The Red Badge of Courage (1951)

Oorlog / Drama

geregisseerd door John Huston
met Audie Murphy, Bill Mauldin en Arthur Hunnicutt

Een jonge soldaat krijgt te maken met de gruwelen van de oorlog. Tijdenlang heeft zijn regiment niet hoeven vechten en als hij op een dag in actie moet komen verstijft hij van de angst. Maar hij overwint zijn angst en wordt een soort leider voor zijn regiment.

neo (crew)
trouwens erg jammer dat de film zo kort is en het grootste gedeelte van de film zich concentreert op de actie. oorspronkelijk zou er veel meer plaats zijn voor de karakterontwikkeling en zou de film veel langer duren, maar de filmstudio verbood het.

Wat konden ze toch tot de verbeelding sprekende films maken, zwart/wit, edelmoedigheid en heldendom hoog in het vaan en ook eenvoudig in vergelijking met wat nu de technologie te bieden heeft.
John Huston kon het zeker, bewijze deze film, die eigenlijk toch wel een beetje kort uitvalt. Zag ik een ingekorte versie ?
In deze film vind ik wel enig kritiek op de wijze van oorlogvoering en de legerleiding : de gewone soldaat, die het uiteindelijk toch moest doen, is totaal onwetend over wat zal gebeuren, hoeft zich dat ook niet af te vragen, alleen maar moedig zijn en tot alles bereid ...

avatar van Rarara
even over de synopsis: volgens mij wordt ie pas 'dapper' als ie een knal voor zijn kop heeft gekregen van een soldaat van eigen kamp. en dit 'dappere' was zo over trokken, en in zo'n tegenstelling voor die klap op zijn kop dat het duidelijk als gestoord kan doorgaan. om even wat misverstanden te voorkomen.: dit is bepaald geen patriottistische of helden film.. in tegendeel!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Geen slechte poging van Huston een realistische film over de Amerikaanse Burgeroorlog te maken, vanuit het perspectief van gewone soldaten. Ironisch genoeg wordt de weinig heldhaftige Henry gespeeld door WWII oorlogsheld Audie Murphy. Hoewel bepaald geen All Quiet on the Western Front (daarvoor ontbreekt de scope), als (anti-)oorlogsfilm is het redelijk geslaagd. Beelden van de veldslagen zien er ook goed uit, zijn wat rauwer dan gebruikelijk in het Civil War genre. Als portret van een groepje Yankee soldaten komt de film minder uit de verf, deels door de beperkte screentijd van de meeste soldaten, deels omdat hun teksten ook niet altijd even overtuigend waren. De citaten uit het boek, waarschijnlijk bedoeld als eerbetoon, zijn overbodig. De film duurt vrij kort met 69 minuten, op zich niet erg maar er had gevoelsmatig meer in gezeten.

avatar van Brix
Naar verluidt probeerden zowel Murphy als Huston de film later te kopen teneinde die naar de oorspronkelijke twee-uur versie terug te brengen.
De studio beweerde echter dat dat niet mogelijk was omdat al het eruit geknipte filmmateriaal vernietigd zou zijn.
Huston vond dit zelf zijn beste film.