Il Commissario Pepe (1969)

Alternatieve titel: Police Chief Pepe

Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Ettore Scola
met Ugo Tognazzi, Silvia Dionisio en Tano Cimarosa

De rust in een provincieplaatsje wordt opeens verstoord als de politiecommisaris ontdekt dat met name notabelen betrokken zijn bij, of profiteren van, clandestiene prostitutie. Hij aarzelt tussen schandaalverwekkende arrestaties of het accepteren van zwijggeld, maar neemt tenslotte ontslag.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Scola met Tognazzi en Dionisio ?
Enfin, zoals uit de - met enig gevoel voor understatement als spoilerig te omschrijven - synopsis blijkt gaat het hier om een doorsnee CAI, al hebben die gekke Italianen hem opgenomen in hun poliziesco database. Neen, dit is gewoon een zoveelste verhaal over een provinciehol waar de burgerij als gebruikelijk bestaat uit hoeren en pooiers, sommigen zijn beide tegelijk. Al even gebruikelijk bevinden zich daaronder de onvermijdelijke nichten. Maar je moet een manier vinden om al die vervelende lieden met mekaar te verbinden, en dan kom je al snel op een politie onderzoek en een inspecteur uit.
Tognazzi als vrijgezel met LAT relatie is weer ok, Dionisio speelt hier geloof ik haar eerste van tig hoerenrollen, Cimarosa is de komische sidekick van Tognazzi en we zien ook heel even Rita Calderoni langskomen als kostschooltsjik.
De hand van Scola herkennen we in geintjes als het gepraat in de camera, spiltscreens en de typische scoleske figuur van een shabby invalide die het kwade geweten van het stadje moet voorstellen en wiens vuilbekkerijen wel vermakelijk zijn.
Op zich goede score van Trovaioli, die echter niet meteen bij de film lijkt te passen.