Alex in Wonderland (1970)

geregisseerd door Paul Mazursky
met Donald Sutherland, Ellen Burstyn en Meg Mazursky

Een filmregisseur heeft net een succesvolle film voltooid maar heeft problemen met het vinden van een onderwerp voor zijn volgende film. Hij heeft een vrouw en twee kinderen en denkt eraan om zijn volgende film een meer maatschappelijke inhoud te geven.

Amerikaanse vrije interpretatie van Fellini's "8 1/2" (Otto e Mezzo) met Donald Sutherland als hippie-regisseur.

Prachtig gemaakte film met goed acteerwerk en PRACHTIG camerawerk. De cameo van Fellini is een passende erkenning van diens genie.

*4.5

neo (crew)
Vreselijke, tergend trage film. De eerste vraag die mij te binnen schiet; Waarom moest Mazurky deze film maken? Geen enkele maal kunnen lachen en op dramatisch vlak werkt het ook totaal niet. Sutherland is wel aardig en de scene met Fellini prachtig. Maar boeide dus zelden. 1 ster

neo schreef:

Je hebt dus duidelijk helemaal niets van de film begrepen.

neo (crew)
Goed argument... Ik zou niet weten wat ik hier niet aan begrepen heb.

Zeker niet onaardig, deze Amerikaanse versie van Fellini's 8 1/2. Sutherland dwaalt door zijn eigen leven, nadenkend en observerend. Dit levert enkele fantastische scènes op, als hij in zijn 'wonderland' zit, maar helaas blijft het niet constant boeien. Nu 8 1/2 maar eens herzien; vond die destijds maar niets...

avatar van Wembleyfever
Ik heb het een uurtje geprobeerd, maar gaf toen toch echt op (ik had de film opgenomen van TCM). De beoordelingen hier en op imdb waren al niet al te lovend, maar ik wil dat dan toch zelf ook nog even zien. In dit geval met name vanwege Donald Sutherland en de verschijningen van Federico Fellini en Jeanne Moreau. En ik heb de film echt wel begrepen, vond hem zelfs goed te volgen. Alleen het wordt nergens echt interessant en ik beoordeel de film dan ook met een 2,0.

Originele vondsten en fantasie in deze film die af en toe kan doen glimlachen maar nooit echt boeiend wordt o.m. door de meerdere al te lange scènes.
Verrassende verschijningen van Fellini en Jeannne Moreau.