The Red Badge of Courage (1951)

Oorlog / Drama

geregisseerd door John Huston
met Audie Murphy, Bill Mauldin en Arthur Hunnicutt

Een jonge soldaat krijgt te maken met de gruwelen van de oorlog. Tijdenlang heeft zijn regiment niet hoeven vechten en hij op een dag in actie moet komen verstijfd hij van de angst. Maar dan ineens overwint hij zijn angst en wordt een soort leider voor zijn regiment.

neo (crew)
trouwens erg jammer dat de film zo kort is en het grootste gedeelte van de film zich concentreert op de actie. oorspronkelijk zou er veel meer plaats zijn voor de karakterontwikkeling en zou de film veel langer duren, maar de filmstudio verbood het.

Wat konden ze toch tot de verbeelding sprekende films maken, zwart/wit, edelmoedigheid en heldendom hoog in het vaan en ook eenvoudig in vergelijking met wat nu de technologie te bieden heeft.
John Huston kon het zeker, bewijze deze film, die eigenlijk toch wel een beetje kort uitvalt. Zag ik een ingekorte versie ?
In deze film vind ik wel enig kritiek op de wijze van oorlogvoering en de legerleiding : de gewone soldaat, die het uiteindelijk toch moest doen, is totaal onwetend over wat zal gebeuren, hoeft zich dat ook niet af te vragen, alleen maar moedig zijn en tot alles bereid ...

avatar van Rarara
even over de synopsis: volgens mij wordt ie pas 'dapper' als ie een knal voor zijn kop heeft gekregen van een soldaat van eigen kamp. en dit 'dappere' was zo over trokken, en in zo'n tegenstelling voor die klap op zijn kop dat het duidelijk als gestoord kan doorgaan. om even wat misverstanden te voorkomen.: dit is bepaald geen patriottistische of helden film.. in tegendeel!