Haven (2001)

Verenigde Staten / Canada

geregisseerd door John Gray
met Natasha Richardson, Martin Landau en Anne Bancroft

Ruth Gruber is een Amerikaans-Joodse medewerkster van Binnenlandse Zaken die tijdens de Tweede Wereldoorlog 1000 vluchtelingen vergezelt op een reis over de Atlantische Oceaan naar een veilige haven in Amerika. Als ze eindelijk, na een turbulente en zeer gevaarlijke reis aankomen op de plaats van bestemming, blijkt hun onderkomen een angstwekkende gelijkenis te hebben met de concentratiekampen die ze net verlaten hebben.

Kost nu maar 9.99 bij FRS(op dvd). Is de film dit waard? Ik heb hem namelijk nog nooit gezien.

*edit*: Ik heb hem vandaag gekocht bij Van Leest voor €8,75.

Een indrukwekkende film/miniserie. Amerikanen werd/wordt altijd beschouwd als 'de helden van WOII', maar deze productie laat zien dat de Amerikanen veel informatie e.d achter hebben gehouden.
Het is een zeer mooie film met sterk acteerwerk, mooi camerawerk en de 'actiescenes' zijn (Vind ik) mooi gemaakt. De verhaallijnen (voor oorlog en tijdens oorlog lopen goed doorelkaar heen. Een mooie film!! ****

avatar van RRT
RRT
Kan me alleen maar aansluiten bij vorige recensie.
****

Quido schreef:

*edit*: Ik heb hem vandaag gekocht bij Van Leest voor €8,75.

ik heb hem op ebay gekocht voor EUR 6,99
Ben benieuwd hoe de film is!

Prachtige film is dit.
Op geen enkele acteur is iets aan te merken, je merkt dat deze film zeer zorgvuldig en naar waarheid is gemaakt.
Het is een verhaal dat wellicht velen al hebben gehoord, de vervolging van de Joden tijdens W.O. II, maar deze keer gaat het om bijna duizend Joden die worden gered door de Amerikanen, hoewel... het verhaal toont duidelijk wie hier deze mensen echt heeft gered, en toont ook dat de Amerikaanse overheid het niet zo nauw nam met vluchtelingen.
Ook dat men vele onheilspellende berichten achterhield en zo de Nazi's een handje hielp in de vernietiging van het Jodendom.
UIteindelijk krijgt dit verhaal nog een happy end, het is voor velen anders afgelopen.
De beelden, locaties en acteerprestaties zijn allen prachtig.
Er is een klein minpuntje aan de DVD, het is helaas geen 5.1 sound, maar dat maakt de film natuurlijk niet minder indrukwekkend.

mooie miniserie! toch wel **** sterren waard!

avatar van APPEL68
Niet gezien, maar vluchteling of geen vluchteling, ik denk dat er toch wel een verschil heeft gezeten in de kampen met ieder een ander uitgangspunt...

APPEL68 schreef:

Over het algemeen had elk kamp zijn eigen doel!

Wat een langdradige ***film overgoten met overdreven en onrealistische zieligheid en valse sentimenten. Toen ik naar de bootscenes keek waande ik me in een of andere goedkope theaterzaaltje bij een amateurtoneelschap.

De special effects waren ook niet over om naar huis te schrijven en de film stikte van de historische fouten. Kortom snap de lovende kritieken hier echt niet.

We'll Meet Again, gewoonweg prachtig en zeer toepasselijk! Wat de film betreft een drietje dat zegt eigenlijk genoeg.

We'll Meet Again, gewoonweg prachtig en zeer toepasselijk! Wat de film betreft een drie, dat zegt eigenlijk genoeg.

Redelijke film. Vooral het onderwerp is erg boeiend. Ook in Amerika was er weinig verdraagzaamheid tov de joden en dat wordt goed duidelijk in deze film. Vond de film wel iets te lang, waardoor ik hem moeilijk uit kon zitten in een keer. Vandaar de matige score.

Middelmatig. Het blijft in mijn opinie allemaal tamelijk oppervlakkig, pas in het laatste uur duikt men een klein beetje de diepte in, te laat om echt in de huid van de personages te kruipen en te voelen wat zei voelen. Daarnaast lopen de verhaallijnen tussen het Amerikaanse en Joodse leed nogal geforceerd door elkaar heen en vond ik de flashbacks bijzonder weinig toevoegen. Visueel is een en ander voldoende, maar opvallend wordt het nergens en datzelfde geld voor de inwisselbare cast: 2, 5*

Tarkus schreef:
Prachtige film is dit.
De beelden, locaties en acteerprestaties zijn allen prachtig.

Is en blijft en indrukwekkend verhaal in deze film.
Heb er opnieuw met veel bewondering naar gekeken.
Spijtig dat de kwaliteit van de DVD niet echt schitterend is, 2.0 geluid en 4:3 beeldformaat.