If I Had a Million (1932)

Komedie / Drama

geregisseerd door Ernst Lubitsch, Norman Z. McLeod, William A. Seiter, James Cruze, H. Bruce Humberstone, Stephen Roberts en Norman Taurog
met W.C. Fields, Gary Cooper en Charles Laughton

De rijke John Glidden is stervende, en hij wil zijn geld liever nalaten aan vreemden dan dat hij zijn nabestaanden erom moet zien vechten. In verschillende segmenten worden de effecten van plotselinge rijkdom op verschillende individuen getoond.

avatar van matthijs_013
Geweldige, vlotte film die geen seconde heeft verveeld.

De film bestaat uit de weergave van de belevenissen van een reeks uiteenlopende personages die onverwacht miljonair worden. In de eerste helft van de film had ik de verwachting dat bepaalde verhaallijnen van de personages zouden samenlopen maar dat bleek niet het geval; het gaat om een opeenvolging van op zich staande gebeurtenissen. Het is zeker een film met een originele insteek maar betwijfel toch of ik hem ooit nog zal herbekijken, daarvoor glijdt het te veel van me af. Voor mij is het eerder een leuk tussendoortje te vergelijken met een praline: je geniet van de smaak op je tong en 5 minuten later ben je het alweer vergeten.