Chloe (2009)

Verenigde Staten / Canada / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Atom Egoyan
met Julianne Moore, Amanda Seyfried en Liam Neeson

Catherine (Julianne Moore), een succesvolle dokter, vermoedt dat haar man David (Liam Neeson) vreemd gaat. Om daar achter te komen huurt ze de onweerstaanbare jonge vrouw, Chloe (Amanda Seyfried) in. Chloe's verhalen over haar opwindende ontmoetingen met David brengen Catherine in verleiding om haar eigen sensualiteit opnieuw te ontdekken, maar ze realiseert zich niet in welke problemen ze haar hele familie brengt...

avatar van Manwithhat
aardige fil, wordt halverwege een beetje voorspelbaar maar aardig geacteerd

avatar van Sjoerdow
Ridicuul voorspelbaar en daarvoor al een mislukte thriller voor mij. Echt spannend wordt het nergens en een hysterische Julianne Moore kon mij ook niet bekoren, terwijl ik normaal toch een zwak voor haar kwetsbare uitstraling heb.

Seyfried speelt haar rol voldoende, al vond ik die voice-over in het begin van de film compleet overbodig. Bovendien heeft niet iedereen de stem voor een voice-over, dat is namelijk een kunst opzich.

avatar van Zeus.
Aardig drama met een redelijk verrassend einde. Absoluut niks hoogstaands, maar wel aardig voor 'n keertje. Julianne Moore speelt haar rol trouwens uitstekend.

avatar van Askikker
Vleesch nog visch.
Zeker geen thriller, en ook niet overtuigend als (psychologisch) drama.
Na een half uur had ik wel door waar het allemaal heen ging.

Amanda Seyfried vond ik ook totaal niet overtuigens als prostitué.
Daar had een Kate Winslet, of nog beter; een Scarlet Johansson moeten staan.

Hoer had meer uitgehaald kunnen worden, gemiste kans.

avatar van Aazhyd
Askikker schreef:
Hoer had meer uitgehaald kunnen worden, gemiste kans.

Mooie typo.

Ik vond dit een veel te trage film die eigenlijk bijna nergens over gaat. Einde was ook nogal teleurstellend.

avatar van ILDIB
Interessant gegeven. Plot was helaas wel van verre aan te zien komen.T vrouwelijk schoon doet de film goed overigens.

avatar van erpunited
Goede film. Goed verhaal. Beetje voorspelbaar eind, dat is jammer maar verder een goede film. Goed acteerwerk. Mooi vrouwelijk schoon erin. Kortom zeker een aanrader om te kijken

avatar van nclo
Knap bedacht, maar desondanks een teleurstellende film. Zeker als je je bedenkt dat het zo'n bekende cast heeft.

De dialogen zijn vaak lang, soms té lang. Nu begrijp ik het nu wel dat het belangrijk is voor het verhaal en het de opbouw verzorgt, maar er zaten scenes tussen die echt overbodig waren.

Qua acteerwerk was het niet verbluffend maar wel goed. Julianne kan echt geweldig de drama-queen uithangen en door haar altijd ietwat vermoeide uiterlijk heeft ze dat ook mee om haar scenes kracht bij te zetten. Ik ben altijd een fan van Liam Neeson geweest, hij brengt de rust in de films waar het nodig is en naar mijn inzien was ook hij hier wel de aorta van het verhaal. Echter, vond ik hem niet subliem en als Neeson niet eens subliem kan zijn, gebruik je hem toch niet goed.

Dan (wat hierboven al is aangegeven) is het plot gewoon zoóóóóó voorspelbaar. Maar daar reken ik het er niet op af omdat als je het plot veranderd je al die moeite voor niks hebt gedaan en het voor de kijker meer als opvulling wordt gezien, dus dan is dit wel het beste besluit.

En voor de rest, ja ik heb niet het idee dat ik naar een nieuw meesterwerk van de regisseur heb gekeken. Jammer, maar mss zijn dit soort films niet aan mij besteed.

avatar van Lennert
Niet zo goed als The Sweet Hereafter en slechts een klein stukje minder goed dan Where The Truth Lies, maar ook mijn derde Egoyan film is me erg goed bevallen. Aan de hand van bagger als Mama Mia is het makkelijk om een actrice als Seyfried af te schrijven, maar ze toont me tot nu toe al meerdere malen dat ze een zeer capabele actrice is. Goed, in deze film wordt er wel voornamelijk ingespeeld op het feit dat het ook een oogverblindende dame is, maar de psychologische spelletjes die ze speelt komen overtuigend over. Ook nog een extra pluimpje voor Julianne Moore, die op fantastische wijze de onzekerheid van een vrouw op middelbare leeftijd weergeeft.

Egoyan drukt met enkele prachtige shots, zoals Chloe die uit het raam valt, zijn stempel op de film, zij het alleen net iets minder overdadig zoals ik van hem gewend ben. Misschien dat de film in dat opzicht iets teveel probeert te lijken op het Franse origineel (die ik niet gezien heb), maar ik denk dat de film nog beter was geweest als hij zelf het script geschreven had. Niet dat dit de film slechter maakt, Chloe is een prima geschreven en gespeelde erotische thriller die me zeker heeft bekoord.

avatar van Friday the 13 th
Leuk gecast - maar toch ergens een gemiste kans. Kon dit nu echt niet uitmonden in een thriller - een bitch fight op het einde,.... Ik blijf persoonlijk wat op mijn honger zitten.

Het begon leuk - een web van intriges - een onbekende wereld waarin je wordt meegesleurd. Maar de film blijft maar rond diezelfde as draaien. Door de mooie shots en enkele leuke scènes werd het nu net niet te saai.

Gewoonweg een standaard drama - iets wat het dvd hoesje niet liet uitschijnen.

avatar van Edamboy
Een thriller? Echt niet!
Bovendien een raar eind wat mij betreft.

Erg verrassende film. Spannend van het begin tot het einde.
Verhaal was goed, ik had hem zelf anders zien verlopen waardoor het einde toch iets wat onverwacht was. Er zijn wel ene paar kleinigheden die beter uitgewerkt konden worden.
Ik vond de acteurs allemaal goed spelen.
Amanda Seyfried speelde erg goed en is zeer aangenaam om te zien spelen.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Ik had iets meer thriller verwacht, maar behalve een enkel momentje met een hoge Fatal Attraction-vibe (Chloe die Catherine lijkt te willen chanteren) is dit gewoon een drama over een vrouw die moeite heeft met ouder worden en dat brengt allerlei gevolgen met zich mee.
Meeleven deed ik echter vooral met Chloe en de zoon. De "paranoïa" van Catherine is iets wat mij niet geboeid heeft kunnen houden.

De cast doet het niet onaardig. Julianne Moore zet een zeer degelijke rol neer en ook Amanda Seyfried - als ik ooit in de huwelijksval trap, mag mijn vrouw mij ook wel aan zo'n test onderwerpen - is niet onverdienstelijk, hoewel wat aarzelend in het begin en duidelijk beter naar het einde toe.
Liam Neeson doet het op automatische piloot - hetgeen hem niet kwalijk te nemen valt gezien zijn vrouw stierf tijdens de opnames -, Max Thieriot - die ik van toeten noch blazen kende - is een aangename verrassing, al heeft hij uiteraard een dankbare rol: seks hebben met Seyfried die uiteindelijk alleen maar naar de hakken van je moeder zit te staren; het overkomt je maar.

Chloe - ook de film zelf - is aangenaam kijken. De speelduur is zo voorbij. Het camerawerk is dik in orde en ook muzikaal valt het allemaal wel mee, al is het soms een beetje thriller-cliché.
De dialogen zijn niet bijster sterk geschreven - maar ja, hoe moet je ook seksverslagen schrijven? - en af en toe passeert eens een knullige situatie zoals Chloe die wel héél erg lomp van haar fiets valt, hetgeen de geloofwaardigheid danig op de proef stelt.

avatar van pvl63
Redelijk drama, hoewel je van een film met Julianne Moore en Liam Neeson toch wel meer mag verwachten. In het begin is het nog spannend, op het einde is het weinig verrassend meer.

avatar van stefan dias
Ojee, wat een afknapper.

En dat van Atom Egoyan die zulke bloedmooie films heeft gemaakt.

We zullen het maar op het genre 'erotische thriller' houden. Nog wat kleffe muziek erbij en enkel erotische scènes die meer generen dan opwinden. Ook het einde was inderdaad wat teleurstellend gemakkelijk. "Opgeruimd staat netjes", zoiets.

Alleen het moment in het café, waar duidelijk wordt dat C alles gemanipuleerd heeft, vond ik heel sterk. Ik veerde op en dacht "nu wordt het toch nog interessant", maar helaas gaat de film daarna terug naar af.

Jammer, Atom.

avatar van Gish
Had toch meer ingezeten. Egoyan maakt zich er te gemakkelijk vanaf.
Film oogt zeker wel mooi en Moore en Seyfried doen het goed.
Opbouw van het verhaal is redelijk, maar de spanningsboog blijft te fragiel.
Het einde van de film is ronduit zwak en te cliche.
Voorbeeld van een scriptschrijver die de weg even kwijt is.
Jammer. Maar toch (krappe) 3***.

Voor mij kwam het einde in ieder geval wel als een verrassing. Gelukkig maar, anders zit je gewoon voor niks naar zo'n film te kijken en kun je beter wat anders gaan doen. Heb me prima vermaakt. Vond het net wat mindert oppervlakkig dan de gemiddelde Amerikaanse film.

Julianne Moore, Amanda Seyfried en Liam Neeson dragen de film en leveren vakwerk. Volledig eens met Lennert dat Julianne Moore op fantastische wijze de onzekerheid van een vrouw op middelbare leeftijd weet over te brengen. Verder mooie plaatjes van een winters Toronto en een huis waar ik graag in zou willen wonen. Ook op IMDb lokt de film heel wat heel wat discussie uit, vooral over de motieven van Chloe. De mooiste vond ik die van Chloe als reïncarnatie van Christus om Catherine en David van hun zonden, d.w.z. hun wantrouwen en ontrouw te verlossen. Zo zie je maar.

avatar van jeroentjuhhhhh
Zeer degelijke, iet wat voorspelbare thriller. Wanneer zelfs Moore niet compleet afschrikwekkend is, dan is dat wel iets om te koesteren. Film wordt bijna volledig gedragen door een solide cast (terwijl het verre van personal favorites zijn) en komt daar grotendeels mee weg. Het verbloemd lange tijd het doorzichtige script, maar is om diezelfde reden érg makkelijk vermaak. En daar is niks mis mee!

avatar van Katharina
Ik voel me verschrikkelijk naief, want ik vond de film totaal niet voorspelbaar. Ik vond het echt een mooie verrassing toen bleek dat David Chloe helemaal niet kende. Voor de rest ben ik het eens met iedereen. Leuk voor een keertje maar niet een topper. En het einde vond ik een beetje raar.

avatar van HNCX700
Voor een film van het "Fatal Attration" genre was deze, zo slecht nog niet, en keek eigenlijk omdat Liam Neeson er in mee speelde, maar zie hém toch liever als "Bryan Mills" en "Bill Marks" achtige types acteren.

Matige film over een vrouw die een callgirl huurt om die haar man verleidt om te zien hoe ver hij zou gaan. Een niet bepaald origineel uitgangspunt. Verder is deze erotisch getinte thriller nogal langdradig. Verder wordt het callgirl-personage tegen het einde steeds ongeloofwaardiger. De cast doet niets verkeerd, maar kan het geheel niet redden.