Fuk Sau (2009)

Hongkong / Frankrijk
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Johnnie To
met Johnny Hallyday, Simon Yam en Anthony Wong Chau-Sang

Een huurmoordenaar voor de onderwereld vertrekt vanuit HongKong naar Frankrijk om daar te leven. Na enige tijd wordt hij gedwongen om terug te keren, om wraak te nemen op de moord van de familie van zijn dochter.

avatar van Number23
Gemengde gevoelens over deze prent. Het gebrek aan soundtrack is soms te opvallend, het lome acteerwerk werkt soms, maar soms ook net niet, een nogal stroef begin met een paar scenes die niet goed vielen bij mij, stoorde me af en toe ook aan het communiceren tussen beiden partijen (al had het aan de nadere kant ook wel iets). Wat deze film redt van een grotere onvoldoende is het feit dat To sommige dingen bijzonder stijlvol in beeld brengt, niet geheel toevallig was dit vaak het geval bij een shoot-out scene.

Stijlvol over de top, ironisch en bloeddorstig is deze klassieke wraak-actiethriller; hoewel niet bijster origineel, wel vol snelle actiescènes. Zonder omwegen gaat de regisseur op de zaak in en hij biedt mannen en machinegeweren: hard en moedig, met ingrediënten uit 'Once Upon a Time in the West', 'Die Hard' en 'Memento'. Jammer van de ontbrekende logica en de gedeeltelijk in het oog lopende gaten in het verhaal, maar waarschijnlijk ben ik een kniesoor.
Johhny Hallyday (de Franse rock-'n-roll legende uit de jaren zestig) is koel en stoïcijns. In een recensie las ik dat hij een karakteristiek doorgroefd "ik heb al zoveel ellende meegemaakt" gezicht heeft.

avatar van opa-ben
aardige verhaallijn, Johnny Halliday ziet er echt uit als de 80-jarige die hij is. blijft een lange zit, deze film.

avatar van Bottleneck
Fuk wat een lekker filmpje zeg. Esthetische wraak... het is meer een aaneenschakeling van gave scènes in plaats van de focus op een plot, en die ongecompliceerdheid is wel eens prettig vergeleken met de meeste misdaadfilms. Dat je wordt meegevoerd aan de hand van de geheugensteuntjes van Costello komt de simpelheid ten goede, en er maling aan hebben dat het van het een op het andere moment donker kan zijn en de straten leeg.

De actie is tof en is goed geschoten maar wat ik nog beter vind zijn de rust en lange tijd die telkens aan de actie vooraf gaan (zoals in het bos of de stilte wanneer Costello de drie huurmoordenaars in het hotel tegen het lijf loopt maar waarna toch niets gebeurt) Leuk ook met die film-noir en western elementen.

Verder is Fuk Sau mooi kleurrijk (met name bij nacht zoals dat boemerang-achtige ding), de audio is spot on (de strandscène waar Costello bidt en hallucineert - als iemand die muziek kent, graag...), en op de suprême momenten is het passend muziekloos, lange takes en gave slomo's, waanzinnig gedaan. Zo zit het vol strakke scènes met als toppunt de hele sequentie wanneer George Fung
op het terras verleid wordt tot en met het één-op-één-moment. Alleen de vuilnisbelt en de muziek bij de fiets vind ik niet geslaagd maar da's een kleine smet.

avatar van Spetie
Ook deze tweede film, die ik van Johnny To heb gezien, is een erg stijlvolle oefening.

Het verhaaltje is een vrij standaard wraak verhaaltje, maar de uitvoering zorgt ervoor dat dit op momenten toch een bijzonder genietbare film is geworden. De setting is vaak donker, waardoor deze Fuk Sau een bepaalde duistere uitstraling krijgt. Johhny Hallyday levert een prima hoofdrol af. Hij oogt erg cool en berekenend en zet een prima hoofdrol neer. Ook is het fijn om Anthony Wong Chau-Sang te zien acteren, iemand die vaak in de betere Hongkong actie-films opduikt en het altijd goed doet.

Het zijn echter de actiemomenten, die de echte hoogtepunten vormen van Fuk Sau. Zeer stijlvol en vooral op een geweldige sterke manier gefilmd, met veel aandacht voor de details. Tussen die sterke momenten door, zakt het niveau soms wel een klein beetje weg. Gelukkig herstelt To dat echter ook weer vaak genoeg, al zijn het soms net wel de puntjes, die het verschil maken tussen een topper en een goede film. Fuk Sau is wat mij betreft geen topper, maar behoort echter zeker wel tot de laatste categorie.

Het is een leuke, lekkere stijlvolle wegkijker, met een aantal geweldige actiescènes.

avatar van Black Math
Pas de derde To die ik zie. The Sparrow vond ik fantastisch, Mad Detective iets minder, maar nog steeds goed. Toch apart dat ik dan pas drie jaar later de derde volgt.

Misschien dat de vierde ook weer een tijd op zich laat wachten, want Vengeance vond ik toch een film met duidelijke minpunten. Met name de sfeer vond ik niet altijd even sterk, het wordt op een gegeven moment voor mijn gevoel nogal melodramatisch naarmate hij verder aftakelt, culminerend in een bidscène waar mijn tenen zich nogal kromden. Ook had ik soms moeite met het acteerwerk. Engels is duidelijk niet ieders moedertaal, en het voelt te vaak aan alsof teksten worden opgezegd.

Toch zeker ook genoeg positieve punten. Over het algemeen sfeervolle muziek en ook de beelden zijn zeer verzorgd, met name in het begin. Prachtig vond ik de scene met de fiets die voortgeschoten werd, maar ook de scene in de tunnel waar hij de mannen voor het eerst treft was prachtig wat betreft camerahoek, haperende belichting, en positie en houding van de mannen. Ook aardig was de scene met de blokken oud papier, en de parapluscene die me deed denken aan een soortgelijke scene in The Sparrow die ik me overigens wel als poëtischer dan deze herinner. Tenslotte maakt de standoff aan het einde veel goed van het melodrama daarvoor.

Wisselend dus, maar zeker 3,5* waard.

avatar van tattoobob
Apparte film dit...met een handvol superscenes bijvoorbeeld die in het bos met de shootout.
Het verhaal mag soms wat de wensen over laten maar al met al is het best een vermakelijke film.
Ja ik ben best tevreden.

avatar van Bacon
Geen onaardige film, maar wat ik stiekem nog het leukste vond was het herkennen van zoveel plekken in Macau waar ik m'n afgelopen trip zelf ben geweest. Dankzij de Portugese invloeden is Macau echt een uniek stukje in Azië en zeker aan te raden als je binnenkort in Hong Kong bent.... oh de film is trouwens ook niet slecht als je niks beters te doen hebt.

Bacon schreef:

Waarom geef je hem 2,5 ster dan?

avatar van Bacon
tattoobob schreef:

Waarom geef je hem 2,5 ster dan?

Omdat ik 3* te hoog vind... Mijn stemgemiddelde over 1000+ films is 2,61. Ik geef niet snel hoge cijfers, 2.5*is in mijn ogen niet slecht.

Bacon schreef:

Ik noem het matig!

avatar van DutchTakeshiro
Na het zien van Fuk Sau moet ik concluderen dat het niet bepaald mijn "cup of tea" is. Fuk sau weet niet boven matigheid uit te komen door onder andere het veelvuldige gebruik van slow-motion en over the top actie. Een bepaalde stijl van films maken waar Johnnie To graag mee werkt, als ik het zo zie. Jammer genoeg vind ik het in deze film toch niet goed passen. Ik zie het vaker in films uit Hong Kong/China en ik ben er simpelweg geen fan van. Sfeervol is de film in ieder geval wel. De locaties Macau en Hong Kong worden gedetailleerd in beeld gebracht.

Johnny Hallyday valt het meest op door zijn acteerwerk. De man ziet er echt uit als een oude baas en er hangt een "classy" look om hem heen. Hij heeft een bijzondere karikatuur waarmee hij autoriteit en wijsheid uitstraalt. Het trio Ka Tung Lam, Suet Lam en Anthony Wong Chau-Sang hebben een leuk samenspel. Een groepje mannen waar ik eigenlijk meteen sympathie voor heb. Simon Yam speelt niet al te bijzonder (eigenlijk een beetje irritant) en is niet intimiderend en autoritair in zijn rol. Jammer genoeg heb ik hier de sterkste punten van de film genoemd. Ik moet trouwens mijn twijfels zetten bij enkele keuzes die de personages maken: een aantal zijn niet bepaalde realistisch en sommige ogen zelfs kinderlijk. Sommige van die dingen zijn opzich wel typerend voor cinema uit Hong Kong.

Fuk Sau is een twijfelachtige film die ik geen voldoende kan geven. Het over the top geweld en de slow-motion halen alle snelheid uit de film. Zo blijkt 108 minuten een lange zit te zijn. Tevens wordt er soms te overdreven geacteerd en lijkt het zelfs theatraal. Ik zal andere films van Johnnie To een kans geven, maar als het te veel op dit lijkt dan zal ik me weinig kunnen amuseren ben ik bang.

avatar van Left4Dead
Gister weer eens gezien en een halve ster d'r bij op hoor. Wat is deze mooi geschoten.
Hard/meedogenloos maar daarnaast ook zachtmoedig, een bijzondere combinatie. Hallyday heeft er de kop voor en de cast speelt de rollen echt goed. Puike sfeer is er neergezet, moet me maar eens wat meer verdiepen in To. Heb pas drie van de man gezien, Fuk Sau was ik van onder de indruk maar nu nog meer.

avatar van joolstein
Tja, de titel zeg eigenlijk al genoeg wraak, en inderdaad een standaard-wraakfilm. Waren het niet dat de film uit Hongkong komt. Dit soort Aziatische films hebben soms een verfrissende insteek waardoor het net even iets anders is. Zo ook deze film van Johnnie To (54 films) al is het wel maar een subtiel klein verschil. Vooral de sfeer en wat apartere stijlvolle actiescènes. Helaas wisselen goede en slechte scènes elkaar af. Zo is de eerste schietpartij na krap een uur een tegenvaller. Het had wel een zeer mooie spanningsopbouw maar uiteindelijk is de schietpartij zelf niet echt bijzonder. Gelukkig werd dat later wel weer goed gemaakt. Echter blijft die wisselvalligheid wel. Ook het verhaal liep niet altijd even lekker en had veel vaagheden en hiaten. De film locatie waren uiteraard Hongkong en de zeer mooie locatie Macau. Johnny Hallyday, de '60 jaren zanger, paste goed in de film met zijn zeer hel blauwe ogen zag hij er koel en stoïcijns uit.

avatar van Basto
Fijne stijlvolle gangsterfilm.