Flicka och Hyacinter (1950)

Alternatieve titel: Girl with Hyacinths

Zweden
Drama / Mystery

geregisseerd door Hasse Ekman
met Eva Henning, Ulf Palme en Birgit Tengroth

De jonge en aantrekkelijke Dagmar Brink, die een teruggetrokken leven leidt in Stockholm, pleegt zelfmoord na een bezoek aan een feest. Anders Wikner is een schrijver en buurman van Dagmar, die haar niet persoonlijk kent. Desondanks zoekt Wikner samen met assistentie van zijn vrouw Britt contact met de mensen, die haar wel kenden om uit te vinden, waarom ze zelfmoord pleegde.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Onderhoudende film over een schrijver die op onderzoek uitgaat na de zelfmoord van zijn buurvrouw. Die ontmoetingen verlopen wel erg voorspoedig, binnen enkele tellen storten de kennissen van Dagmar hun hart uit bij de hun onbekende Anders. Niet bepaald de archetypische stugge Zweden dus. Halverwege wordt er jammer genoeg te veel van de plot weggegeven (als Dagmar zegt dat ze nooit van een andere MAN heeft gehouden), dus de grote twist op het eind kwam niet bepaald als een daverende verrassing- al had ik niet meteen zien aankomen dat de roodharige vrouw Alex was. Wel leuk dat de wazige beginscène op het eind terugkeert vanuit een ander camerastandpunt.