Maverick (1994)

Western / Komedie

geregisseerd door Richard Donner
met Mel Gibson, Jodie Foster en James Garner

Bret Maverick is de succesvolle gokker en Annabelle Bransford is de flitsende vrouw die hem het leven zuur probeert te maken. Samen met zijn vriend Cooper neemt hij deel aan een pokerwedstrijd op een boot. Maverick strijdt om de grote prijs, maar Annabelle komt roet in het eten gooien. Nu moet hij het tegen zijn gedegen vijand opnemen in een zenuwslopend spel.

avatar van roybras
hel1 schreef:
heb hem nog niet gezien, twijfel een beetje. is het nou zo'n film waarbij je de hele tijd alleen maar poker ziet, of houdt het nog wat meer in?

der komtbijna geen poker in alleen op het laatst mor da is just het coole van de film het doel is mee te doen aan da toernooi alleen is het slot en beetje onrealistsch de kans dat 3mensen 4 of kind staightflush en royal straight flush hebben in een ronde is bijne onmoggelijk

avatar van Materny
Grappig dat Danny Glover ook nog even langskomt, dat ze elkaar zo aankijken van '' kennen wij elkaar niet '' en met het lethal weapon deuntje erachter.

Prachtig

film_kaza
Vermakelijke film die je van begin tot eind bedriegt. Dat nog wel het leukste was. Mel Gibson vind ik een leuke acteur (De kritiek bij Braveheart vind ik onzin...) en hier en daar wel gelachen.

Het leukste was rond het midden toen ze gingen reizen naar de boot. Gek dat de plotomschrijving pas na 3\4e van de film verder gaat.

avatar van Betamax
Leuke film.
Western met veel humor.

Een aardige komische western maar niet meer dan dat. Er zaten een paar aardige stukken in maar in mijn ogen was de film iets te langdradig. Beelden van de film waren mooi geschoten en het geluid op dvd was aardig alleen jammer dat die alleen uit een 2.0 bestaat. Voor mij is de film net een voldoende waard en daarom krijgt die van mij 3*.

avatar van Elementofone
neo schreef:
geinig filmpie met een goeie cast.er zat een grap in waar ik hard om moest lachen,maar die kan ik me niet meer herinneren.

Misschien de cameo van Danny Glover, waarin hij Gibson denkt te herkennen (van de Lethal Weapon serie) en andersom. Tsja, de grap was zo flauwdat ik er zelf wel om kon lachen.

Vond het een prima filmpje om een keer gezien te hebben, ik heb me in ieder geval geen moment verveeld.

Stop 100 grappen in een film en er zijn er altijd wel een paar grappig.
De film duurt ook te lang, al is de 2e helft beter.
De apotheose van het pokertoernooi is mooi gedaan, verder is
het allemaal geforceerd grappig.
Met zo'n goede cast zo'n matige film afleveren... 2*

avatar van tommykonijn
Moet wel zeggen dat ik het een beetje eens ben met mijn voorganger, ik had van Mel Gibson eigenlijk toch nog wel wat meer verwacht, er zaten een paar mooie en leuke stukken in maar daar redt het de film niet mee, al doet Gibson erg goed zijn best, een één keer kijken film.

avatar van henkies
Vond de film wel vermakelijk, ondanks dat ie vrij slecht was, wat een onzin zeg haha. 2.5

avatar van Timothyvdmeer
Wel grappige film niet echt speciaal. Gibson speelt leuk maar Foster is het minpunt van de film.

2.5*.

avatar van D.Toretto
Hele vermakelijke film om te zien. Het verhaal loopt lekker door en er zit aardig wat humor in. Ook het pokerspel is goed in beeld gebracht.

Mel Gibson op zijn best.

avatar van DragQueen
Een soort van western met komische elementen. best leuk uitgewerkt qua verhaal. mel gibson en jodie foster spelen ook aardige rollen, en zijn vrij vermakelijk in deze film. 2,5 ster.

avatar van sofripa
Heerlijke schelmen en schavuitenfilm. De hele cast heeft duidelijk lol in het maken. Voel je je depri? Dit is de juiste oppepper.

dominion
Erg leuk filmpje voor een gezellig avondje .

De humor is erg leuk evenals zijn de acteurs.
Vooral Jodie Foster en Mel Gibson acteren erg leuk.
Heb me hier wel mee vermaakt en is wel leuk genoeg voor een herziening.

avatar van Kr!kke
Aardige westernkomedie, met een cast die er duidelijk zin in had. Ook de humor zat bij momenten helemaal goed, waarbij ik bijvoorbeeld moet denken aan de leuke scène met Danny Glover. Ten slotte zat ook het verhaal goed, al kwam het einde wat geforeerd over (aangezien plots de ene na de andere plotwending volgde de laatste 10 minuten).

avatar van Dogie_Hogan
De Blu-ray valt tegen: link.

avatar van Cleanshot
Aardige humoristische western en prima te pruimen vond ik.
Jody en Mel vind ik beide wel leuk spelen.
Stuk met die Indiaan vond ik eigenlijk het meest grappig alhoewel het allemaal flauw was.

avatar van boemboem27
gewoon leuke humoristische western.
leuke cast,Gibson Foster etc
ook leuk de kleine rolletjes die effe voorbij kwamen van bv
Danny Clover-Denver Pyle-James Coburn eva
soms alleen maar even een flits (Danny Glover)
en de andere weer wat langer.
maw echt het bekijken waard

avatar van MovieMind
Plezierige luchtige western.
Leuke humor, aardig verhaal.
Ik heb me wel vermaakt met deze film.

superleuke western gewoon!!!

avatar van Roger Thornhill
Het lukt niet zo vaak, een succesvolle komische western, maar dit is er dan toch eentje, met leuk energiek spel van de drie hoofdrolspelers, een mooie schurkenrol van Alfred Molina, en diverse geslaagde grappen die de actiescènes niet in de weg slaan (en vice versa). Van de eerste keer dat ik hem zag (een jaar of vijftien geleden) herinnerde ik me niet veel méér dan dat ik hem zeer geslaagd vond (èn de leuke clou van de twee mannen in de badkuip...), maar de herziening heeft me warempel niet teleurgesteld.

avatar van Vinokourov
Was een beetje skeptisch vooraf, vooral Jodie Foster in een Western leek me wat miscast. Ze kan echter dit soort rollen ook wel aan en samen met pokeraar Mel Gibson en James Garner beleven ze een alleraardigst avontuur. De grappen zijn niet geweldig, maar het typische westernsfeertje bevalt. De pokerclimax op het eind was ook wel okee. De film had daar wel mogen ophouden, nu duurde het net iets te lang.

Veel te langdradig voor wat het maar is.
De beste humor zit m.i. in de dialogen, de grappige replieken en de zinspelingen. Wat als visuele humor bedoeld was, leek mij te veel van het "reeds gezien" -type.
De hoofdrolspelers zijn wel goed in hun rol van pientere misleiders.

avatar van Mr-Mcmovie
Maverick blijft een luchtige comedy western dat steeds zeer genieten is elke keer ik de film opnieuw herbekijk.

Typische Richard Donner film dat zien we aan: de schiet en vecht scenes, de voortreffelijke humor, en natuurlijk good old Mel.

Het thema poker vind ik leuk gedaan, en in die tijd met cowboys al dat hebzucht en verraad om al dat geld dat vraagt toch meteen voor een komisch gehalte in een film als deze.

Ook het einde als blijkt dat James Garner, en James Coburn in de bende van Alfred Molina horen te zijn vond ik zeer goed gedaan!

één van de orgineelste momenten was als Danny Glover Mel Gibson zag tijdens die overval en ze denken beiden dat ze elkaar kennen met op de achtergrond de theme van Riggs. Dat was een heel erg goed gedaan.

Top film in zijn genre. 3,5

avatar van Toontje G
Flauwe film, van Gibson kunnen we het verwachten, van Foster normaal gesproken niet.

avatar van W.V.
Ik zag deze film meer dan 20 jaar geleden in de bioscoop en vond het toen wel een aardige film, niet eentje die je snel weer zou kijken. Dat heeft bij mij dus geduurd tot afgelopen week toen deze op tv werd vertoond. Heb de film opgenomen en gisteravond gekeken. Na afloop heb ik mezelf lopen afvragen waarom ik als western liefhebber deze film zo lang heb genegeerd. Het is een eenmalige genre soort, de komische ode aan de western. Ga maar na, alles wat we ooit in westerns tegen kwamen zit in deze film, kijk alleen maar de landschappen en locatie's van woestijnen naar bergen en van prairie's naar rivieren, dan de gebeurtenissen en dat allemaal geweldig in beeld gebracht, een pokerspel met de gebruikelijke beschuldiging van vals spelen en de daaruit voortvloeiende shoot out, een saloon gevecht, een op hol geslagen postkoets met de gebruikelijke stuntman die van paardenspan naar paardenspan springt, een wagen karavaan die overvallen wordt, de held die dan achter de schurken aangaat, de schurken liggen natuurlijk dronken ergens langs een beek te slapen en vormen zo een makkelijk doelwit, de indianen die ook een duit in het zakje doen en hun kamp is natuurlijk gesitueerd langs een idyllisch stroompje . Een lynching party, zelfs de ratelslangen zijn niet vergeten. En wat te denken van de raderboot die in zoveel westerns en westernseries een rol heeft gespeeld, zelfs de gebruikelijke hymnes uit westerns, Amazing grace en Gather at the river ontbreken niet. Alleen een trein en veedieven ontbreken.
De karakters worden met verve gespeeld, duidelijk is te zien dat de hele cast plezier aan deze film beleefde en tijdens het kijken van de film viel mij op dat veel bekende gezichten uit veel westerns en westernseries in deze film opdoken, ik noem er een paar, Henry Darrow, Doug McClure, Denver Pyle, Bert Remsen, Leo Gordon, James Drury enz.
Het is jammer dat de rol van Foster niet helemaal uit de verf komt, naar mijn mening is zij niet geschikt voor een dergelijke rol, zij doet haar stinkende best, maar sneeuwt toch onder in het acteergeweld van Gibson, die in de bijrollen goed wordt ondersteund door Molina en Greene, veteranen Garner en Coburn staan zeker hun mannetje en lieten zien dat de western echt wel hun ding was.
De film hanteert lichtvoetige humor waarmee een ieder uit de voeten kan. Een prachtige scene is die tussen Glover en Gibson en dan dat muziekje er achter.
De producenten hebben alles uit de kast gehaald voor wat betreft de cast, want de oplettende kijker ( en liefhebber van country muziek) ziet een aantal sterren uit de country en western scene voorbij komen, niet alleen was een van mijn favoriete zangers in dat genre, Waylon Jennings te horen, maar ook te zien als een van de bezoekers die overboord ging, maar ook Vince Gill, Reba McIntire en Kathy Matea komen in een kleine bijrol voorbij.
De 3e samenwerking tussen Gibson en Donner is in mijn ogen een zeer succesvolle, misschien wel hun beste film samen. Het is jammer van de rol van Foster, anders had de film van mij zeker 5 sterren gekregen, is het dan een belangwekkende film, zeker niet, daarvoor is de film te lichtvoetig, maar als je de film bekijkt als ode aan de western, dan is de film daar zeker in geslaagd.