Zeer grappige film. Midler is de koningin van de komedie.

avatar van FunkStar
Geweldige film!!! Vooral de scene in de taxi is TE leuk!!

avatar van Betamax
Vond hem leuk.
verwacht geen topproduct maar zeker de moeite waard.

Tegenwoordig zou deze film weinig scoren maar destijds was het geweldig. Ik heb toen echt genoten en daarom een vijf. En Funkstar; Ja, die scene is idd geweldig.

avatar van bralbal
Gister gezien. Heel leuk gegeven maar enorm beroerd uitgewerkt. Veel mogelijkheden van de plot blijven onbenut. Magertjes...

Dick2008
Jammer hoor maar muziek is niet hetzelfde als films. Kan ik bepaalde muzieknummers wel honderden keren draaien zonder dat het verveelt dat lukt bij films dus echt niet. Sommige films kan ik wel tientallen keren bekijken maar in verhouding zijn dat er toch maar erg weinig.

Een derde keer zit er bij deze film dan ook al niet in. Dat vind ik best wel jammer, maar het is niet anders. Bette Midler is weliswaar nogal een drukke actrice waardoor de films vaak ook druk worden maar het is toch ook een zeer goede actrice. Dus mensen die zo'n iemand als favoriete actrice hebben, zou ik totaal niet raar vinden. Ik ben niet zo'n liefhebber van Lily Tomlin, maar ik moet zeggen die speelt hier ook niet slecht. Dus voor die geldt eigenlijk hetzelfde.

De film opent met Benny Goodman en Sing sing sing. Dus dat belooft veel goeds. Maar film begint al raar en blijft zeker de eerste helft nogal magertjes. Ik heb de hele film wel genoten van Bette Midler en d'r stralende uiterlijk en d'r mimiek maar dat was het vaak dan ook weer. De beide actrices krijgen gewoon te weinig stof om acteertalenten goed te laten zien.
De tweede helft is ietsje beter, maar zelfs dat is te weinig. Visueel hebben ze dat wel leuk gedaan zo met die vier. Dit idee is ook niet nieuw maar blijft toch leuk. Alleen verhaal zit zo gammel in elkaar en daardoor blijft het gewoon een matige film. 3.0.

avatar van K. V.
Deze vroeger nog gezien en nu eens her bekeken en hij is gelukkig nog altijd het bekijken waard.
Een leuke film met een toffe cast. De film is gelukkig ook grappig (toch wel een meerwaarde als het een komedie is ) en verveeld niet. De muziek viel eigenlijk ook reuze mee.
Eens leuk om te (her)bekijken.