Hin Helgu Vé (1993)

Alternatieve titels: Pojkdrömmar | The Sacred Mound

IJsland / Zweden

geregisseerd door Hrafn Gunnlaugsson
met Steinþór Rafn Matthíasson, Alda Sigurðardóttir en Helgi Skúlason

Semi-autobiografisch verhaal van regisseur Gunnlaugsson over een zeven-jarig jongetje uit een kleine stad. Omdat zijn moeder op zakenreis gaat, moet hij voor een tijdje bij familie op een klein eiland ten westen van IJsland gaan wonen. De jongen raakt vlug in de ban van het leven daar, ver van de beschaafde wereld. Hij sluit vriendschap met de 22-jarige dochter des huizes. Zij gaat trouwen en het jongetje wordt, op zijn kinderlijke manier, verliefd op haar. Hij besluit de viking, die begraven ligt onder de 'heilige heuvel' op te graven en weer tot leven te wekken.

avatar van Baggerman
Volgens mij heb ik deze film ooit eens op Nederland 3 (Villa Achterwerk?) gezien. Gepromoot als jeugdfilm. Ik vond het een soort IJslandse 'Mitt Liv Som Hund'.

Net als in die film worden hier nogal volwassen thema's aangesneden. Ik vraag me af of deze film hierdoor (en door expliciete beelden. Maar ja, misschien ben ik wel gewoon preuts!) wel zo geschikt is als jeugdfilm?

Maar toch, ik kan me de film nog herinneren en zonder negatieve bijklanken, dus een voldoende lijkt me wel op zjn plaats.