11'09''01 - September 11 (2002)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Egypte / Japan / Mexico / Verenigde Staten / Iran

geregisseerd door Mira Nair, Alejandro G. Iñárritu, Shôhei Imamura, Claude Lelouch, Ken Loach, Danis Tanovic, Youssef Chahine, Amos Gitai, Samira Makhmalbaf, Idrissa Ouedraogo en Sean Penn
met Ernest Borgnine, Emanuelle Laborit en Tomorowo Taguchi

De eerste cinematografische reactie op de aanslag op de WTC-torens in New York. De Franse filmmaker Alain Brigand vroeg aan 11 regisseurs uit 11 verschillende landen om hun interpretatie te geven voor de gebeurtenissen van 11 september 2001. De regisseurs kregen hiervoor elk 11 minuten, 9 seconden en 1 frame. Deze film laat zien hoe een voor de een heel ingrijpende gebeurtenis voor de ander onbelangrijk kan zijn. De genres van de bijdragen lopen uiteen tussen drama, documentaire en zelfs comedy. Erg opvallend is de bijdrage van Sean Penn, en het filmpje uit Mexico van Alejandro González Iñárritu waarin bijna alleen geluiden te horen zijn.

neo (crew)
deze week had mijn filmhuis een van de kopieën van de film. de filmpjes wisselen nogal van elkaar. niet allemaal waren ze even interessant. het filmpje waarin mensen in iran te maken hebben met een bomaanslag is zeer goed, net als het filmpje van sean penn waarin ernest borgnine de sterren van de hemel speelt en het filmpje waarin minutenlang geen beeld is te zien (afgezien van een aantal flitsen) en alleen te horen is hoe de aanslag verliep. dit laatste filmpje wat ik noemde zorgde nog voor wat problemen aangezien een andere collega en ik niet wisten of het zo hoorde dat het beeld zwart moest zijn, waardoor we besloten om de film maar even stop te zetten en de film te controleren. wat ik wel erg nadelig vond van de film was het gebruik van sentimentele muziek in sommige filmpjes. het laatste filmpjes vond ik trouwens onnodig symbolisch en pastte totaal niet bij de andere filmpjes. 3.5 sterren

avatar van Yak
Yak
In één woord sensationeel. De verhalen zijn stuk voor stuk aangrijpend, een weeldernis aan stijlen en sferen komt op je af. De gebeurtenis op 11 september 2001 wordt gebruikt om iedereen aan het woord te laten, en de landen afzonderlijk hun eigen demonen te laten uitdrijven. Dat Amerika niet in alle verhalen gespaard blijft, is begrijpelijk - maar ook zij mogen hun zegje doen, en doen dat met een hartverscheurende korte film van Sean Penn. De film verschiet door al deze verhalen constant van kleur. Woede (Groot-Brittanië, Japan) wordt afgewisseld met verdriet (USA, Frankrijk), met onbegrip (Egypte), met ontreddering (Israel, Bosnië), met zuivere registratie (Mexico, de enige die ik een heel klein beetje uit de toon vond vallen), zelfs met komedie om de dagelijkse ellende te vergeten (de tegelijk hilarische en schrijnende bijdrage van Burkina-Faso). Dit is niet zomaar film over de tragedie van 11 september, dit is een blik op de ondoorgrondelijke complexiteit van de wereld waarin we leven. 5*

Leuk expiriment, over een onderwerp waar je vele kanten mee op kan wat dan ook wel uit deze 'film' is gebleken. Ik zeg 'film', omdat ik het als geheel toch niet als een echte film zag. Daarvoor verschillen de elf filmpjes te veel in kwaliteit. Vooral de filmpjes van Frankrijk en de VS vond ik erg goed. Helaas viel vooral het filmpje van Mexico tegen. Goed idee, dat wel, maar te veel van hetzelfde.

De andere filmpjes waren best aardig, maar ze deden mij gewoon te weinig, om hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld Yak te krijgen.

avatar van Anatolia
Ik vond hem behoorlijk tegenvallen, 2-3 filmpjes uitgezonderd.

Het filmpje van Claude Lelouch (Frankrijk) bijvoorbeeld, was niet echt slecht. Leuk (al is dat niet het juiste woord) om de situatie te zien door de ogen van een dove.
De bijdrage van Iñárritu (Mexico) had veel weg van de opdracht van een willekeurige ckv-leerling op de middelbare school. Toch kan ik niet ontkennen dat de combinatie van geluid (stemmen) en beelden imponerend was.
Ken Loach (VK, of eigenlijk Chili) is geslaagd in mijn ogen. Hij trok een mooi parallel tussen de twee '11 september's.
De Japanse bijdrage was sprookjesachtig mooi, maar het leek net of Imamura zijn uiterste best moest doen om een verband te leggen tussen zijn onderwerp en 11 september. Dit lukte hem maar half vond ik.
Sean Penn spande denk ik de kroon.

Het filmpje van Chahine (Egypte) vond ik nogal kinderachtig, die van Gitaï (Israël) gewoonweg irritant (met name de journaliste).

Wat vind ik het toch moeilijk om dergelijke films te beoordelen. Er zit zoveel verschil tussen de filmpjes en ook zoveel niveauverschil zodat het erg moeilijk te beoordelen is. Israel was zoals ook Reinbo al zegt de zwakste van het hele stel. De Engelse, Franse en Japanse filmpjes hebben een enorme indruk gemaakt op mij. Wel vond ik af en toe dat de 9/11 link er wat bij werd gesleept met als extreemste geval het Japanse filmpje. Al met al ga ik voorlopig voor een kleine 4,5 maar ik sluit niet uit dat het ooit nog eens hoger wordt.

avatar van Baggerman
Een vreemd en mooi mozaiekwerk. Sommige bijdrages (Burkina Faso, Groot Brittanië, India en Egypte) vond ik verrassend kritisch ten opzichte van de USA.

Mijn becijfering:

Israël 3*: irritant en schreeuwerig, maar waarschijnlijk zo bedoeld.

Iran 3,5*: mooi licht kritisch.

Burkina Faso 4,5*: geweldig! Ik snap de negatieve commentaren hier niet. Volgens mij missen jullie het hele punt van deze bijdrage???
Namelijk: waarom een beloning van 27 miljoen uitloven voor het vangen van een schim, terwijl daarmee zoveel goeds gedaan zou kunnen worden??? Het is schandalig! Dapper ook om te durven humor te gebruiken in een compilatie met dit onderwerp!

Mexico 2,5*: Hoewel sommige beelden en geluidsfragmenten bij mij wel aankwamen had ik teveel de neiging om door te spoelen.

Groot Brittanië 5*: Ken Loach legt inderdaad de vinger op de zere plek en is héél gedurfd kritisch. Hij zal zich ook geërgerd hebben aan het verontwaardigde en volledig naieve gehuilebalk van de Amerikaanse natie in de maanden na de aanslagen. Waarom wij? Een aanslag op vrijheid en democratie!
"Wake-up!', zegt Loach terecht!!!!

Frankrijk 4,5*: Mooi, alleen de ruzie vond ik wat onecht overkomen.

India 4*: Ook mooi kritisch, maar het acteren van de moeder was abominabel slecht.

USA 5*: Visueel mooi en origineel. Daarnaast mooi om de oude vakman Borgnine te zien!

Bosnië 3*: Beetje vlak, maar toch mooi eenvoudig.

Egypte 2,5*: Gedurft om een andere invalshoek te kiezen, maar het komt niet uit de verf.

Japan 4*: Typisch eigenzinnig Imamura. Mooi vakkundig gemaakt, maar ik zie de link met 9/11 ook niet zo?

Gemiddelde is 3,77 dus 4*

Zeer afwisselende korte filmpjes. Er zitten een paar juweeltjes tussen, maar de verschillen in betrokkenheid bij het centraal thema zijn wel erg groot, vind ik. Ik kom aan een gemiddelde van 3*:

Iran: hoe vertel je 't aan kinderen voor wie de wereld niet groter is dan de eigen leefomgeving? 3*
Frankrijk: waarom draait ze zich niet een keer om? 4*
Egypte: de relatie met 9/11 is niet zo sterk. 2*
Bosnië-H.: opdat we niet vergeten; ook dáár gaat het om zinloos geweld met duizenden slachtoffers! 4*
Burkina Faso: best komisch, maar valt daardoor wel uit de toon. 2*
Groot-Brittannië: Santiago de Chili, 11 september 1973!!! 5*