• 8.222.802 stemmen

Seishun Zankoku Monogatari (1960)

Drama | 96 minuten

Met onder meer: Yūsuke Kawazu, Miyuki Kuwano en Yoshiko Kuga

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 19 januari 1989

Over Seishun Zankoku Monogatari

Als Makoto op een dag wordt aangevallen door een man van wie ze een lift krijgt, wordt ze gered door Kiyoshi, die graag met haar uit wil. Als hij haar later nog een keer redt van een tweetal pooiers, beginnen ze een liefdesrelatie. Aanvankelijk zijn ze samen gelukkig, maar de zaken veranderen als Makoto vertelt dat ze zwanger is.

avatar van FisherKing

FisherKing

Deze 3e film van Oshima werd door vele vergeleken met A Bout du Souffle van Godard.

avatar van stephan73

stephan73

Yume Pictures gaat deze 25 Februari uitbrengen op DVD.. Ga ik zeker kopen!

avatar van tarkovski

tarkovski

De vergelijking met A bout de souffle is niet onterecht. Het afstoten/aantrekken tussen het prille koppel komt in beide films op de voorgrond. Daarnaast zijn ook de problemen en het 'op de vlucht' in deze film aanwezig. Echter: waar A bout de souffle doorweven is van mierzoete ijzersterke dialoog, moet deze film in dat opzicht passen. (en 'the naked youth kon ook niet rekenen op Belmondo, vanzelfsprekend ).

Eens aardig om kijken, al is het zeker geen hoogvlieger.

3 - 3,5*

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20194 berichten

Die vergelijking met A Bout De Souffle is best begrijpelijk, maar op mijn DVD wordt de film ook vergeleken met Rebel Without A Cause en thematisch vind ik dit veel meer op die film lijken dan op A Bout De Souffle. Het belangrijkste thema van deze film is je verzetten tegen de wereld als je jong bent en dat verliezen als je ouder wordt. De film haalt veel van zijn kracht uit een aantal sterke bijpersonages en lijkt hoe langer hoe stijlvoller te worden.

De scene waarin Kiyoshi bij zijn vriendin net na haar abortus zit en haar zus en de dokter hoort praten en daarop antwoord geeft vond ik prachtig, net als de scene waarin hij een appel eet.

Dik 3.5*, al aardig wat interssanter dan de twee beroemdere jaren '70 films van Oshima die ik eerder zag.

avatar van Baggerman

Baggerman

starbright boy schreef:

Ja, dat lijkt mij ook!

Aardig om deze eens te zien. Ik kende Oshima alleen van l'Empe des Senses', maar dit is toch weer heel anders (en interessanter). Weer eens heel anders dan de burgertruttigheid van Ozu (die ik oveigens ook best kan waarderen!). Oshima lijkt me ook van een generatie die zich daar vanafzette.

De zus en haar zij-plotje lijkt me ook een knipoog naar Ozu en zijn tijdgenoten.

De hoofdrolspeelster komt me bekend voor? (Zit ze soms in Onibaba? Dat zoeken we even op! Edit: Nee dus! Toch heb ik haar eerder gezien?)

gauke

Een trage film die, ondanks een paar mooie momenten, te tam was of met andere woorden zonder trekkracht en daardoor voor mij aantrekkingskracht miste. Voor 1960 waren de seksscènes vanzelfsprekend onthullen maar anno 2014 zien ze er kuis en verhuld uit. Het was waarschijnlijk de bedoeling van de regisseur om te laten zien dat het moderne Japan tot mislukken gedoemd was omdat de jeugd de historische culturele wortels kwijt was.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Vroege Oshima (In the Realm of the Senses, Merry Christmas Mr. Lawrence) echoot "Rebel Without a Cause" en "A Bout de Souffle" Japan in.

Verhaal over relatief braaf meisje dat valt voor oudere tough guy en zich, om aan geld te komen, laat oppikken als lifster door oudere heren waarna haar vriend de heren even flink door elkaar husselt en geld afhandig maakt. Relatie begint al snel te rommelen en dan is er ook nog sprake van een ongewenste zwangerschap.

Klinkt inderdaad een beetje wel als iets bekends in de oren en de film moet het dan vooral hebben van de sfeer en een paar mooie scenes.