Boys Love (2006)

Alternatieve titel: Gay Love

Japan

geregisseerd door Kôtarô Terauchi
met Atsumi Kanno, Yoshikazu Kotani en Takumi Saito

Taishin Mamiya, redacteur van een tijdschrift interviewt model Noeru Kisaragi. Ondanks Noeru's slechte houding wordt hij door Taishin uitgenodigd voor een etentje achteraf. In het restaurant raken ze aan de praat en in het toilet dringt Noeru zich seksueel op aan Taishin. De volgende morgen belt het kantoor van Noeru naar het kantoor van het tijdschrift waar Taishin voor werkt met de boodschap dat Taishin onbeleefd was en zijn excuses moet aanbieden. Als Taishin naar Noeru's huis gaat om zich te excuseren, ziet hij hem met een andere man. Taishin is geshockeerd als hij tot zijn eigen verbazing merkt dat zijn interesse voor Noeru verder gaat dan het artikel waar hij aan werkt.

De film is gemaakt naar een manga en met een zeer klein budget. Dat is zeker te zien in de wijze van opnames. De filmmuziek is, voor mij, soms wat te opdringerig/aanzwellend bij dramatische momenten waar ik liever zachte tonen gehoord had willen hebben.
Ondanks alles werd deze film in ieder geval in Japan een groot succes waardoor Terauchi Kôtarô (in Japan eerst familienaam, dan persoonsnaam/voornaam) voldoende financiën overhield (of kon verkrijgen?) voor een soort vervolg: "Schoolboy Crush" of "Boys Love Gekijôban" (= Boys Love the movie). Hierin speelt Kotani Yoshikazu (Taishin Mamiya uit de eerste film) weer een hoofdrol.
Opmerkelijke uitspraak van de regisseur (in "The making of ..."): Een liefde tussen man en vrouw is biologisch op de voortplanting gericht. Een liefde tussen mannen schept daartegenover niets dan liefde.

Mooi geformuleerde en informatieve recensie van ags50. Een pluspunt voor mij is bovendien dat er bij dit verhaal over de kracht van de ware liefde en de gevaarlijke trekken van obsessies, wat dieper wordt ingegaan op de karakters van de drie hoofdrolspelers. Ook de getoonde citaten over de liefde zijn toepasselijk.

een zeer boeiende film; waarbij het grotendeels weinig dramatische spel sterk bijdraagt aan de kracht en het drama. Het simpele gegeven zorgy voor spanning en tegelijk innerlijkheid.