11'09''01 - September 11 (2002)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Egypte / Japan / Mexico / Verenigde Staten / Iran

geregisseerd door Mira Nair, Alejandro G. Iñárritu, Shôhei Imamura, Claude Lelouch, Ken Loach, Danis Tanovic, Youssef Chahine, Amos Gitai, Samira Makhmalbaf, Idrissa Ouedraogo en Sean Penn
met Ernest Borgnine, Emanuelle Laborit en Tomorowo Taguchi

De eerste cinematografische reactie op de aanslag op de WTC-torens in New York. De Franse filmmaker Alain Brigand vroeg aan 11 regisseurs uit 11 verschillende landen om hun interpretatie te geven voor de gebeurtenissen van 11 september 2001. De regisseurs kregen hiervoor elk 11 minuten, 9 seconden en 1 frame. Deze film laat zien hoe een voor de een heel ingrijpende gebeurtenis voor de ander onbelangrijk kan zijn. De genres van de bijdragen lopen uiteen tussen drama, documentaire en zelfs comedy. Erg opvallend is de bijdrage van Sean Penn, en het filmpje uit Mexico van Alejandro González Iñárritu waarin bijna alleen geluiden te horen zijn.

tovenaar
Een film over mijn verjaardag?

sydney
ik ben op 10 september jarig. Komt daar ook een film van uit?

tovenaar
Alleen 11 september telt

avatar van pjotr
Alleen al vanwege de bijdrage van Sean Penn moet je deze film zien !! De rest van de filmpjes wisselen van kwaliteit maar ook die van Japan ,Mexico en Afrika zijn erg goed...

Die van Iran vond ik ook erg leuk! Maar de bijdrage van Sean Penn steekt echt met kop en schouders uit boven de rest!! Super subtiel. Volgens mij draait hij nog steeds in de meeste filmhuizen. Wees er snel bij!!

avatar van pjotr
Helaas,helaas,volgens mij zijn er maar 3 Nederlandse kopieën in de omloop.En die draaien in Amsterdam,Nijmegen en Groningen.

Vanavond en morgenavond te zien in "Limelight-Filmhuis" in Kortrijk.
Beetje ver voor jullie zeker ?
Is deze de moeite ? Lijkt me wel.

gimli f
Beetje ver voor jullie zeker ?

Ach welnee. Hoeveel kilometers zijn het? Ik begin alvast te lopen zeker.

slechts 100 km over Antwerpen!!

neo (crew)
deze week had mijn filmhuis een van de kopieën van de film. de filmpjes wisselen nogal van elkaar. niet allemaal waren ze even interessant. het filmpje waarin mensen in iran te maken hebben met een bomaanslag is zeer goed, net als het filmpje van sean penn waarin ernest borgnine de sterren van de hemel speelt en het filmpje waarin minutenlang geen beeld is te zien (afgezien van een aantal flitsen) en alleen te horen is hoe de aanslag verliep. dit laatste filmpje wat ik noemde zorgde nog voor wat problemen aangezien een andere collega en ik niet wisten of het zo hoorde dat het beeld zwart moest zijn, waardoor we besloten om de film maar even stop te zetten en de film te controleren. wat ik wel erg nadelig vond van de film was het gebruik van sentimentele muziek in sommige filmpjes. het laatste filmpjes vond ik trouwens onnodig symbolisch en pastte totaal niet bij de andere filmpjes. 3.5 sterren

avatar van WB
WB
Een film ervan? Je kan beter de docu's en het journaal volgen, dat kost je ook geen drol...

avatar van Freud
Deze film heb ik vorig jaar in de cinema gezien, ik zal helemaal alleen in de zaal (dat is al een belevenis op zich natuurlijk, zeker als dan ineens ook nog het beeld zwart wordt voor twee minuten) Sommige filmpjes zijn nogal slecht, andere niet, maar er is geen enkel dat echt super de moeite is of zo. Ik denk dat er meer mee te doen was geweest eigenlijk.

avatar van Yak
Yak
In één woord sensationeel. De verhalen zijn stuk voor stuk aangrijpend, een weeldernis aan stijlen en sferen komt op je af. De gebeurtenis op 11 september 2001 wordt gebruikt om iedereen aan het woord te laten, en de landen afzonderlijk hun eigen demonen te laten uitdrijven. Dat Amerika niet in alle verhalen gespaard blijft, is begrijpelijk - maar ook zij mogen hun zegje doen, en doen dat met een hartverscheurende korte film van Sean Penn. De film verschiet door al deze verhalen constant van kleur. Woede (Groot-Brittanië, Japan) wordt afgewisseld met verdriet (USA, Frankrijk), met onbegrip (Egypte), met ontreddering (Israel, Bosnië), met zuivere registratie (Mexico, de enige die ik een heel klein beetje uit de toon vond vallen), zelfs met komedie om de dagelijkse ellende te vergeten (de tegelijk hilarische en schrijnende bijdrage van Burkina-Faso). Dit is niet zomaar film over de tragedie van 11 september, dit is een blik op de ondoorgrondelijke complexiteit van de wereld waarin we leven. 5*

avatar van Goodfella
Erg indrukwekkend. Even een film die je met beide voeten op de grond plaatst en vooral alles rondom de WTC-aanslagen in internationaal perspectief plaatst, zonder zijn nuance te verliezen. Een film die je bijna doet schamen "mens" te zijn. Als de tien filmpjes daarvoor dat niet deden dan maakt het geniale laatste filmpje uit Japan dat wel duidelijk....... The horror... The horror...

4 *

Leuk expiriment, over een onderwerp waar je vele kanten mee op kan wat dan ook wel uit deze 'film' is gebleken. Ik zeg 'film', omdat ik het als geheel toch niet als een echte film zag. Daarvoor verschillen de elf filmpjes te veel in kwaliteit. Vooral de filmpjes van Frankrijk en de VS vond ik erg goed. Helaas viel vooral het filmpje van Mexico tegen. Goed idee, dat wel, maar te veel van hetzelfde.

De andere filmpjes waren best aardig, maar ze deden mij gewoon te weinig, om hetzelfde gevoel als bijvoorbeeld Yak te krijgen.

Niet alle regisseurs staan er bij. Sean Penn bijv. niet.

Dit zal komen doordat je 'maar' vijf regisseurs in kan voeren...

Misschien dat de heren daar iets aan kunnen doen...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ja, gaat op de lijst.

avatar van Freud
je kunt de regisseurs even goed lezen op de affiche

avatar van Anatolia
Ik vond hem behoorlijk tegenvallen, 2-3 filmpjes uitgezonderd.

Het filmpje van Claude Lelouch (Frankrijk) bijvoorbeeld, was niet echt slecht. Leuk (al is dat niet het juiste woord) om de situatie te zien door de ogen van een dove.
De bijdrage van Iñárritu (Mexico) had veel weg van de opdracht van een willekeurige ckv-leerling op de middelbare school. Toch kan ik niet ontkennen dat de combinatie van geluid (stemmen) en beelden imponerend was.
Ken Loach (VK, of eigenlijk Chili) is geslaagd in mijn ogen. Hij trok een mooi parallel tussen de twee '11 september's.
De Japanse bijdrage was sprookjesachtig mooi, maar het leek net of Imamura zijn uiterste best moest doen om een verband te leggen tussen zijn onderwerp en 11 september. Dit lukte hem maar half vond ik.
Sean Penn spande denk ik de kroon.

Het filmpje van Chahine (Egypte) vond ik nogal kinderachtig, die van Gitaï (Israël) gewoonweg irritant (met name de journaliste).

ik vond op twee filmpjes na het een bijzonder oninteressante impressie van deze gebeurtenis. de helft ging er niet eens over.

het eerste filmpje, (Afrika, land weet ik niet meer, Oeganda ofzo) vond ik wel sterk: mooi dat de lerares iets probeert uit te leggen wat voor die kinderen totaal niet te grijpen is. er wordt ze in feite gevraagd of ze kennis hebben van moderne architectuur (de torens) en technologie (mobiele telefoons). ik vond het wel mooi in beeld gebracht dat in sommige delen van de wereld mensen deze aanslag uberhaupt niet konden voorstellen.

het tweede filmpje wat ik sterk vond was die uit mexico. het was de enige die uberhaupt direct iets vertelde over de aanslag. de combinatie van weinig beeld en beeldend geluid was erg goed.

maar de andere 9 filmpjes waren het kijken niet echt waard wat mij betreft.

Beejeej schreef:

Wat staat er nou als eerste zin in de plotomschrijving: "De eerste cinematografische reactie op de aanslag op het WTC."

mijn fout, reactie. argumenten blijven staan

avatar van Anatolia

Ik vind dit wel erg slordig hoor. Afghanistan is niet bepaald 'Oeganda ofzo'.

Afghanistan (een republiek in Zuidwest-Azië) grenst aan Iran, Toerkmenistan, Oezbekistan, Tadzjikistan, de Volksrepubliek China en Pakistan.
Dus een heel ander werelddeel als Afrika

avatar van Anatolia
Daar komt nog eens bij dat het land de meest centrale rol heeft gespeeld in de hele kwestie.

avatar van Zelva
Hij heeft het niet over Afghanistan, maar over het herkomstland van het eerste filmpje, dat volgens mij trouwens uit Iran kwam.

Er zit wel een film uit Afrika in, Burkina Faso, maar die komt pas later. Die gaat over die kinderen die Bin Laden in hun land zien rondlopen en het geld van de uitlevering willen binnenhalen.

het ging in ieder geval over het eerste filmpje

ik had em gehuurd, dus kan et ook even niet achterhalen...