Terug naar de Kust (2009)

Alternatieve titel: The Dark House

Nederland
Thriller

geregisseerd door Will Koopman
met Linda de Mol, Ariane Schluter en Huub Stapel

De alleenstaande Maria Vos (Linda de Mol) wordt door een onbekende met de dood bedreigd. Zij vlucht met haar kinderen naar haar voormalige ouderlijk huis, waar ze onderduikt bij haar oudere zus Ans (Ariane Schluter). Terwijl het winterse verblijf in de villa aan zee Maria confronteert met traumatische jeugdherinneringen en haar omgeving steeds meer aan haar geestelijke gezondheid begint te twijfelen, komt haar belager steeds dichterbij.

avatar van tattoobob
Voor nederlandse begrippen zeker wel een goede thriller

avatar van hkoster
wat een bedroefde slechte film. Jammer, er had veel meer in gezeten.

avatar van JakobFugger
Begint prima, aardige opbouw, maar het laatste deel is gewoon bedroeven in mijn ogen. Het boeide me gewoon niet zo, maar dat is wel vaker met zulke films, aangezien de dader bijna altijd tegen valt. Daarnaast, acteerprestaties...tsja, misschien ligt dat ook wel aan het script (soms een vreemde dialoog, zoals meteen iemand uit vragen op een date binnen een minuut. Nu zou dit nog een keer kunnen, maar in deze film gebeurt het gewoon 2 keer).

Begon aardig, 3* koers zeker, einde verpest het. Tussen de 2-2,5*. Ik hou het op 2*. Jammer.

avatar van FILM!BOY!
Voor Nederlandse begrippen wel een aardige film, maar que acteerwerk is deze film dramatisch slecht. Om tonnen vol te huilen. 0,5 voor het acteerwerk (omdat het niet lager kon), maar omdat het verhaal wel oke is, toch maar 3,0

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd en dit was weer eentje die ideaal is om eens mee te pikken via tv . Niet dat de film slecht was, maar jammer dat de film redelijk voorspelbaar was.
De cast deed het zeker niet slecht en verder zag de film er zeker niet slecht uit.
'k had het allemaal toch iets spannender verwacht, al is de film dus zeker niet slecht. Goed voor een keertje.

avatar van MrKD
Het begin zag er opzich wel even veel belovend uit, voor een Nederlandse film dan. Aardige sfeer en spanning. Maar als het plot al zo snel zo obvious is verlies je dit toch wel gelijk voor een groot deel. Hoe meer de film vordert hoe absurder de scenes dan worden.. En dan begint helaas de toch wel zeer matige acteer prestaties wel erg moeilijk verteerbaar te worden. Had moeite om hem helemaal af te kijken. Jammer had voglensmij veel meer in kunnen zitten.

In mijn ogen één groot cliché... Kon na een half uur al zeggen dat het de zus was, erg voorspelbaar. Het verhaal begon in mijn ogen al nietsbelovend met Linde de Mol die weer eens een slechte rol vertolkte. De "bedreigingen'' kwamen wat mij betreft te snel achter elkaar waardoor eer geen degelijk verhaal kon worden opgebouwd, hier was meer te halen. Daan Schuurmans kwam hierin ook niet doortastend voor, wat je wel zou verwachten van een echtgenoot.

Bij het nieuwe huis viel mij ook iets op; Het was niet echt een locatie voor een goede thriller met een goede sfeer, het was veel te liefjes, te nuchter zo gezegd

Het verloop van de film was te verwachten; Haar zus gaat van behulpzaam en meelevend naar geheimzinnig. Verdachte bijrollen blijken onschuldig of worden omgelegd en de lieve zuster blijkt gestoord...
Kortom, naar mijn zeggen een ingezakte dramafilm

avatar van JBass
Begint goed, maar zakt meedogenloos in. Onbegrijpelijk dat gekozen is voor Linda de Mol. Zeer slecht als actrice, zeker in dit drama. De clou zie je mijlen ver aankomen en van echte spanning is geen sprake. Twee sterren: 1 voor het begin en 1 voor de moeite.

Voor een Nederlandse film niet slecht, maar verschrikkelijk traag. Uiteraard weet je al snel wie de dader is, maar ik vond het einde juist wel aardig. Trouwens een Nederlandse film zonder naakt. Een zeldzaamheid ha,ha

avatar van Boenga
Degelijke Linda De mol in een film die visueel best wel oké is.
Maar de zéér voorspelbare who-dunnit, de onwaarschijnlijkheden, de ongeloofwaardigheden, en de goedkope, simpele dialogen maken er een gekunstelde boel van.
Kan bijgevolg niet tippen aan een gemiddelde aflevering van Baantjer.

avatar van panax
prima thriller van nederlandse bodem
linda de mol speelt heel goed
rest van de cast is ook goed, pierre bokma zet een goeie rechercheur neer
spannend genoeg en begin zet je gelijk op het verkeerde been,heel goed
toch kunnen ze goeie nederlandse films maken.

avatar van Elchapo
Een prima thriller..4 stars.

avatar van Kahlo
Boek was goed, en de film ook. Ik lees dat er kritiek is op het acteerwerk van Linda de Mol, maar wat mij betreft bijzonder onterecht.

avatar van Phantasm
Prima thriller die lekker wegkijkt.

avatar van Stephan
Het balsamstiftje van Bokma laat zien dat de acteurs ok waren.

Maar... Oef wat een raar ding dit. Sterke scènes met goed spel afgewisseld door bizar slecht script, hoekig en onlogische montage, zwakke regie en generieke muziek die alles te pas en te onpas onder smeert.
Linda de Mol overtuigde daarentegen wel. Net als De Bouw, Bokma, Stapel en zelfs Schuurmans. Schluter had ik meer moeite mee. Enkel haar eindscène vond ik echt sterk.

Ik kende het boek niet (lees sowieso nooit Noort) maar zag het plot al na 20 minuten aankomen. Maar wat me het meeste irriteerde aan het geheel was dat het zo enorm TV was allemaal. Closeje - shot - tegenshot. Blauwe nachten en personages die een scène openen met de zin: "Wat is er gebeurd?" Zoiets doe je bij een soap. Veel meer zat er niet in. Ongeïnspireerd dus. Jammer want de cast had al het niveau om eens wat moois neer te zetten. Jammer van de uitwerking.

Gisteravond pas voor de eerste keer gezien: het boek kende ik niet echt, dus ik liet me verrassen.
Ik vind Noort een prima vrouw, die soms zinnige dingen zegt, maar haar boeken boeien me niet.
Al in een vroeg stadium voel je als kijker welke kant de film opgaat: die achterlijke zwager die ineens in de keuken blijkt te zitten enz. Die zus die in het begin al uit haar rol valt, gemene trekjes al laat zien.
Ik vind Linda de Mol goed acteren en mensen die kritiek hebben denken wellicht te veel in hokjes: mensen hebben altijd meerdere talenten.

avatar van Brandt
Deze week liep op het strandpad in Domburg langs het prachtige jaren '30 huis dat een hoofdrol speelt in 'terug naar de kust'. 's Avonds de film nog eens opgezet. Wat een drama in de negatieve zin van het woord. Linda de Mol is een zeer matige actrice en ziet er niet uit met dat die malle pruik. Zelfs Arianne Schluter, die ik hoog heb zitten, viel tegen. Filmisch is het dik in orde, wat wil je met zo'n pracht locatie, maar het grote manco is het script. Vanaf het begin voel je op je klompen aankomen waar het heengaat. Maria Vos (Linda de Mol) is een veel te stabiel personage, dus als kijker kun je er maar moeilijk in meegaan dat zij alle ellende aan zichtzelf te wijten heeft. Met een fikse drank- of drugsverslaving was ze veel geloofwaardiger geweest. Zonde van de tijd en de moeite dit. Het lijkt me een goed idee dat Alex van Warmerdam eens een stranddagje Domburg plant en zich laat inspireren door deze bijzondere plek. Ik wil hem er met plezier rondleiden.

Het slot van de film krikt zeker het niveau niet op. Nochtans zat er wel een zekere spanning in maar in zijn geheel: te flauw.

avatar van mcdaktari
Ik vraag me wel af waarom Maria Vos (Linda de Mol) op het eind naar haar zus rent in die gang, wanneer ze haar weg brengen, nadat ze zei dat ze Maria nooit meer hoeft te zien. Wat zou ze willen gaan doen?? Haar de nek omdraaien of....?