Nous Sommes Tous des Assassins (1952)

Alternatieve titels: We Are All Murderers | Are We All Murderers? | Siamo Tutti Assassini

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door André Cayatte
met Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin en Antoine Balpêtré

De uit het subproletariaat voortgekomen broers René en Michel Le Guen vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad. Als ze worden gearresteerd, worden ze ter dood veroordeeld. Nu wachten ze in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af.

Deze film van André Cayatte, zelf advocaat, is een pleidooi tegen de doodstraf. Het is een, zekerlijk als film teruggebracht in de tijd, een indrukwekkend dokument die de franse bevolking zeker niet onverschillig liet. "Nous sommes tous des assassins" is zelfs als uitdrukkiing blijven leven onder de bevolking. De moed die het individu moet opbrengen om zichzelf mede schuldig te verklaren voor de onvolmaaktheden van maatschappij en rechtspraak.