Lo Monaca... per tre Carogne e Sette Peccatrici (1972)

Alternatieve titels: The Big Bust Out | Crucified Girls of San Ramon | Die Rache der Geschändeten Frauen

Italië / West-Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Ernst R. von Theumer
met Vonetta McGee, Monica Teuber en Linda Fox

Zuster Maria moet zeven vrouwen bewaken in een Noord-Afrikaanse gevangenis. De vrouwen hebben misdaden gepleegd gaande van valsmunterij tot moord. Samen beraden ze een ontsnappingsplan waarbij alle zusters moeten strippen en hun habijten afgeven.

Er bestaan er veel van : Italiaanse WIP films, nunsploitations, en goedkope actieflicks uit begin jaren 70...niets lag ook meer voor de hand dan deze elementen te combineren en ze in 1 film te stoppen, zou je zeggen. Toch is deze film- die trouwens IO monaca etc. heet- een van de helaas weinige voorbeelden. Geregisseerd door een Duitser nota bene, von Theumer die vooral als producent actief was en werkte met een scenario van Garrone.
Een combi dus van 3 genres, maar met als kanttekening dat het goedkope actie element duidelijk het best is vertegenwoordigd, het laatste uur in feite bijna het enige. Begint als een WIP , een gevangenis in een niet met name genoemd- Marokko waarschijnlijk, of wellicht Tunesië- land, en we leren de 6 donderstenen kennen die er hun tijd achter de tralies mogen uitzitten. Helaas- maar wat verwacht je- z spul en niet overdreven lekker, Keil nog de lekkerste als Gael, alpha chick. We worden meteen getracteerd op de gebruikelijke catfights, sadistische lesbo wardens en natuurlijk de verplichte rectale visitatie, enter dan Teuber als- de keurig opgemaakte- zuster Maria die schande spreekt over "deze vulgaire methoden " en besluit dat de 6 beter onder bewaking in haar klooster kunnen gaan werken.
Dan is het- kort- nunsploitation time in het klooster met sadistische nonnen, erger nog zijn de bewakers , om onduidelijke reden net als alle andere locals in de film met een Arafat vod op hun kop uitgedost ( n.b. : de politieke incorrectheid van deze film is verfrissend. Alle locals zijn sadistische, corrupte, criminele ploerten die slechts komen opdraven als aspirant verkrachters of moordenaars. De vrouwelijke locals- in tent gehuld- komen ook even langs, voor een...steniging ! ) die de heldinnen lastig vallen. Tijd voor de big bust out...
Slechts het begin van een reeks gruwelijke beproevingen voor de heldinnen, die bij hun uitbraak Maria meenemen als gijzelaarster. Helaas lopen ze recht in de klauwen van witte slavinnen handelaar William Berger, die de tsjikkies- incl. Maria- wil verkopen aan de perfide en groteske el Kabir, niemand minder dan ...Gordon Mitchell ! Die ondanks zijn ijsblauwe ogen een bedoeien o.i.d. moet voorstellen en in een fort in de bergen domicilie heeft.
Gelukkig worden de chicks die nu met 7 zijn dankzij hoertje Nadia om onduidelijke redenen gered door z- film coryfee Kendall, die zal pogen de heldinnen via de bergen naar de vrijheid te loodsen. Helaas: het ergste moet nog komen voor de martelaressen, zoals we ze nu moeten noemen onderhand.
Al een aardige lap text, maar dan zijn we nog niet eens op de helft ! Action packed- hoe goedkoop en knullig ook- is dit zeker en er gebeurt continu wel wat. Heb me zeker niet verveeld deze 80 minuten, laat dat duidelijk zijn. Meer actie dan naakt- waar natuurlijk wel regelmatig en gratuit mee wordt gestrooid gelukkig- trouwens, maar zo lekker waren de tsjikkies nou ook weer niet dus da's niet zo erg. Voor narratieve logica hoef je dit- zeker op het eind toen de inspiratie bij Garrone schijnbaar geheel was uitgeput- natuurlijk niet te zien, gewoon een lekkere seventies exploitation timewaster met 0 production values maar wel location shooting waardoor het net iets meer lijkt.
Dit zal wel weer een meerwaarde hebben op VHS, kan ik niet beoordelen maar hij is iig uitgebracht op DVD in de heimat van de regisseur, onder de titel...Ich, die Nonne und die Schweinehunde !